Senaste nytt

På krokvägar österut för att tjäna 540 Tier Points, billigt! ”Outbound”

henrik l

Medlem
Den här lilla reseskildringen hade jag tänkt skriva i julas, men det kom annat emellan. Den 23:e mars lyckades jag tajma in den inofficiella träffen på ”Made in Sweden”, där jag berättade lite om resan och att jag tänkt skriva, var på jag uppmanades att skriva, så nu gör jag det.

Jag har haft guld British Airways sedan lite dryga 10 år tillbaka, och efter att ha haft frikort några år under pandemin, kunde man återkvala på 1125 Tierpoints, i stället för 1500 om man drog ihop poängen före nyår, oavsett när man hade brytdatum. Mina fyra obligatoriska BA-flighter var avklarade, jag hade en businessbokning med Qatar Oslo-Bangkok i oktober, som betalades med en voucher, så nu behövdes lite dryga 500 TP till. Nu hade jag ordnat så att jag skulle åka till Bangkok i slutet av november och bygga med Lego med studenter på ett av våra partneruniversitet, ”Building game” är den mera seriösa benämningen på aktiviteten.

Via Loyalty Lobby fick jag nys om att Sri Lankan hade ett bra erbjudande i business mellan Abu Dhabi och Jakarta, med mellanlandning i Colombo, för runt 12 kkr. Så ska man till Bangkok är det ju helt naturligt att ta vägen via Abu Dhabi, Colombo och Jakarta, åtminstone om man är frequent flyer nörd och jagar billiga TP. Sedan var det där med positionering. British flyger till Dubai, en dryg timmes bussresa till Abu Dhabi, och dom hade ett ok pris, så jag kunde bunkra lite Avios. Sedan fick det bli Thai Jakarta Bangkok med Life Miles och tillbaka från Bangkok till Jakarta blev det Malaysian bokat med Avios. Ska försöka summera allt i epilogen, som kommer i nästa avsnitt.


En onsdagsmorgon i slutet av november ringde klockan 04.30, skulle köra lite undervisning på den fd slöjdskolan i Gbg, vilket innebar att jag fick ta tåget 06.00 från stan som ingen hehövde. Efter avslutad undervisning väntade den förbeställda taxin för transport till Landvetter. Vinga lounge levererade som vanligt en stabil och grundläggande service. En fligth med British i economy Göteborg Heathrow är 9 av 10 gånger inget att skriva hem om, även m man har Guld på BA.

20221123_112658.jpg


Dom 6-7 timmarna i First Galleries var som vanligt trevliga och flög iväg alldeles för fort, om man skall äta, jobba och dricka champagne.

20221123_154557.jpg




Till Dubai var priskillanden mellan economy och premium economy typ en tusenlapp, så då var det värt att betala för att sitta lite bekvämare och sova lite bättre.

20221123_211645.jpg


20221123_211655.jpg


Sov mig igenom flighten till Dubai. Efter 6-7 timmar i First Galleries brukar man vara mätt och belåten och lite lätt bedövad av champagne och goda viner. Landade någon gång mellan 7 och 8 på morgonen i Dubai och min flight från Abu Dhabi gick runt 23 på kvällen, så det var gott om tid. Därför blev det en enkel frukost på flighten. Sedan letade jag upp ett Costas i ankomsthallen och fick en variant av kaffe och macka.

20221123_213945.jpg


Genom lite efterforskningar konstaterade jag att man kunde ta metron från DXB genom Dubai riktning syd-syd väst och efter crika 45 min en timme kom man till busstationen där det gick direktbussar till flygplatsen i Abu Dhabi. Tror bussarna gick minst en gång i timmen och missar man en, så finns det ett enklare shoppingcenter där man kan ta en kaffe, eller gå toa, eller vad man nu vill göra.

Efter resan genom öknen lämnade jag mina väskor i en bagageförvaring på AUH, eftersom jag hade två uppgifter för dagen. Hitta ett café med Wifi, eftersom jag skulle ha handledning med uppsatsstudenter, samt besöka moskén i Abu Dhabi. Fortsatte med min ”nyttja-lokaltrafik-policy”. Buss mot stan, passerade ganska snabbt moskén, sedan fortsatte bussen i evigheter innan jag hittade ett lämpligt ställe att kliva av på där det fanns ett Costas i närheten som jag visste hade WiFi. Sedan var det dags att ta sig mot moskén, återigen en resa med lokalbuss som tog sin lilla tid och jag tänkte att, hmm, nu blir det snart mörkt det var ju inte bra. Visade sig vara dagens största feltänk. Fick bilder på moskén i dagsljus, vandrade runt i den tillsammans med mängder av andra turister, när det hade mörknat. Konstaterade att det var en klart häftigare upplevelse att gå runt där på kvällen eftersom någon verkade ha tänkt till med ljussättningen. Jag tycker det kan vara ganska intressant att knalla runt och bara titta på design, konst o s v i olika religiösa helgedomar

20221124_172327.jpg
20221124_180748.jpg
20221124_182458.jpg
20221124_182503.jpg
20221124_182701.jpg




Klockan hade tickat iväg lite, så det fick bli en Uber tillbaka till AUH. Sri Lankan verkar använda en tredjeparts lounge på AUH och det var nog en av de mest knökfulla lounger jag varit i. Beslöt att ta en dusch först eftersom det knappt fanns lediga ståplatser om man skulle äta. Efter duschen kunde jag sitta och äta och få lite rött i glaset. Till Colombo körde Sri Lankan en A320, med gamla klassiska recliners. Flighten avgick 23.00, väl ombord blev det ett glas champagne och sedan sova. Fyra och en halv timme senare, 05.00 var det dags att vakna pigg och glad och kliva av i Colombo. Nästa flight avgick 7.20. Och nej, jag tog inte av skorna medan jag sov.

20221124_223054.jpg
20221124_223112.jpg
20221124_223424.jpg


Sri Lankans Lounge på CMB är Serenediva, den är ok att spendera ett par timmar i. Tog lite lättare frukost, eftersom jag planerade att ta frukosten på nästa flight. Njöt lite av utsikten mot plattan i morgonljuset. Var ett behagligt lugn i loungen vid den här tiden runt soluppgång.

20221125_055103.jpg


Flighten till Jakarta var också i en A320, tog min frukost och säkert ett glas champagne, sov sedan och sedan ytterligare något glas när jag vaknade till efter några timmar. Hur som helst landade i Jakarta 13.30, efter en flight på 4.40 h. Det mesta var nog ätbart på frukostbrickan, men med en variation i hur delikat det var

20221125_074713.jpg


Flighten var i tid och gott om tid till nästa. Första anhalten var att betala 500 000, indonesiska ruphias (ca 35$) i immigration fee. Dom tar bara kontanter, bankomaten fanns 30 m bort, gå dit först. Sedan ska man scanna lite QR-koder innan man ska igenom tullen, men processen var ganska smidig och inga längre köer.

qr_barangpenumpang.jpg


Eftersom jag hade bokat Thai economy med Life Miles var jag tvungen att hitta en tredjeparts lounge. Minns inte namnet på den jag sniffade upp. Dom tog inte Priority pass, men Amex platinum funkade. En helt ok lounge för att spendera några timmar i. Fanns någon form av buffé och visst fika utbud, jag valde uppenbarligen det röda alternativet iförd en skjorta som matchade grönskan utanför fönstret.

IMG-20221125-WA0000.jpeg


Thai har ju fått mycket kritik för varierande kvalitet i deras business. Jag hade 3,5 timme i economy framför mig. Började bra jag då hade fönsterplats och ingen mer på min rad. Minns jag rätt var det inte överfullt i kabinen. Fick ätbart käk och pursern var på gott humör och såg till att jag hade vin i glaset medan jag kollade någon film. Om han inte var i närheten gick jag till galley fyra meter bort där det inte var några sura miner. Summar summarum, en MVG-fligt med Thai economy per deras B777, utifrån mina förväntningar. Anlände BKK vid gott mod och sedan taxi till Royal Orchid, där man i vanlig ordning var snål med uppgradering till Platinum Life time members. På Marriott Suravongse har det däremot varit 100% hitrate, men deras priser börjar dra iväg.

Fortsättning följer….
 

henrik l

Medlem
(Lite påskläsning)
Så var det dags att flyga hem. Men innan dess lite reflektioner. Det är intressant att notera skillnaderna mellan studenterna i Sydostasien och hemma. Här hemma tituleras man ibland, ”Öhhh, Henke”. Där borta, alltid ”doctor” eller ”professor”. Men när svenska studenter är less och vill kolla på sin mobil kniper som näbb. I Sydostasien har jag ofta stött på att man sitter och tisslar och tasslar och tror att man inte hörs, om det är en större sal, eftersom akustiken är usel och läraren står och snackar i mikrofon så att det ekar mellan betongvägarna. Hur som helst, Legobyggandet var uppskattat.
20221129_103819.jpg


Eftersom hemresan var i princip samma rutt som utresan, blir det en lite kortare version här.

Hemresan blev inte lika sömlös som utresan. Sri Lankans flight avgick 14.25 från Jakarta: Hade jag valt morgonflyget med Thai hade jag haft tre timmars marginal att byta. På separata biljetter kändes inte det som ett bra alternativ. Det fick bli en poängresa med Malaysian som betaldes med Avios. Fanns inga ekonomibiljetter, så det fick bli business. Kursen var fortfarande helt ok. Malysians korta hopp inom Asien är inget att skriva hem om. Torrlagt och 2+2 konfiguration i en narrowbody. Påminner mycket om Sri Lankans A320, men annan färgsättning.

Däremot är det alltid trevligt att byta på KUL. Har man transfer behöver man inte gå genom någon säkerhetskontroll eller immigration. Säkerhetskontrollen gör dom i samband med boarding. Så man kan snabbt pipa i väg till Malaysians Gold Lounge som ligger i satelliten som man når med tåg. Där finns en a la carte restaurang, bra fikautbud, som det inte skyltas med, samt en större avdelning med fåtöljer där man kan sitta och kolla på plattan och sippa champagne. Har man lite jobb att göra, har lust att käka lite och slappa, så kan lätt fem sex timmar fördrivas.
20221206_154943.jpg

20221206_155510.jpg


Tydligen åt jag någon form av kyckling mellan Kuala Lumpur och Jakarta.
20221206_172248.jpg




Väl i Jakarta hade jag bokat ett Holiday Inn Express för 7000 poäng på IHG. Däremot var inte transporten lika billig. Tog en Grab, tänkte att dom är nog inte så dyra. Jo tjena, betalade någonstans mellan 200-300 kr. Ok, i Sverige hade det varit ett vrakpris för den distansen. Tillbaka till flygplasten betalades mindre än en tredjedel.

Dagen därpå kunde jag ju rutinerna på flygplasten i Jakarta och tog mig snabbt till loungen där jag kom in på mitt Amex Plat. Resan till Colombo var lite extra spännande, eftersom nu skulle jag få testa deras widebody. Den var helt ok, liksom maten och champagnen och förutom att jobba lite passade jag på att kolla på 2001.

20221207_143918.jpg


Viktigt att sockarna matchar taggen:D

20221207_144101.jpg
20221207_145055.jpg
20221207_162548.jpg


Blev ett snabbt stopp i Serenediva loungen på CMB. Eftersom det var bussgate hade businesspassagerare en egen buss, som vi kom på först och kunde sitta och dricka champagne medan economy-paxen som gick förbi slängde lite sneda blickar ibland.

20221207_190154.jpg
20221207_190803.jpg
20221207_185631.jpg


Landade kl 22 i Abu Dhabi och hade maximalt flyt som hann bussen runt 23 till Dubai. Väl i Dubai tog jag en taxi för ett rimligt pris till Holiday Inn express nära flygplatsen, som hade bokats för knappt 11 000 poäng. Dagen därpå skippades frukosten på hotellet. Tog en Uber till flygplasten 10 minuter bort. Flyget gick 9.20, så det fick bli en champis + lite lättare föda i BA’s lounge. Men nu var det slut det lite extra vaganta. Tyckte inte det var värt att betala 2000-3000 kr extra för premium economy för en dagflygning på knappa 8 timmar. Dessutom kunde jag ju som Gold på BA välja ett ok säte där jag kunde titta in i premium economy kabinen som hade dom gamla sätena. Sov bort en del av flighten, läste lite, IFE’n är inte mycket att hänga julgranen, så man fick se till att få grönsaksdelen i kostcirkeln avbockad.

20221208_095042.jpg
20221208_105208.jpg



Anlände till T5, men som många vet avgår ju flighterna till GOT numera från T3. Hade relativt gott om tid och kunde njuta av den stora fördelen med flytten till T3, Cathay Pacifics förstaklass lounge. Efter att ha jobbat lite med ett champagneglas vid sidan av datorn blev det middag. Hade även så pass med tid att jag hann besöka både Qantas och American Airlines lounger, tror även jag hann med en kortis i BA-loungen, men den kan jag. Ska jag jämföra Qantas och Americans lounger, så tycker jag att Qantas var klart trevligast.

20221208_160056.jpg


Och som sagt, en flygning från Heathrow till Göterborg med BA i economy är inte så mycket att skriva hem om.


EPILOG

När jag kollat lite i efterhand så verkar priset Abu Dhabi – Jakarta T&R ligga på 3685 AED, d v s runt 10 500 kr, vilket ju är mycket prisvärt för 540 TP. Jakarta – Bangkok, med Thai i economy gick 15 000 Lifemiles och ca 18 USD i skatter. Bangkok- Jakarta via KUL med Malaysian, 29 700 Avios antagligen hade jag puttat in några hundralappar för att betala lite mindre Avios. (Economy, 18 000 Avios och 354 kr i skatter i grundalternativet).

Har man lite tid på sig, gillar att flyga, samt kan ta med lite jobb, så är det helt klart värt omvägen. Med tanke på att Etihad börjar flyga från i Köpenhamn i början av oktober så kommer det även att finnas lite smidigare anslutningar.
 

Attachments

  • 20221207_145055.jpg
    20221207_145055.jpg
    {memory} MB · Visningar: 56
Toppen