Flyg:
Jag svalde min heder o tåg "lågprisflyget" (eller något mellanting) den sista biten till Pantelleria. Befann mig redan i Italien sedan några dagar (SAS till LIN).
Volotea, som jag flög mellan Venedig o Pantelleria var mycket bättre än jag trott - en upplevelse i paritet med SAS i ekonomiklass. Trekantsmackorna kändes också igen från SAS...

1h40min flygresa inom Italien kändes lite ovanligt, men hyfsat bekvämt i ett plan som B717.
Betalade 280€ nära inpå flygningen, vilket får anses OK i konkurrensen.
Som det ser ut med flyg idag så skulle jag välja nästan samma rutt igen (fast ARN-VCE såklart). Priserna på genomgående biljetter är ju ett skämt. Känns illa att betala lika mycket för ekonomiklass till Pantelleria, som för C-klass till Dubai.
Jag är lite sugen på att resa under vintern nästa gång, men då är jag förpassad till Alitalia från Palermo.
Pantelleria:
Avslappning och stillhet som inte liknar något annat - inga turisthopar p.g.a./tack vare otillgängligheten. Maten är fantastisk, med inspiration från Nordafrika. Termalbadsupplevelsen i den lilla insjön är också på plussidan.
Man måste dock ha siktet på avslappning när man kommer dit, vill man underhållas i en vecka finns bättre upplevelser.
Jag är nyfiken på hur värmen verkligen upplevs på vintern - för hittils vinner Madeira på vintern.
Boende:
Hyrde genom Airnb för första gången. Just för denna ort, som saknar egentliga hotell, kändes det som ett vettigt val. Den Dammuson jag hyrde var i klass med de lyxigare som agenturerna erbjöd, men man sparade en hel del genom att boka direkt av ägaren.
Sammanfattning:
+ Mat, Natur, Inga turister
- Kanske ensligt i överkant, om man ska stanna en längre period. Krånglet med flyget är också en aning negativt för min del...