Senaste nytt

Passkontroll på Oslo Gardemoen

mha321

Medlem
Länge sedan för mig, men nu är det snart dags att flyga OSL-EWR. Har vi någon koll på hur det ser ut med passkontrollen på Gardemoen nuförtiden? Är det samma oförutsägbara kaos som på Arlanda, eller kan man gissa sig fram till hur lång väntan det brukar vara?

Länge sedan för mig, men nu är det snart dags att flyga OSL-EWR. Har vi någon koll på hur det ser ut med passkontrollen på Gardemoen nuförtiden? Är det samma oförutsägbara kaos som på Arlanda, eller kan man gissa sig fram till hur lång väntan det brukar vara?
Jag har flugit samma rutt några gånger som du kommer att åka samt till LHR det har fungerat perfekt max 2-3 minuters väntan.

Även när jag använder ett vanligt amerikanskt pass för att lämna Schengenområdet vid OSL när jag flyger ARN/CPH-OSL-EWR, har jag inte behövt vänta mer än 5-10 minuter på norsk passkontroll någon gång under de senaste 3- 5 år. Schengenutpasseringstiden för innehavare av EU/Schengenpass har verkat vara ännu bättre än för mig.

Kan återrapportera att det gick på 10 sekunder i automat gate och noll kö i morse. Det märks att det var ett tag sedan jag åkte den vägen, jag hade inte koll på att de hade automater..

Ingen väntetid att prata om, de är dessutom snabba på att flytta folk från Schengen Self Service till vanliga kontrollen om de ser att kön börjar bli längre. Räkna med en kvart om du inte lyckats dra årets nitlåt med åtta Mellanöstern-flighter kommande tre timmarna.

Automaterna funkade som de ville för att par veckor sen. Tog 10-15min. Agenten var dock hjälpsam och flyttade folk där och när de inte funkade så man behövde inte vänta i onödan

Toppen