Senaste nytt

Påsklovsresa till Japan (Tokyo / Kyoto) - del 1 av 3

Johan F

Medlem
Hej alla BC:are! Efter att ha läst många inspirerande reserapporter (@hendberg @bajenludde och @Andreas Carlsson för att nämna några) så tänkte jag ge en kortare reserapport från familjens påsklovsresa till Tokyo och Kyoto. Så håll tillgodo!

Bakgrund och resan dit
Efter att ha fått några resor till Tokyo avbokat pga Covid-19 så bokade vi flyg dit med SAS så fort Japan började öppna upp. Första gången i Japan, vi valde medvetet över påsken för att få en skymt av körsbärsblommningen samt att det passar med skollov etc. När SAS började ändra i schemat för återstarten till Japan blev vi lite nervösa men vi hade turen att inte påverkas alls utan allt blev som planerat.

Utresa: Långfredagen 7:e april med SK983 i ekonomi
Hemresa: Söndagen den 16:e april med SK984 i business

Resan började bra med en halvtom guldlounge på ARN där vi kunde få lite frukost i oss. Det märktes verkligen att det var påsk för det var knappt några affärsresenärer utan mest barnfamiljer på väg ut i världen. Planet från ARN - CPH var i princip fullt; helt klart var majoriteten folk som skulle vidare på semester. Servicen var bra och stämningen på topp.

Vi fick drygt 2 timmar i loungen på CPH innan det var dags att gå mot passkontrollen för boarding, boardingen började lite sent vilket gjorde att vi kom iväg lite sent men det hade ingen betydelse för vi landade strax före utsatt tid.

Vi hade valt mittensätena längst fram i ekonomi och det var ett lyckodrag, väldigt gott om plats för benen och vi led inte om någon framför oss ville fälla sätet. Ytterligare en fördel för oss är att det är tre säten i bredd på A350 till skillnad från A330 vilket gör att både jag och min hustru fick gångplatser och vi slapp ha någon okänd jämte oss. Mina EBD förmåner erkändes utan problem under hela resan så det var bara för hela familjen att njuta av dryck när man kände för det. Maten var bra för att vara ekonomi, en välsmakande lasange med lite rött vin vid sidan av. Det enda som jag tycker man borde kunna hitta en lösning på är att slippa få sallad, huvudrätt och efterrätt serverad samtidigt; det blir så väldigt trångt på brickan. Efter maten blev det lite jobb (trots att det var långfredag innan jag halvsov några timmar för att komma i fas).

Inflygningen till HND var fantastisk - jag vill speciellt tacka mina medresenärer som lät mig snudd på sitta i deras knä :) för att kunna ta ett foto över Mt Fuji; jag kan meddela att det var betydligt mer imponerande i verkligheten är på foto. Det är ju nackdelen med att sitta i mittenraden istället för vid ett fönster men man kan inte få allt här i livet.

Summa summarum över resan dit; trevlig skandinavisk besättning, vettig mat (för att vara ekonomi), modernt plan, bra och bekväma säten, fri dryck för hela familjen tack vare EBD och i princip helt fullt flyg i alla tre kabinerna. En nackdelen är att vi budade för att sitta i plus men budet gick inte igenom. Så här i efterhand kanske det var lika bra för nu har jag ju kvar poängen så jag kan åka till Colorado i vinter för lite skidåkning :cool:

Detta var del 1. Del 2 kommer handla om Tokyo och Kyoto, och del 3 om hemresan. Ställ gärna frågor och kommentera, tråden blir mer levande på det sättet.


96F1CB97-628F-4534-8B6F-3C9B9696F95A.jpeg


866E624E-7EE5-49E5-8394-920A0CAFEF83.jpeg


E5376C71-EF0E-4667-8D0B-919C78D7C9E1.jpeg


5E02FF01-BD9A-4E71-A298-2E2CB49D3170.jpeg


2AE99ADC-788B-4A20-9B7B-A39AD1F63BC8.jpeg


D2A36969-2EE6-47F5-A3BA-29980EFA1865.jpeg
 
Älskar dessa rapporter :) Har själv aldrig varit där, endast varit i Nagoya. Dock kommer det nog bli en tripp dit inom snar framtid. Ser fram emot del 2 och 3.

Tackar!
 
Toppen