Senaste nytt

Osaka med omnejd - Japan - Vad är värt att se?

Hur tar man sig enklast från Narita till Osaka?

Jag anländer till Narita ca 17.00 den 2015-05-06 och planen är sedan att ta sig direkt till Osaka, har tittat en del på flygbiljetter det verkar dock vara begränsat med vettiga flygbolag (helst star alliance, helst inte peach eller jetstar).
Vad rekommenderar ni; tåg hela vägen eller buss/tåg till Haneda för att därifrån flyga vidare?

All Nippon Airways har i dagsläget två flighter direkt från Narita till Itami (flygplatsen nära Osakas centrum), men de går 17:00 och 17:55, så det kan vara svårt för dig att hinna. Till Kansai International, ute i havet utanför Osaka, går dock senare flighter med samma flygbolag. Det tar en timme att ta sig in till Osaka från KIX, men det är kortare tid än du skulle tillbringa mellan Narita och Haneda, så jag tror att du vinner på den strategin.

Funderar på 5 nätter i Osaka nu när jag reser runt lite i Asien i Juli. Vart rekommenderar ni att man bor i Osaka?

Vad vill du göra i Osaka? Vill du resa till omgivningarna (Kobe, Kyoto, Nara och lite längre bort såsom Hiroshima) hade jag rekommenderat att du bor nära Shin-Osakas station. Då är du nära JRs knutpunkt, och minimerar restiden. Har själv provat Remm som ligger på själva stationen, och har bara gott att säga om det. Även Shin-Osaka Hotel en liten promenad ifrån var bra, även om det var lite mer slitet än Remm. Men som alltid i Japan så är allt väl omhändertaget och rent, så det är bara en fråga om smak.

Lyfter tråden då vi snart åker till Osaka. Vi ska bo på Hilton Osaka och kommer att spendera ca en vecka på plats. Tanken är att vara mest i Osaka men att också köra en dagsutflykt till Kyoto respektive Kobe. I Osaka har vi fått några tips på restauranger att besöka samt att vi ska spendera en dag på Universal studios med barnen. Men vill gärna ha tips på bra restauranger och generellt tips på aktiviteter man kan hitta på i Osaka specifikt, men även för dagsutflykterna till Kobe/Kyoto. Fokus är på mat och dryck. Gärna om ni har något förslag på fine dining också. Ölhak är inte heller fel :). Vi gillade Isetan väldigt mycket i Tokyo, kanske finns något liknande i Osaka? Slutligen undrar jag hur vi smidigast tar oss mellan KIX och Hilton Osaka om vi är 4 vuxna och 2 barn med bagage. Tack på förhand :).

Finns ju inte direkt några sevärdheter i Osaka förutom Osaka Castle. Vi har där i 3 dagar och det räckte gott och väl :) Men vi är ju olika. Vi försökte mest beta av mycket i matväg. Skulle hellre lägga tid i Kyoto i så fall, men som hub är väl Osaka bra för dagsutflykter.

Tips för Kyoto, där det finns mängder av fine dining är att boka luncher som ofta är typ samma meny men halva priset. Speciellt med barn kan man få private rooms utan extra kostnad. Kan rekommendera Kiyama och Nishikawa som accepterar barn.

Finns ju inte direkt några sevärdheter i Osaka förutom Osaka Castle. Vi har där i 3 dagar och det räckte gott och väl :) Men vi är ju olika. Vi försökte mest beta av mycket i matväg. Skulle hellre lägga tid i Kyoto i så fall, men som hub är väl Osaka bra för dagsutflykter.

Tips för Kyoto, där det finns mängder av fine dining är att boka luncher som ofta är typ samma meny men halva priset. Speciellt med barn kan man få private rooms utan extra kostnad. Kan rekommendera Kiyama och Nishikawa som accepterar barn.
Vilka var favoritställena matmässigt i Osaka? :)

Vilka var favoritställena matmässigt i Osaka? :)
Vi åt på två restauranger som jag ändå kan reka. Finns ju mängder i samma kategorier dock. Annars försökte vi mest beta av olika slags rätter i de olika marknaderna. Lite research-anteckningar nedan, hann dock inte testa alla pga köer och tidsbrist.

Osaka:
  • Matmarknader (Kuromon, Dotonbori)
  • Okonomyaki
    • Ajinoya Honten
    • Okonomiyaki Mizuno
  • Takoyaki
    • Takoyaki Wanaka Dotonbori
    • Creo-Ru
    • Takotako king
  • Cheesecake
    • Rikuro - var inget speciellt, ser godare ut på insta :)
  • Ramen
    • Men-no-Yoji
    • Ichiran
    • Niboshi-Ramen Tamagoro Kuromon
Nishiya - 3.58
https://s.tabelog.com/en/osaka/A2701/A270201/27000825/

Kobe Beef Steakhouse Kozai - 3.36
https://s.tabelog.com/en/osaka/A2701/A270202/27005525/

Om ni ska till Kyoto så kan ni kika på nedan:
Kyoto resturanger, dessa tar emot barn.

Vi åt på två restauranger som jag ändå kan reka. Finns ju mängder i samma kategorier dock. Annars försökte vi mest beta av olika slags rätter i de olika marknaderna. Lite research-anteckningar nedan, hann dock inte testa alla pga köer och tidsbrist.

Osaka:
  • Matmarknader (Kuromon, Dotonbori)
  • Okonomyaki
    • Ajinoya Honten
    • Okonomiyaki Mizuno
  • Takoyaki
    • Takoyaki Wanaka Dotonbori
    • Creo-Ru
    • Takotako king
  • Cheesecake
    • Rikuro - var inget speciellt, ser godare ut på insta :)
  • Ramen
    • Men-no-Yoji
    • Ichiran
    • Niboshi-Ramen Tamagoro Kuromon
Nishiya - 3.58
https://s.tabelog.com/en/osaka/A2701/A270201/27000825/

Kobe Beef Steakhouse Kozai - 3.36
https://s.tabelog.com/en/osaka/A2701/A270202/27005525/

Om ni ska till Kyoto så kan ni kika på nedan:
Kyoto resturanger, dessa tar emot barn.

Tack för ett utförligt svar och för att du tog dig tid!

Toppen