Då Flygvapnet ska återupprätta en regelrätt flottilj på Ärna tror jag Uppsala/Ärna kan räknas bort ur ekvationen av kapacitet för civil frakt. Örebro har stor teoretisk kapacitet för fraktflyg med en 3 300 meter lång bana och torde vara tillfyllest utöver Arlanda för hela Mälardalen - redan idag är Örebro flygplats den fjärde största flygplatsen i Sverige för fraktflyg. Så länge Örebro flygplats finns kvar och är i drift har jag svårt att tro att det blir några statliga pengar till någon annan flygplats i Mälardalen så länge Bromma finns kvar. Om även Bromma (utöver Västerås och Skavsta) läggs ned kan saken hamna i att läge då det snart lär blir påtaglig kapacitetsbrist för passagerarflyg och kanske då blir det statliga pengar till ytterligare en flygplats, sannolikt ett återupplivande av Skavsta om ingen privat eller kommunal aktör vill driva flygplatsen.
Ja, nu har även jag läst fraktstatistiken och ser att det är svårt att plocka bort Örebro ur en ekvation som då inte innebär skapandet av en väldigt kapacitetsstark flygplats med geografiskt bättre läge. Kikade också på vartifrån fraktgods, till Örebro, verkar komma och inte heller ett kraftigt utbyggt Eskilstuna skulle därmed fungera (för det handlar om norra Närke och östra Värmland).
Däremot så blir ju inte heller Örebro ett gångbart alternativ OM man lägger ner Skavsta och Bromma. Dels för att man troligen skulle nå ett tak kapacitetsmässigt, men också för att det geografiskt vore ostrategiskt. Västerås tycks ha obefintlig frakt.
Kan man räkna bort Örebro ur ekvationen blir dock positionen än mer gynnsam för att ha frakt från Skavsta och Bromma i Eskilstuna. Sällancharter såsom i Västerås borde man också mäkta med, likt ambulansflyg och pilotträning. Ser dock ut att behövas lite infrastruktur som är dyrköpt. Men någon har ju finansierat en Sälen-Trysil Airport med garanterat mindre samhällsnytta (om än kul).
Kan dock tycka, om det är den "billigaste" flygplatsen att koppla till järnvägsnätet, att det vore otroligt viktigt. Vi tycks som land vara närmast ensamma om att vilja satsa på järnväg men ändå stryka flygplats efter flygplats från listan över de som bör ha järnvägsanslutning. Tror de ändå, någonstans, förstår att enkom markbunden trafik inte räcker som trafikslag på 50-100 års sikt.