henrik l
Medlem
Den här lilla reseskildringen hade jag tänkt skriva i julas, men det kom annat emellan. Den 23:e mars lyckades jag tajma in den inofficiella träffen på ”Made in Sweden”, där jag berättade lite om resan och att jag tänkt skriva, var på jag uppmanades att skriva, så nu gör jag det.
Jag har haft guld British Airways sedan lite dryga 10 år tillbaka, och efter att ha haft frikort några år under pandemin, kunde man återkvala på 1125 Tierpoints, i stället för 1500 om man drog ihop poängen före nyår, oavsett när man hade brytdatum. Mina fyra obligatoriska BA-flighter var avklarade, jag hade en businessbokning med Qatar Oslo-Bangkok i oktober, som betalades med en voucher, så nu behövdes lite dryga 500 TP till. Nu hade jag ordnat så att jag skulle åka till Bangkok i slutet av november och bygga med Lego med studenter på ett av våra partneruniversitet, ”Building game” är den mera seriösa benämningen på aktiviteten.
Via Loyalty Lobby fick jag nys om att Sri Lankan hade ett bra erbjudande i business mellan Abu Dhabi och Jakarta, med mellanlandning i Colombo, för runt 12 kkr. Så ska man till Bangkok är det ju helt naturligt att ta vägen via Abu Dhabi, Colombo och Jakarta, åtminstone om man är frequent flyer nörd och jagar billiga TP. Sedan var det där med positionering. British flyger till Dubai, en dryg timmes bussresa till Abu Dhabi, och dom hade ett ok pris, så jag kunde bunkra lite Avios. Sedan fick det bli Thai Jakarta Bangkok med Life Miles och tillbaka från Bangkok till Jakarta blev det Malaysian bokat med Avios. Ska försöka summera allt i epilogen, som kommer i nästa avsnitt.
En onsdagsmorgon i slutet av november ringde klockan 04.30, skulle köra lite undervisning på den fd slöjdskolan i Gbg, vilket innebar att jag fick ta tåget 06.00 från stan som ingen hehövde. Efter avslutad undervisning väntade den förbeställda taxin för transport till Landvetter. Vinga lounge levererade som vanligt en stabil och grundläggande service. En fligth med British i economy Göteborg Heathrow är 9 av 10 gånger inget att skriva hem om, även m man har Guld på BA.
Dom 6-7 timmarna i First Galleries var som vanligt trevliga och flög iväg alldeles för fort, om man skall äta, jobba och dricka champagne.
Till Dubai var priskillanden mellan economy och premium economy typ en tusenlapp, så då var det värt att betala för att sitta lite bekvämare och sova lite bättre.
Sov mig igenom flighten till Dubai. Efter 6-7 timmar i First Galleries brukar man vara mätt och belåten och lite lätt bedövad av champagne och goda viner. Landade någon gång mellan 7 och 8 på morgonen i Dubai och min flight från Abu Dhabi gick runt 23 på kvällen, så det var gott om tid. Därför blev det en enkel frukost på flighten. Sedan letade jag upp ett Costas i ankomsthallen och fick en variant av kaffe och macka.
Genom lite efterforskningar konstaterade jag att man kunde ta metron från DXB genom Dubai riktning syd-syd väst och efter crika 45 min en timme kom man till busstationen där det gick direktbussar till flygplatsen i Abu Dhabi. Tror bussarna gick minst en gång i timmen och missar man en, så finns det ett enklare shoppingcenter där man kan ta en kaffe, eller gå toa, eller vad man nu vill göra.
Efter resan genom öknen lämnade jag mina väskor i en bagageförvaring på AUH, eftersom jag hade två uppgifter för dagen. Hitta ett café med Wifi, eftersom jag skulle ha handledning med uppsatsstudenter, samt besöka moskén i Abu Dhabi. Fortsatte med min ”nyttja-lokaltrafik-policy”. Buss mot stan, passerade ganska snabbt moskén, sedan fortsatte bussen i evigheter innan jag hittade ett lämpligt ställe att kliva av på där det fanns ett Costas i närheten som jag visste hade WiFi. Sedan var det dags att ta sig mot moskén, återigen en resa med lokalbuss som tog sin lilla tid och jag tänkte att, hmm, nu blir det snart mörkt det var ju inte bra. Visade sig vara dagens största feltänk. Fick bilder på moskén i dagsljus, vandrade runt i den tillsammans med mängder av andra turister, när det hade mörknat. Konstaterade att det var en klart häftigare upplevelse att gå runt där på kvällen eftersom någon verkade ha tänkt till med ljussättningen. Jag tycker det kan vara ganska intressant att knalla runt och bara titta på design, konst o s v i olika religiösa helgedomar
Klockan hade tickat iväg lite, så det fick bli en Uber tillbaka till AUH. Sri Lankan verkar använda en tredjeparts lounge på AUH och det var nog en av de mest knökfulla lounger jag varit i. Beslöt att ta en dusch först eftersom det knappt fanns lediga ståplatser om man skulle äta. Efter duschen kunde jag sitta och äta och få lite rött i glaset. Till Colombo körde Sri Lankan en A320, med gamla klassiska recliners. Flighten avgick 23.00, väl ombord blev det ett glas champagne och sedan sova. Fyra och en halv timme senare, 05.00 var det dags att vakna pigg och glad och kliva av i Colombo. Nästa flight avgick 7.20. Och nej, jag tog inte av skorna medan jag sov.
Sri Lankans Lounge på CMB är Serenediva, den är ok att spendera ett par timmar i. Tog lite lättare frukost, eftersom jag planerade att ta frukosten på nästa flight. Njöt lite av utsikten mot plattan i morgonljuset. Var ett behagligt lugn i loungen vid den här tiden runt soluppgång.
Flighten till Jakarta var också i en A320, tog min frukost och säkert ett glas champagne, sov sedan och sedan ytterligare något glas när jag vaknade till efter några timmar. Hur som helst landade i Jakarta 13.30, efter en flight på 4.40 h. Det mesta var nog ätbart på frukostbrickan, men med en variation i hur delikat det var
Flighten var i tid och gott om tid till nästa. Första anhalten var att betala 500 000, indonesiska ruphias (ca 35$) i immigration fee. Dom tar bara kontanter, bankomaten fanns 30 m bort, gå dit först. Sedan ska man scanna lite QR-koder innan man ska igenom tullen, men processen var ganska smidig och inga längre köer.
Eftersom jag hade bokat Thai economy med Life Miles var jag tvungen att hitta en tredjeparts lounge. Minns inte namnet på den jag sniffade upp. Dom tog inte Priority pass, men Amex platinum funkade. En helt ok lounge för att spendera några timmar i. Fanns någon form av buffé och visst fika utbud, jag valde uppenbarligen det röda alternativet iförd en skjorta som matchade grönskan utanför fönstret.
Thai har ju fått mycket kritik för varierande kvalitet i deras business. Jag hade 3,5 timme i economy framför mig. Började bra jag då hade fönsterplats och ingen mer på min rad. Minns jag rätt var det inte överfullt i kabinen. Fick ätbart käk och pursern var på gott humör och såg till att jag hade vin i glaset medan jag kollade någon film. Om han inte var i närheten gick jag till galley fyra meter bort där det inte var några sura miner. Summar summarum, en MVG-fligt med Thai economy per deras B777, utifrån mina förväntningar. Anlände BKK vid gott mod och sedan taxi till Royal Orchid, där man i vanlig ordning var snål med uppgradering till Platinum Life time members. På Marriott Suravongse har det däremot varit 100% hitrate, men deras priser börjar dra iväg.
Fortsättning följer….
Jag har haft guld British Airways sedan lite dryga 10 år tillbaka, och efter att ha haft frikort några år under pandemin, kunde man återkvala på 1125 Tierpoints, i stället för 1500 om man drog ihop poängen före nyår, oavsett när man hade brytdatum. Mina fyra obligatoriska BA-flighter var avklarade, jag hade en businessbokning med Qatar Oslo-Bangkok i oktober, som betalades med en voucher, så nu behövdes lite dryga 500 TP till. Nu hade jag ordnat så att jag skulle åka till Bangkok i slutet av november och bygga med Lego med studenter på ett av våra partneruniversitet, ”Building game” är den mera seriösa benämningen på aktiviteten.
Via Loyalty Lobby fick jag nys om att Sri Lankan hade ett bra erbjudande i business mellan Abu Dhabi och Jakarta, med mellanlandning i Colombo, för runt 12 kkr. Så ska man till Bangkok är det ju helt naturligt att ta vägen via Abu Dhabi, Colombo och Jakarta, åtminstone om man är frequent flyer nörd och jagar billiga TP. Sedan var det där med positionering. British flyger till Dubai, en dryg timmes bussresa till Abu Dhabi, och dom hade ett ok pris, så jag kunde bunkra lite Avios. Sedan fick det bli Thai Jakarta Bangkok med Life Miles och tillbaka från Bangkok till Jakarta blev det Malaysian bokat med Avios. Ska försöka summera allt i epilogen, som kommer i nästa avsnitt.
En onsdagsmorgon i slutet av november ringde klockan 04.30, skulle köra lite undervisning på den fd slöjdskolan i Gbg, vilket innebar att jag fick ta tåget 06.00 från stan som ingen hehövde. Efter avslutad undervisning väntade den förbeställda taxin för transport till Landvetter. Vinga lounge levererade som vanligt en stabil och grundläggande service. En fligth med British i economy Göteborg Heathrow är 9 av 10 gånger inget att skriva hem om, även m man har Guld på BA.
Dom 6-7 timmarna i First Galleries var som vanligt trevliga och flög iväg alldeles för fort, om man skall äta, jobba och dricka champagne.
Till Dubai var priskillanden mellan economy och premium economy typ en tusenlapp, så då var det värt att betala för att sitta lite bekvämare och sova lite bättre.
Sov mig igenom flighten till Dubai. Efter 6-7 timmar i First Galleries brukar man vara mätt och belåten och lite lätt bedövad av champagne och goda viner. Landade någon gång mellan 7 och 8 på morgonen i Dubai och min flight från Abu Dhabi gick runt 23 på kvällen, så det var gott om tid. Därför blev det en enkel frukost på flighten. Sedan letade jag upp ett Costas i ankomsthallen och fick en variant av kaffe och macka.
Genom lite efterforskningar konstaterade jag att man kunde ta metron från DXB genom Dubai riktning syd-syd väst och efter crika 45 min en timme kom man till busstationen där det gick direktbussar till flygplatsen i Abu Dhabi. Tror bussarna gick minst en gång i timmen och missar man en, så finns det ett enklare shoppingcenter där man kan ta en kaffe, eller gå toa, eller vad man nu vill göra.
Efter resan genom öknen lämnade jag mina väskor i en bagageförvaring på AUH, eftersom jag hade två uppgifter för dagen. Hitta ett café med Wifi, eftersom jag skulle ha handledning med uppsatsstudenter, samt besöka moskén i Abu Dhabi. Fortsatte med min ”nyttja-lokaltrafik-policy”. Buss mot stan, passerade ganska snabbt moskén, sedan fortsatte bussen i evigheter innan jag hittade ett lämpligt ställe att kliva av på där det fanns ett Costas i närheten som jag visste hade WiFi. Sedan var det dags att ta sig mot moskén, återigen en resa med lokalbuss som tog sin lilla tid och jag tänkte att, hmm, nu blir det snart mörkt det var ju inte bra. Visade sig vara dagens största feltänk. Fick bilder på moskén i dagsljus, vandrade runt i den tillsammans med mängder av andra turister, när det hade mörknat. Konstaterade att det var en klart häftigare upplevelse att gå runt där på kvällen eftersom någon verkade ha tänkt till med ljussättningen. Jag tycker det kan vara ganska intressant att knalla runt och bara titta på design, konst o s v i olika religiösa helgedomar
Klockan hade tickat iväg lite, så det fick bli en Uber tillbaka till AUH. Sri Lankan verkar använda en tredjeparts lounge på AUH och det var nog en av de mest knökfulla lounger jag varit i. Beslöt att ta en dusch först eftersom det knappt fanns lediga ståplatser om man skulle äta. Efter duschen kunde jag sitta och äta och få lite rött i glaset. Till Colombo körde Sri Lankan en A320, med gamla klassiska recliners. Flighten avgick 23.00, väl ombord blev det ett glas champagne och sedan sova. Fyra och en halv timme senare, 05.00 var det dags att vakna pigg och glad och kliva av i Colombo. Nästa flight avgick 7.20. Och nej, jag tog inte av skorna medan jag sov.
Sri Lankans Lounge på CMB är Serenediva, den är ok att spendera ett par timmar i. Tog lite lättare frukost, eftersom jag planerade att ta frukosten på nästa flight. Njöt lite av utsikten mot plattan i morgonljuset. Var ett behagligt lugn i loungen vid den här tiden runt soluppgång.
Flighten till Jakarta var också i en A320, tog min frukost och säkert ett glas champagne, sov sedan och sedan ytterligare något glas när jag vaknade till efter några timmar. Hur som helst landade i Jakarta 13.30, efter en flight på 4.40 h. Det mesta var nog ätbart på frukostbrickan, men med en variation i hur delikat det var
Flighten var i tid och gott om tid till nästa. Första anhalten var att betala 500 000, indonesiska ruphias (ca 35$) i immigration fee. Dom tar bara kontanter, bankomaten fanns 30 m bort, gå dit först. Sedan ska man scanna lite QR-koder innan man ska igenom tullen, men processen var ganska smidig och inga längre köer.
Eftersom jag hade bokat Thai economy med Life Miles var jag tvungen att hitta en tredjeparts lounge. Minns inte namnet på den jag sniffade upp. Dom tog inte Priority pass, men Amex platinum funkade. En helt ok lounge för att spendera några timmar i. Fanns någon form av buffé och visst fika utbud, jag valde uppenbarligen det röda alternativet iförd en skjorta som matchade grönskan utanför fönstret.
Thai har ju fått mycket kritik för varierande kvalitet i deras business. Jag hade 3,5 timme i economy framför mig. Började bra jag då hade fönsterplats och ingen mer på min rad. Minns jag rätt var det inte överfullt i kabinen. Fick ätbart käk och pursern var på gott humör och såg till att jag hade vin i glaset medan jag kollade någon film. Om han inte var i närheten gick jag till galley fyra meter bort där det inte var några sura miner. Summar summarum, en MVG-fligt med Thai economy per deras B777, utifrån mina förväntningar. Anlände BKK vid gott mod och sedan taxi till Royal Orchid, där man i vanlig ordning var snål med uppgradering till Platinum Life time members. På Marriott Suravongse har det däremot varit 100% hitrate, men deras priser börjar dra iväg.
Fortsättning följer….