Senaste nytt

Parkeringsbot från Italien (med hyrbil)

HildurViking

Ny medlem
Har fått ett rekommenderat brev från kommunen i italienska Padova gällande en felparkering som vi tydligen ska ha gjort oss skyldiga till tidigare i år, med en hyrd bil genom Europcar. Ja, vi var i Padova och datum/klockslag stämmer även om det inte satt någon klassisk ostskiva på rutan när vi kom tillbaka till bilen. Om man loggar in på deras sajt ska man tydligen kunna se en bild på förseelsen. Eftersom jag är semi-paranoid och tänker att allt loggas så har jag duckat för att knappa in uppgifterna (eftersom vi då rent teoretiskt ger oss till känna ;)). Betalar vi inom fem dagar får vi "30 % rabatt på beloppet", som då landar in på €72.

Rykten på stan säger att italienarna inte kan göra särskilt mycket mer om vi struntar i att betala, sanningshalten i den kan jag dock inte bekräfta. Någon med liknande erfarenheter? Betala, se glad ut och vara en god turist eller skicka brevet till kaminen?

Du har rent praktiskt redan gett dig till känna eftersom du hämtat ut det rekommenderade brevet ;)

Om du inte betalar lär ju Europcar få kravet på sig eftersom de äger bilen, och då får du betala en extra avgift till Europcar utöver bötesbeloppet, och hyrbilsföretaget har redan dina kortuppgifter.

Har ingen erfarenhet av exakt samma situation men 72 eur är i mitt tycke ett billigt pris för att bli av med problemet kvickt.

Du har rent praktiskt redan gett dig till känna eftersom du hämtat ut det rekommenderade brevet ;)

Om du inte betalar lär ju Europcar få kravet på sig eftersom de äger bilen, och då får du betala en extra avgift till Europcar utöver bötesbeloppet, och hyrbilsföretaget har redan dina kortuppgifter.

Har ingen erfarenhet av exakt samma situation men 72 eur är i mitt tycke ett billigt pris för att bli av med problemet kvickt.
Jag är nog mest förvånad över att @HildurViking ens fick parkeringsboten och att den inte gick till Europcar. Jämför fortkörning förbi automatisk fartkamera där min uppfattning är att den gängse rutinen är att boten går till biluthyrningsfirman som lägger på en smaskig avgift och sedan skickar vidare till hyresmannen.

I det här fallet så skulle jag nog gissa att om boten inte betalas så händer antingen ingenting alls.. eller (som du säger) så går det via Europcar och bli mycket dyrare. Håller med om att 72€ kan vara ett billigt pris om boten är legitim. Men skulle absolut kontrollera 'beviset' först som @Sir Lemon skriver!

Har råkat ut för liknande i flera länder. Hyrbilsbolagen delger uppgifterna om mig som hyrestagare. De tar även en avgift av mig för detta, framgår av hyreavtalet att de gör så. Typ 500kr i administrativ avgift.

Enklast och klart billigast är att betala ostskivan direkt om man har den möjligheten.

Ja, har fått liknande erbjudande från Frankrike. Betala snabbt med rabatt eller bestrid (och då försvinner rabatten). Jag betalade med rabatt.

Har ingen önskan om att mindre förseelser ska växa till sig till större problem som överraskar mig i framtiden när jag återvänder till landet i fråga.

Reglerna har nyligen ändrats i Italien (kommer inte ihåg om det är ny lag eller bara vägledande domslut) så hyrbilsföretaget ska förse myndigheter med uppgifter om hyrestagare och böter ska skickas direkt till hyrestagaren. Det ska också vara hyrestagaren som är direkt ansvarig för överträdelser och inte som tidigare ett gemensamt ansvar mellan uthyraren och hyrestagaren.

Jag skulle betalat.

Vi fick en bot från Italien för ett par år sedan (felparkering i förbjuden bilzon tydligen, parkerat i fem minuter för att ta en kort).
Precis som många säger här - eftersom du hämtat ut det rekommenderade brevet har du redan ”identifierat” dig.
Bästa är att betala o glömma - o ev dra lärdom av att när det kommer ett rekommenderat brev du inte förväntar dig - be att få se det innan du identifierar dig. Då går det tillbaka. Däremot låter jag det vara osagt om ev merkostnader när Europcar (i ditt fall) får notis om detta.

Toppen