Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Volatyle

Medlem
  • PCR taken within 72 hours before boarding
  • Rapid antigen tests taken within 48 hours before boarding
Det här är kraven för att resa in i Portugal, som vaccinerad.
Vad avses egentligen med "rapid antigen test"? Innebär det att jag kan köpa ett sånt snabbtest och köra hemma?

Vol
 

Senator

Moderator
  • PCR taken within 72 hours before boarding
  • Rapid antigen tests taken within 48 hours before boarding
Det här är kraven för att resa in i Portugal, som vaccinerad.
Vad avses egentligen med "rapid antigen test"? Innebär det att jag kan köpa ett sånt snabbtest och köra hemma?

Vol

Nej.. ett antigentest med intyg som t.ex. från Vaccina:
Vaccina | Antigen- och PCR-test för reseintyg

Jag har tagit dessa antingen kvällen innan eller tidigt på morgonen avresedagen och fått svar väldigt snabbt (under en timma i flesta fallen).
 

Volatyle

Medlem
Spekulativ fråga, men tror ni det här med testkrav kommer lugna ner sig till sommaren när omikronvågen är över? Tycker ändå det är lite av ett hinder att boka fler resor...

V
 

palmen

Moderator
Spekulativ fråga, men tror ni det här med testkrav kommer lugna ner sig till sommaren när omikronvågen är över? Tycker ändå det är lite av ett hinder att boka fler resor...

V
Jag gissar utan att ha några belägg att vi kommer se dessa testkrav långt in på 2023 och säkert även under 2024, kanske ännu längre fram i tiden.
 

ekf

Medlem
Ah, tack! Antar att Antigen är att föredra jämfört med PCR (givet det godkänns av landet)?

Vol
Det beror på dina prioriteringar, men förmodligen så ja.

Fördelen med PCR är att du slipper resa iväg och eventuellt hamna i karantän på din destination, utifall att du skulle vara sjuk med så låga nivåer att ett antigen inte skulle upptäcka det.
 

mha321

Medlem
Jag tror de blir kvar en god stund, oberoende av hur rimliga de är. Det var ju inte så att de försvann förra sommaren när smittan gick tillbaka kraftigt.

Men vi kan ju alltid hoppas! Men planera utifrån att allt är kvar.
 

lillemannen

Medlem
Populära resmål som Förenade Arabemiraten, Thailand etc kräver 72 h PCR test så där ställer det till sig om man har haft covid 19 som ger utslag.
 
Toppen