Senaste nytt

Osäker framtid för Skavsta flygplats

Tomas E

Medlem
Ingen statlig hjälp till Skavsta enligt infrastrukturminister Thomas Eneroth:
Thomas Eneroth ser inte heller att det gör så mycket ur kapacitetssynpunkt om någon eller några flygplatser försvinner.

– Regeringens ambition är att säkerställa samhällsviktiga transporter. Däremot huruvida man ska ha charterflygplatser för turisttrafik och liknande, det får ju bli en kommunal och regional fråga om vilken prioritering man väljer, säger Tomas Eneroth.
Ingen hjälp från staten till Skavsta | SvD
 

Palazzi

Medlem
Ingen statlig hjälp till Skavsta enligt infrastrukturminister Thomas Eneroth:

Ingen hjälp från staten till Skavsta | SvD

Jag gissar att det iom ställningstagandet innebär att inte heller Västerås och/eller Örebro anses samhällsviktiga av staten. Möjligen bör man därmed ändå fundera kringa om Eskilstuna-Kjula kan vara ett alternativ, för någon flygplats för beredskap och frakt måste ju finnas.

Känns som en dyrare historia än att bibehålla t.ex. Västerås, men Kjula ligger infrastrukturmässigt till synes bättre till. Någon av Linköping och/eller Norrköping kommer ju förse sin omgivning framöver, så det är främst området Södertälje-Nyköping-Eskilstuna-Örebro-Västerås (inkl, Flen, Katrineholm, Arboga) som måste komma överens om en lösning. Mycket prestige i lokalisering av flygplatser, men man måste snart vara pragmatiska och "våga" saminvestera.

Tror inte att det viktigaste är ytterligare en storskalig flygplats för reguljära linjer, utan det är frakt och beredskap som måste finnas på plats. Ska allt annat avvecklas så måste det till minst ETT alternativ förutom Arlanda. Uppsala/Ärna känns mycket orimlig med tanke på närheten till Arlanda.

Det allra bästa vore om staten kunde erkänna behovet av behovet av en flygplats i området så kan kommuner/regioner sluta diskutera frågan. Varken Västerås eller Örebro skulle kunna motivera en flygplats om det fanns statliga stöd i Eskilstuna, men fler hade säkert varit nöjda med lösningen (35-50min). Kan ju inte bara vara så att Sveg och Arvidsjaur är viktiga för svensk infrastruktur när det bevisat sig att företag som Amazon bygger centrallager med behov av flygtransporter.
 

SK989

Medlem
Då Flygvapnet ska återupprätta en regelrätt flottilj på Ärna tror jag Uppsala/Ärna kan räknas bort ur ekvationen av kapacitet för civil frakt. Örebro har stor teoretisk kapacitet för fraktflyg med en 3 300 meter lång bana och torde vara tillfyllest utöver Arlanda för hela Mälardalen - redan idag är Örebro flygplats den fjärde största flygplatsen i Sverige för fraktflyg. Så länge Örebro flygplats finns kvar och är i drift har jag svårt att tro att det blir några statliga pengar till någon annan flygplats i Mälardalen så länge Bromma finns kvar. Om även Bromma (utöver Västerås och Skavsta) läggs ned kan saken hamna i att läge då det snart lär blir påtaglig kapacitetsbrist för passagerarflyg och kanske då blir det statliga pengar till ytterligare en flygplats, sannolikt ett återupplivande av Skavsta om ingen privat eller kommunal aktör vill driva flygplatsen.
 

Tomas E

Medlem
Uppsala/Ärna känns mycket orimlig med tanke på närheten till Arlanda.
Då Flygvapnet ska återupprätta en regelrätt flottilj på Ärna tror jag Uppsala/Ärna kan räknas bort ur ekvationen av kapacitet för civil frakt.
Håller helt och hållet med. De få militära flygbaser som finns kvar kommer knappast att vara tillgängliga för nya arrangemang som innebär att civilflyg släpps in på samma område. De varianter av detta som förekom förr och fortfarande förekommer i norra respektive södra delen av landet, tillkom i en annan tid, där synsättet nog mer var att fred var fred och hemma var hemma.
 

Palazzi

Medlem
Då Flygvapnet ska återupprätta en regelrätt flottilj på Ärna tror jag Uppsala/Ärna kan räknas bort ur ekvationen av kapacitet för civil frakt. Örebro har stor teoretisk kapacitet för fraktflyg med en 3 300 meter lång bana och torde vara tillfyllest utöver Arlanda för hela Mälardalen - redan idag är Örebro flygplats den fjärde största flygplatsen i Sverige för fraktflyg. Så länge Örebro flygplats finns kvar och är i drift har jag svårt att tro att det blir några statliga pengar till någon annan flygplats i Mälardalen så länge Bromma finns kvar. Om även Bromma (utöver Västerås och Skavsta) läggs ned kan saken hamna i att läge då det snart lär blir påtaglig kapacitetsbrist för passagerarflyg och kanske då blir det statliga pengar till ytterligare en flygplats, sannolikt ett återupplivande av Skavsta om ingen privat eller kommunal aktör vill driva flygplatsen.

Ja, nu har även jag läst fraktstatistiken och ser att det är svårt att plocka bort Örebro ur en ekvation som då inte innebär skapandet av en väldigt kapacitetsstark flygplats med geografiskt bättre läge. Kikade också på vartifrån fraktgods, till Örebro, verkar komma och inte heller ett kraftigt utbyggt Eskilstuna skulle därmed fungera (för det handlar om norra Närke och östra Värmland).

Däremot så blir ju inte heller Örebro ett gångbart alternativ OM man lägger ner Skavsta och Bromma. Dels för att man troligen skulle nå ett tak kapacitetsmässigt, men också för att det geografiskt vore ostrategiskt. Västerås tycks ha obefintlig frakt.

Kan man räkna bort Örebro ur ekvationen blir dock positionen än mer gynnsam för att ha frakt från Skavsta och Bromma i Eskilstuna. Sällancharter såsom i Västerås borde man också mäkta med, likt ambulansflyg och pilotträning. Ser dock ut att behövas lite infrastruktur som är dyrköpt. Men någon har ju finansierat en Sälen-Trysil Airport med garanterat mindre samhällsnytta (om än kul).

Kan dock tycka, om det är den "billigaste" flygplatsen att koppla till järnvägsnätet, att det vore otroligt viktigt. Vi tycks som land vara närmast ensamma om att vilja satsa på järnväg men ändå stryka flygplats efter flygplats från listan över de som bör ha järnvägsanslutning. Tror de ändå, någonstans, förstår att enkom markbunden trafik inte räcker som trafikslag på 50-100 års sikt.
 

Fredde18

Medlem
Nyköpings kommun ska nu ha gått med på att vara låne-garant och lämnar kommunal mark som garanti, värde 35 milj. Totalt ska flygplatsbolaget låna 70milj.
(Läst på eminenta text-tv :))
 

Homer

Medlem
Låååångt reportage, tyvärr bakom betalvägg

Nyköping gör allt för att rädda Skavsta – när Ryanair lämnar
Expressens Johanna Karlsson jobbade som flygvärdinna på Ryanair under bolagets glansdagar.

Europas största och mest omstridda flygbolag förvandlade gamla militärbaser till värdinneskolor och anklagades
för ”social dumpning på högsta nivå”.

Den historiska flygstaden Nyköping blev 1997 lågprisflygets skyltfönster.
Fackföreningar delade ut spypåsar utanför terminalen.
Men handslaget mellan Ryanairs vd Michael O'Leary och socialdemokraten Göran Forssberg höll sådana protester
på banan och Sverige blev i stället ett
paradisland för lågprisbolagen.

I år flyttar Ryanair till Arlanda, samtidigt som Nyköping kommun går i borgen för ett banklån på 70 miljoner som ska rädda Skavsta.

Expressen har träffat diskaren som jobbat 15 år på Skavsta, den tidigare starke mannen som längtar tillbaka till 1997
och flygplatsens nya vd, en fransman som absolut inte oroar sig.
 

HCas

Medlem
Intressant med Skavstas uppgång och fall. Jag reste en del därifrån som student och minns att det var en period kring 2010-2011 typ när det faktiskt kändes som en riktig trafikflygplats, med avgångar i ett jämnt flöde under hela dagen. De dagarna kommer knappast tillbaka hur det än går nu...
 
Toppen