Senaste nytt

Passagerare blev utnämnd till ”resans otrevligaste”

Nu är jag inte jätteförtjust i nötter så det kvittar egentligen, men hur kan man begära att alla andra anpassar sig efter en själv?
Det är självcentrerat om något, det borde ha varit priset hon fick.

(Jag tror dock allt är påhitt)

Känns som att det är en nötallergiker på var och varannat flyg nuförtiden. Jag hade heller inte haft några problem att avstå ifall det verkligen är en issue för folk. Hur jävla självisk kan man vara om man tycker att uteblivna nötter förstör ens upplevelse så himla mycket.
Sen tycker jag att det är vanligare att nötter serveras i business efter ett sånt utrop än att de inte gör det, men det kanske just är jordnötter som är problemet och inte cashew (som väl är vad man alltid får i C)?

Känns som att det är en nötallergiker på var och varannat flyg nuförtiden. Jag hade heller inte haft några problem att avstå ifall det verkligen är en issue för folk. Hur jävla självisk kan man vara om man tycker att uteblivna nötter förstör ens upplevelse så himla mycket.
Sen tycker jag att det är vanligare att nötter serveras i business efter ett sånt utrop än att de inte gör det, men det kanske just är jordnötter som är problemet och inte cashew (som väl är vad man alltid får i C)?

I det här fallet verkar de som om de ropade ut att man inte skulle äta jordnötter, men hon sa att hon var allergisk mot jordnötter och andra nötter eller något liknande och att de skulle ropa ut att alla nötter var förbjudna.

Eftersom det är väldigt tveksamt om dessa luftburna allergiska reaktioner faktiskt existerar hos mer än en väldigt väldigt liten del av de allergiska. Om man nu är så allergisk att ingen av 300 passagerare kan äta nötter men inte så allergisk att ditt säte behöver rengöras är det falsk och lögn. Dessutom borde man inte få flyga kommersiellt.

På min flygning till Hongkong så ropade de först ut att inga nötter fick ätas, men sen gjorde man ngt jag inte sett förut, man stängde av en av toaletterna, som enbart fick användas av en person som var nötallergisk för att de inte skulle komma i kontakt med ngn som ätit nötter tidigare.

Körde taxi i min ungdom och minns en kund som var el-allergisk. Märkligt nog främst mot taxametern och krävde att den inte fick användas...

På min flygning till Hongkong så ropade de först ut att inga nötter fick ätas, men sen gjorde man ngt jag inte sett förut, man stängde av en av toaletterna, som enbart fick användas av en person som var nötallergisk för att de inte skulle komma i kontakt med ngn som ätit nötter tidigare.

Körde taxi i min ungdom och minns en kund som var el-allergisk. Märkligt nog främst mot taxametern och krävde att den inte fick användas...
Var sätet inplastat oxå som vederbörande satt vid?

Jag brukar oxå vara allergisk mot taxametern ;)

Hmmmm, for mit vedkommende opstår der ofte en pludselig børneallergi ombord. Også har jeg konstant allergi mod dårlig ånde, snorken, og sure sokker...

Vilken effekt kan jag som allergiker förvänta mig att ett utrop ska ge? Rimligtvis måste det göras på varenda språk som passagerarlistan indikerar för att vara effektivt. Om inte så kan man ge sig den på att en Nepales eller Portugis med klena engelskakunskaper öppnar sin jumbopåse med nötter, eller att någon annan helt enkelt struntar i det som sägs. Jag hade iaf inte chansat och satt mig på ett longhaul utan mycket effektiva mediciner.

Vilken effekt kan jag som allergiker förvänta mig att ett utrop ska ge? Rimligtvis måste det göras på varenda språk som passagerarlistan indikerar för att vara effektivt. Om inte så kan man ge sig den på att en Nepales eller Portugis med klena engelskakunskaper öppnar sin jumbopåse med nötter, eller att någon annan helt enkelt struntar i det som sägs. Jag hade iaf inte chansat och satt mig på ett longhaul utan mycket effektiva mediciner.
....så er der Vietnameserne, Kineserne, etc. Så er der de døve, de stumme, og alle de ukoncentrerede. Hvis man uddeler sedler på 10 sprog til alle passagere er der måske 80% der forstår. Så er der alle de specielle sprog (>350?).... Så er der gæstearbejdere der ikke er "bedrevidende rejsende". Så er der alle de ulydige og dem der står på deres ret...Hvis mange her på BC.se tror at det er "nemt" at forbyde nødder, så er de/I helt forkert på den. Folk kommer jo med deres egne indkøb af mad og snacks... Det vil tage en samtale med hver enkelt med diverse tolke. Information notices på +40 sprog. Plus kontrol af al håndbagage. Hvis det kikser kan man vel næppe gøre et flyselskab ansvarlig...Risikoen er enorm. Nødder er en hel videnskab for sig. Men allergi kan man ikke forvente at involvere alle i på internationale ruter. Hvad med lufthavne?

Cashewnötter är inte nötter, utan ett frö och saknar därför vissa allergener som finns i nötter. Samma sak gäller mandel. Jordnötter är inte heller en nöt, men jordnötsallergin samspelar ofta med allergi mot vissa nötter. Eftersom man inte vill splitta hår så säger man att man är allergisk mot vissa sorters nötter för det är enklast än att börja ropa upp vilka sorter som går bra att äta eller inte.

Cashew och mandel är ganska safe och framförallt framkallar det inte lika starka reaktioner luftburet som jordnötter kan göra. Därför kan det serveras, med förhoppningen att den som är allergisk mot cashew eller mandel inte äter detta.

Toppen