Senaste nytt

Passagerare på flyg München-Köpenhamn fast över natten

Så det skulle alltså inte finnas en enda person som skulle kunna åka ut och ansluta trappor? Var de ens borta? De var ju fortfarande anslutna till markström. Flygplatsen var ju stängd, då får man väl i värsta fall promenera folk till terminalen, köra dem i baksätet på vanliga personbilar fram och tillbaka? Och om de nu var tvungna att stanna på planet, fanns det verkligen inte en enda anställd som kunde ta sig ut med catering?

Det här är så illa skött att det är knappt är sant. Det bör vara ledarskapsbyte hos både Lufthansa och flygplatsen.

Så det skulle alltså inte finnas en enda person som skulle kunna åka ut och ansluta trappor? Var de ens borta? De var ju fortfarande anslutna till markström. Flygplatsen var ju stängd, då får man väl i värsta fall promenera folk till terminalen, köra dem i baksätet på vanliga personbilar fram och tillbaka? Och om de nu var tvungna att stanna på planet, fanns det verkligen inte en enda anställd som kunde ta sig ut med catering?

Det här är så illa skött att det är knappt är sant. Det bör vara ledarskapsbyte hos både Lufthansa och flygplatsen.
Ja det kan man tycka. Men det tyska mindsetet är tyvärr befriat från koncept som "ansvarstagande", "helhetstänkande" eller "flexibilitet i krissituation".
Man ser det dessutom som en skymf att bli ifrågasatt och försök till "får jag prata med en chef" slutar sällan bra. Det fanns säkert personal som kunde köra fram en trappa, men att gå därifrån är helt otänkbart. Om jag inte missminner mig så är det ytterst få som har säkerhetsklassificeringen att befinna sig till fots utanför gate/parkeringsplatsområdet dvs där planen kör.

Tyskar.. Ordnung muss sein. Jobbat i många år på ett tyskt företag och det kryper nästan i skinnet när man läser sånt här. Högsta hönset måste få bestämma, men när kvällen kommer åker han (alltid en han) hem och då händer inget innan morgondagen. När allt fungerar är det praktisk och skönt, men minsta grus i maskineriet så går det åt helvete.

Nu verkar det fångats upp av tysk media: https://www.bild.de/politik/meinung...mlichkeit-gehts-noch-699b6c3ed2efdf1bd0d2ee0e

Så det är väl tveksamt hur länge MUC och Lufthansa kommer undan med att "det var väl tråkigt". Man kan väl hoppas på ett antal polisanmälningar (lite oklart för vad dock) mot de inblandade parterna. Det är i just dessa fall tråkigt att "class action lawsuits" inte är så vanligt förekommande i Europa. Jag förespråkar dem inte men är bra i avskräckande syfte.

Ja det kan man tycka. Men det tyska mindsetet är tyvärr befriat från koncept som "ansvarstagande", "helhetstänkande" eller "flexibilitet i krissituation".
Man ser det dessutom som en skymf att bli ifrågasatt och försök till "får jag prata med en chef" slutar sällan bra. Det fanns säkert personal som kunde köra fram en trappa, men att gå därifrån är helt otänkbart. Om jag inte missminner mig så är det ytterst få som har säkerhetsklassificeringen att befinna sig till fots utanför gate/parkeringsplatsområdet dvs där planen kör.

Jag kan ju inte tänka mig det är tillåtet enligt gällande säkerhetsregler att lämna plan obevakade med passagerare i heller över natten men här we are.

Det är såklart förbjudet enligt säkerhetsklassningen att gå i normala fall, detta var ju extraordinära omständigheter. Åtminstone CPH-planet var nära terminalen och med säkerhetsvakter eller något som övervakar borde man kunnat ta passagerarna i smågrupper till terminalen samtidigt som säkerheten upprätthålls. Det är ju inte som att det är en massa flyg som rör på sig, flygplatsen var ju stängd.

Lite förvånande att alla passagerare verkar någorlunda lugnt suttit kvar. Känns som det inte varit omöjligt att någon skulle gått bananas och ryckt en nödutgång eller så...
Ärlig talat inte helt orimligt att rycka en nödutgång i en sådan situation heller. Då har man dessutom fördelen att hamna i en situation som det finns rutiner för, behöver man inte diskutera huruvida passagerare får promenera själva etc.

Ärlig talat inte helt orimligt att rycka en nödutgång i en sådan situation heller. Då har man dessutom fördelen att hamna i en situation som det finns rutiner för, behöver man inte diskutera huruvida passagerare får promenera själva etc.

Man kan ju tycka att man inte behövt dra en nödutgång, man kan ju tycka att LHs personal, antingen i något kontrollcenter, personal i tornet, någon på handlingbolaget eller kanske piloterna kunde tillkallat brandkåren för en kontrollerad evakuering. Det finns så mycket de kunde gjort men inte gjort.

Toppen