Senaste nytt

Parkeringsbot från Italien (med hyrbil)

Rätt vanligt med böter i Italien, rekommenderar att betala, om det inte är fake förstås. Kika på facebook gruppen "Välkomna till Italien!". Där är det ett rätt vanligt samtalsämne. Och kolla ditt kreditkortsutdrag, jag gissar att uthyraren har dragit en adminavgift för att skicka din address, det är också standard tyvärr.

Tack för all input. Loggade precis in och kollade bilderna. Vi har kört på en gata i en förbudszon i centrala stan, inte felparkerat vilket den svenska översättningen i brevet antyder. Korrekt är "Körning i körfält som är reserverat för en annan fordonskategori enligt gällande vägmärkning.". Det vill till att hinna läsa all liten text på skylten samtidigt som man är i en ny stad och jagar parkering. :)

@Christiansson, lyckligtvis verkar Europcar inte ha tagit ut någon adminavgift. Hittills.

Tack för all input. Loggade precis in och kollade bilderna. Vi har kört på en gata i en förbudszon i centrala stan, inte felparkerat vilket den svenska översättningen i brevet antyder. Korrekt är "Körning i körfält som är reserverat för en annan fordonskategori enligt gällande vägmärkning.". Det vill till att hinna läsa all liten text på skylten samtidigt som man är i en ny stad och jagar parkering. :)

@Christiansson, lyckligtvis verkar Europcar inte ha tagit ut någon adminavgift. Hittills.
ZTL. Ett tips är att alltid läsa på om sitt resmål på SwedenAbroad: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u.../reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Och sen inte försöka undvika en böter man gjort sig skyldig till.

ZTL. Ett tips är att alltid läsa på om sitt resmål på SwedenAbroad: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/italien/reseinformation/ambassadens-reseinformation/

Och sen inte försöka undvika en böter man gjort sig skyldig till.
Utifrån förbudszonens undantag som stod angivna i liten text under skylten så hade det krävts ett stopp i sig för att hinna läsa och tolka dem. "Elbil är tillåtet att köra här, men... "). Då hade vi väl fått böter för det stoppet också. ;)

Du kan vara lugn, vi kommer göra rätt för oss.

Nedan hände förvisso i Polen, men på ungefär samma tema.

Körde från Poznan till Berlin. De satta hastigheterna på den polska landsbygden är rätt orimliga och varierar var 250:e meter. Valde att inte slita på hyrbilens koppling och broms...

Kamera direkt efter skymd kurva, en härlig blixt och en selfie.

Gick några månader innan mailet från Hertz kom, polska polisen har efterfrågat mina uppgifter vilket Hertz delat med sig av. För det nöjet fick jag betala runt 150 zloty. Gick ytterligare en månad innan Postnord aviserade rek.

Gick dit för att hämta ut det, syntes på spårningsnumret att det var från Polen. Väl på plats kunde jag inte få ut brevet p.g.a. felstavat namn.

Slit på koppling och broms, annars blir du brandskattade av Hertz.

Toppen