Ska man vara helt strikt så finns det väl även en risk att råka ut för något i Stockholm eller Sundsvall, självklart är risken lägre än större städer och länder som har olika oroligheter, men just Mexico City upplevde jag som att det fått ett oförtjänt dåligt rykte. Jag var där för lite över ett år sen (First First) och det är en av mina absolut bästa resor till dags dato, inte bara för F utan för upplevelserna, folket, vädret, maten och allt.
Oavsett var man åker så måste man läsa på lite och veta om man bör undvika områden eller situationer, samt bruka sunt förnuft kring i hur man agerar och projicerar sig själv. Jag gjorde så just där att jag hade en mindre ryggsäck med mig på stan, köpte en lokal tidning som lite snyggt fick stå ur väskan så man åtminstone såg ut som man bodde där lite mer stadigvarande och inte var en stackars turist. Jag gillar att fota, men jag tar inte fram kameran förrän jag funderat lite på hur jag vill komponera bilden osv, alltså minimera exponeringstiden (no pun) när man avviker från dagligt beteende. På turiststråk och sevärdheter kan man vara lite mer liberal med kameran, ofta har de bättre polisiär närvaro eller någon form av vakter.
Tänk efter lite, gå inte med trynet i mobilen, hörlurar i öronen och ha lite koll runtomkring, ser något suspekt ut så håll ett extra öga på det, inga konstigheter utan egentligen sunt förnuft
Trevlig resa!