Senaste nytt

Pass till Schweiz?

Behöver man pass i dagsläget eller räcker det med körkort?

Alltså Arlanda - Zürich typ idag.

En bra fråga. Jag åker nu på eftermiddagen med min son och fick ut mitt boardingkort men inte sonens online efter jag skickade in alla dokument till Swiss som nog betyder att man vill se passet.

Under rådande omständigheter skulle jag INTE åka någon stans, också inom Schengen UTAN pass. Jag har iofs alltid pass med mig på resor, men just nu kör jag hängslen och livrem.

Som inlägg #5 ovan skriver så gäller inte körkort som ID-handling vid resa eftersom ett körkort inte bekräftar nationalitet, i principen bara folkbokföring. I Schweiz för tillfället gäller "Covid Cert" för att besöka restauranger och dyl. När jag skannade mitt svenska Covidpass igår så står det tydligt att ID-handling krävs i tillägg. Så jag antar att passet kommer följa med ut på stan i helgen.

Lite off topic men bara för att förtydliga:

Reser man som svensk inom Norden räknas körkort (utfärdat i Sverige) som giltig ID-handling.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...-reseinformation/in--och-utresebestämmelser/#

Min Pappa skulle resa in från Tyskland med bil för några år sedan måste ha varit 2016 eller 2017 och kom till Rödby och där hade Danskarna satt upp kontroller med hemvärnet tror jag det var, detta var efter flykting strömmen och han blev tillsagd att inte körkort gällde för att legitimera sig som Svensk, nu blev han insläppt i Danmark efter lite uppläxning och detta var sista gången nästa gång måste du kunna visa att du är Svensk medborgare sades det.

Jag har alltid det internationella ID kortet med mig efter 2015.

Min Pappa skulle resa in från Tyskland med bil för några år sedan måste ha varit 2016 eller 2017 och kom till Rödby och där hade Danskarna satt upp kontroller med hemvärnet tror jag det var, detta var efter flykting strömmen och han blev tillsagd att inte körkort gällde för att legitimera sig som Svensk, nu blev han insläppt i Danmark efter lite uppläxning och detta var sista gången nästa gång måste du kunna visa att du är Svensk medborgare sades det.

Samma här, har ett nationellt ID under körkortet i plånkan... som extra säkerhet

Nationellt ID borde alla ha. Gärna med annorlunda giltighetstid än passet. Skulle förhindra så många panik-situationer kring pass som gått ut eller finns på ambassad, blivit stulet etc
Instämmer och har kört så sedan det nationella ID-kortet infördes. En annan fördel är att jag ännu inte hittat en plånbok/kortetui där jag både får i passet och får plats med i byxfickan…

+1 på den.

Under rådande omständigheter skulle jag INTE åka någon stans, också inom Schengen UTAN pass. Jag har iofs alltid pass med mig på resor, men just nu kör jag hängslen och livrem.

+1 på det. Anlände från Frankfurt tiill ARN i går och vi fick gå genom vanliga passkontrollen trots intra-Schengen.

Toppen