Senaste nytt

Oslo Gardermoen C/D-pir är invigd (delvis)

Dr. Miles

Expert
Jag var på Oslo Gardermoen flygplats (OSL) i förrgår och min flight från Stavanger ankom till nya C/D-piren.

Längre bort mot plattan är nästan färdiga men området närmare mot centrala säkerhetskontrollen är fortfarande inte färdigt.

En nyhetsartikel om nya pirer och numrering av gater.
New gate names at Oslo Airport - Oslo Airport - Ekstranett

Några bilder från C/D-piren.
IMG_20161117_170218.jpg

IMG_20161117_170141.jpg

Det är nog där @Figge hamnade nyligen.
Nu kan jag faktist lämna en lite uppdatering på detta. När jag kom från Stavanger i torsdags eftermiddag blev vi avsläppta på nya piren där man börjat använda övre planet = inrikes. Problemet var bara att någon öppnat fel dörr, så vi kom in på nedre planet = utrikes. Utrikes är ju inte färdigt utan vi kom rakt in i byggplatsen och vi som skulle vidare hittade inte ut och höll på att missa vår anslutning. Men detta gjorde att jag yrade omkring en god stund på nya piren och fick då syn på nya "Connecting Norway" spärrarna från den piren. Samma koncept som tidigare med skärmar där man ska få upp sin flight, men nu med betydligt mer förklarande text och de sitter precis vid spärrarna så de är lättare för den ovane att få syn på. När det är dags för invigning vet jag inte, men allt såg ganska färdigt ut nu!

Last edited:
Japp, det var där nere jag hamnade.... Genomgång till inrikes (Connecting Norway) med tull mm ligger bakom den vita "muffinsen" uppe till höger på sista bilden med skärmar för info om bagagestatus längs ytterväggen.

Toppen