Senaste nytt

PayPal några frågor

Matore

Medlem
-Om ett hotell i utlandet inte accepterar Amex men PayPal, kan jag då köra Amex via paypal?

- Räknas detta då som en betalning för min resekostnad belastad mitt Amex i förhållande till min Amex Elite reseförsäkring?

- Om jag betalar ett hotell i utlandet med mitt Curve via paypal, tar pp då avgift?

- om jag betalar ett hotell i utlandet med ett SAS Mastercard via PayPal, tar då både PayPal och mc båda ut avgifter?

-Om ett hotell i utlandet inte accepterar Amex men PayPal, kan jag då köra Amex via paypal?

Ja, om de accepterar Paypal.

-
- Räknas detta då som en betalning för min resekostnad belastad mitt Amex i förhållande till min Amex Elite reseförsäkring?

Ok för reseförsäkringen.

- Om jag betalar ett hotell i utlandet med mitt Curve via paypal, tar pp då avgift?

Nej, förutsatt att det är en betalning direkt till hotellet/resebyrå/liknande. Paypal tar ut avgift om du gör en överföring och betalar med ditt kort.

-
- om jag betalar ett hotell i utlandet med ett SAS Mastercard via PayPal, tar då både PayPal och mc båda ut avgifter?

Some ovan

Ok för reseförsäkringen.

Nej, förutsatt att det är en betalning direkt till hotellet/resebyrå/liknande. Paypal tar ut avgift om du gör en överföring och betalar med ditt kort.

Some ovan

Jag tror - och min erfarenhet är - att du kan betala med Amex via PayPal även om stället inte accepterar Amex direkt. Det funkade t.ex. på Webhallen då de inte tog Amex direkt.

Jag tror - och min erfarenhet är - att du kan betala med Amex via PayPal även om stället inte accepterar Amex direkt. Det funkade t.ex. på Webhallen då de inte tog Amex direkt.
Ja precis, det var det jag försökte säga i alla fall. Det går absolut. Men det blir svårt om hotellet inte accepterar PayPal :)

Det stämmer, MEN jag har även varit med om att mitt Amex varit "utgråat" på Paypal och inte möjligt att välja vid betalning med motivering i stil med "betalning med Amex är inte möjligt hos den här säljaren". Att de tar PayPal innebär alltså inte per automatik att du kan betala med Amex, även om det allt som oftast går.

Ok för reseförsäkringen.

Some ovan
Okej men det står att PayPal tar ut en avgift på 3-4% när jag betalar med kort, stämmer inte det?
En annan fråga: Tar Amex valutapåslag i detta fall via paypal?

Okej men det står att PayPal tar ut en avgift på 3-4% när jag betalar med kort, stämmer inte det?
En annan fråga: Tar Amex valutapåslag i detta fall via paypal?

Jag vet inte hur påslaget funkar. Jag har PP konto och kort kopplat till det, aldrig nån avgift. Kanske avgiften las på för kortbetalning utan PP konto?

Angående valutapåslag. Du kan välja vid betalning om du vill betala i utländsk valuta eller SEK, väljer du första kommer ditt kort debiteras i utländsk valuta och betala valutapåslag. Om du väljer SEK växlar PP åt dig och inget påslag från kortet men se upp att kursen brukar vara väldigt dåligt hos PP.

PayPal drar normalt som avgift från säljaren inte från köparen, precis som kortbolagen gör.

Sedan kan såklart säljaren lägga på en avgift så att beloppet helt enkelt blir högre när du betalar med PayPal, Men då ser du det i god tid innan betalningen. Det tillkommer inga avgifter på köparens sida hos själva PayPal (förutom en potentiellt sätt dålig växelkurs)

Tidigare har paypal alltid funkat med AMEX för mig, men nu på senare tid så har det blivit vanliga med felmeddelande enligt ovan - att säljaren inte accepterar amex.. Någon förändring som har skett kanske?

Tidigare har paypal alltid funkat med AMEX för mig, men nu på senare tid så har det blivit vanliga med felmeddelande enligt ovan - att säljaren inte accepterar amex.. Någon förändring som har skett kanske?
PayPal har väl nu en mer allmän tjänst i form av "PayPal payments pro". Där är avgifter för Amex betydligt högre. Till skillnad från vanliga PayPal där jag har för mig att de är samma. (avgifterna för säljaren alltså)

Toppen