Senaste nytt

Passagerare öppnade nödutgång istället för solskyddet (OS832)

FFS

Medlem
Jag förstår att det inte går att öppna dörrar inåt uppe i luften pga tryckskillnad, men hur "låser" man dörrar som går utåt? Det är ju inte så lyckat om låset inte öppnar sig när det behövs
 

lnixon

Medlem
Jag förstår att det inte går att öppna dörrar inåt uppe i luften pga tryckskillnad, men hur "låser" man dörrar som går utåt? Det är ju inte så lyckat om låset inte öppnar sig när det behövs

De går väl inåt? Det kan säkert skilja en del mellan flygplansmodeller, men i safety-onboard-foldern ser man hur det funkar. Det är inte en sedvanlig dörr med gångjärn, utan en lucka som lossnar inåt när man drar i handtagen. För att bli av med luckan kastar man ut den genom öppningen.
 

Nemo

Medlem
Med tanke på Apollo 1 och dess katastrofala utfall pga en (nöd-)utgång som inte gick att öppna pga övertryck inuti kabinen, så borde logiskt nog nödutgångarna även på andra flygfarkoster kunna öppnas även uppe i luften. Nu förstår jag att pga passagerare med OCD kan det vara bäst att så förneka. Men med tanke på flygets säkerhetstänk har jag svårt att se att nödutgångarna inte går att öppna, utom vid de speciella tillfällen då planet befinner sig på havsytans höjd.
 

Nemo

Medlem
Skön film, den ger svar på en annan tråd om små och större hål i planets och dess verkan. Men tyvärr inget svar på hur nödutgångarna fungerar.
 

P.E.

Medlem
Med tanke på Apollo 1 och dess katastrofala utfall pga en (nöd-)utgång som inte gick att öppna pga övertryck inuti kabinen, så borde logiskt nog nödutgångarna även på andra flygfarkoster kunna öppnas även uppe i luften. Nu förstår jag att pga passagerare med OCD kan det vara bäst att så förneka. Men med tanke på flygets säkerhetstänk har jag svårt att se att nödutgångarna inte går att öppna, utom vid de speciella tillfällen då planet befinner sig på havsytans höjd.

Vad skulle vara poängen med att öppna dörrarna på höjd?
Det borde vara möjligt om man har samma tryck i kabinen som luften utanför, så länge dörrarna inte blir omöjliga att öppna på grund av planets hastighet gentemot luften.
 
Toppen