Jag är ganska nöjd med det som erbjuds inom Europa, men inte lika imponerad av långflygningarna.
1. Mer fokus på det "nordiska". Nu har ni baser i CPH, ARN, HEL, OSL men det mest nordiska är en renklämma i Cloudshop.. (differentiering är viktig)
- Nordiska destinationer. SAS ska ju givetvis ha flyg till t.e.x Färöarna. Ingen egentlig konkurrens finns heller.
- Matutbudet i business-class/Eco + borde satsa på "nordisk mat"
- Ny kabininteriör som andas avskalad nordisk design. Här tycker jag faktiskt att SJ gjort ett ganska bra jobb.
2. Destinationer där ni har en geografisk fördel (helst visumfritt, svensken är lat)
- Norge borde givetvis ha en linje till Kanada. Kanada är visumfritt, och från t.e.x Oslo är det knappt 3.000mi till Östkusten (knappt längre än till Las Palmas).
- Mer östliga destinationer från HEL (inte långväga där konkurrensen mot Finnair är stor)
- Tror att det finns utrymmer för linjer till Marocko (även det visumfritt).
- Dubai måste självklart tillbaka
3. Köp tillbaka Estonian Air
- Bolaget kostar nästan ingenting idag. Köp upp och flytta över de få linjerna till HEL för total dominans i norra Östeuropa. Kanske inte supersnyggt gjort, men jag tror att Estonian "konkursar" i vilket fall och då kommer någon annan norpa möjligheten (Air Baltic t.e.x.).