Senaste nytt

OTA vs direktbokning: vad hade ni gjort?

Lita inte på kundtjänst. Det går inte att koppla ihop bokningar i efterhand.
Är du hundra på det? Enligt kundtjänsten så var det enkelt, via deras sida eller ringa in. Kan någon annan bekräfta? Annars får jag ringa in igen

Om jag bokar via kundtjänsten, kan vi då få allt i en bokning men i två betalningar?

Är du hundra på det? Enligt kundtjänsten så var det enkelt, via deras sida eller ringa in. Kan någon annan bekräfta? Annars får jag ringa in igen

Om jag bokar via kundtjänsten, kan vi då få allt i en bokning men i två betalningar?

Du får fråga kundtjänst om de kan dela betalningen mellan kort.

Du kan inte sätta ihop bokningar. Du kan själv googla "Can PNR be merged after booking?" så får du samma svar. Det som flygbolaget kan göra är att skriva en notis om att du reser ihop med den andra bokningen. För att det ska tas hänsyn till så kräver det att någon läser det OCH bryr sig om det. Vilket som du kanske förstår inte är särskilt aktuellt i en stressig omboknignssituation eller när ombokning sker automatiskt.

Du kan inte sätta ihop bokningar. Du kan själv googla "Can PNR be merged after booking?" så får du samma svar. Det som flygbolaget kan göra är att skriva en notis om att du reser ihop med den andra bokningen. För att det ska tas hänsyn till så kräver det att någon läser det OCH bryr sig om det. Vilket som du kanske förstår inte är särskilt aktuellt i en stressig omboknignssituation eller när ombokning sker automatiskt.
Stämmer helt, bara en kommentar att notisen finns i standardiserat format ("TCP" - To Complete PNR: exempel). Huruvida anställda bryr sig om att kolla på den vet jag inte, men vissa datorsystem tar hänsyn till den.

Enligt kundtjänsten så kan de dela upp betalningen mellan korten. Jag som är snål för de tar 4k vid bokning via kundtjänst. Ska ringa upp dem igen och fråga

Har nu frågat kundtjänsten och du har rätt. De kan inte sätta ihop bokningarna men att de noterar det men de säger även att de inte kan garantera men att det nästan aldrig händer att man behöver separera familjerna. De kan inte heller dela upp betalningen även om man bokar via kundtjänsten.

Så hur jag än gör så blir det inte 100% säker :(

Stort tack för att ni förklarade för mig. Känns som jag lika gärna kan göra denna bokning för det kommer bli detsamma med andra flygbolagen

Generellt tycker jag att de inte är något problem att boka via en OTA. Jag bokar nästan enbart via OTA pga oftast en hundring billigare per biljett.

Tycker typ alltid det löser sig ändå om något strular, vid IRROPS är ju flygbolaget ansvariga ändå och enligt EC261 är det ju flygbolaget som bär ansvaret vid inställda flyg/förseningar (ibland kan försöka få en att höra av sig till OTA, men då är det bara att hänvisa till EC261).

Bara av intresse - vilka fördelar är det folk faktiskt ”använder” sig av som man får av att boka direkt med flygbolagen?

Det är väl just det som brukar skrivas här. -Oftast- löser det sig ändå. Men, om något strular, så är det att föredra att vara bokad utan mellanhänder.
Jag vet t ex att man på ett flygbolag under en strejk nedprioriterade pnr bokade genom resebyrå när det skulle göras ombokningar manuellt.

Personligen handlar det nog inte om en konkret fördel utan mer att det helt enkelt känns bättre att köpa produkten direkt av bolaget.

Bara av intresse - vilka fördelar är det folk faktiskt ”använder” sig av som man får av att boka direkt med flygbolagen?
Kortfattat, du pratar med flygbolaget som äger bokningen och de löser det. Eller du pratar med tredjepart som pratar med flygbolaget som löser det.

Lite som viskleken, varje ny person det går till så förvrängs något.

99,9% av allt funkar ju smärtfritt, men det är just situationen vid 0,1% när saker träffar fläkten som man inte vill vara med om det. Har man inte upplevt detta eller bryr sig om potentiella problem, boka med resebyrå.

Stort tack till alla som tagit sig tid att hjälpa till med tips och råd
Har lärt mig massor i denna tråd.

Det slutade med att vi bokade direkt via Finnair för ut- och hemresan samt Singapore Airlines för SIN–SGN, och det blev faktiskt ca 2k billigare än via Flygcity, plus att allt nu är bokat direkt hos flygbolagen, vilket känns tryggare.

Det enda mindre bra med Finnair var att:
  • de tar betalt för kreditkortsbetalning
  • samt betalt för sätesbokning, vilket för 8 personer landade på nästan 30k extra
Inget av detta har vi tidigare betalat hos LH, SQ eller TK, så där tappar Finnair lite i jämförelse. Men totalt sett känns detta som den bästa helhetslösningen – tack igen för all hjälp!

Toppen