Senaste nytt

Oroligheter i Mexiko och val av resmål sommaren 2018

jazzman

Medlem
Jag har lyckats spara ihop till 150k Eurobonus-poäng och har därför börjat tänka kring bästa möjliga sommarrutt (början av juli 2018) för att få chansen att prova LH F. Kriterierna är i huvudsak en lugn semester vid stranden, gärna på någon "lyx-resort", men prioriterar även bra snorkling och dykning (tänker ta OW-cert på plats). För ett par veckor sedan slog mig att FRA-MEX kunde vara ett lämpligt val, med avsikten att fortsätta inrikes till Cancun/Playa del Carmen. Mexiko har länge legat på listan att besöka och då det tycks vara en bra destination för att hitta LH F kändes det som ett bra val.

Satt dock häromdagen och sökte runt lite och insåg då att det tycks finnas ett stort antal forumdiskussioner och nyhetsartiklar som diskuterar det nuvarande säkerhetsläget i regionen. Tydligen har drogrelaterade brott ökat lavinartat de senaste månaderna, något som jag dessvärre missat. Råden varierar från att helt undvika regionen till diverse lugnande besked om att det "förmodligen" går bra. Ofta brukar ju dylik problematik inte drabba turistområden/resorts i någon större utstreckning men i detta fall tycks det som att stränderna runt just Playa del Carmen och Cancun drabbats.

Ovan sammankopplat med vad som tydligen är en säsong med ovanligt mycket sjögräs/alg-problematik gör att man får en inte helt lockande bild gällande landet.

Då vi ännu inte har bokat något funderar vi nu på att överge Mexiko för Bali, och i så fall spara LH F till nästkommande år. Då Mexiko ändå någonstans känns mer spännande är jag ändå nyfiken om det finns några med erfarenhet kring detta - antingen specifikt för Mexiko den senaste tiden eller allmänt om Mexiko kontra Bali. Pendlar själv mellan att tänka att man är "överdrivet" orolig som tänker i dessa banor, eller att det är dumt att oroa sig för sådant på semestern och att man blir minst lika nöjd med det (dessutom billigare) Bali.

Jag har lyckats spara ihop till 150k Eurobonus-poäng och har därför börjat tänka kring bästa möjliga sommarrutt (början av juli 2018) för att få chansen att prova LH F. Kriterierna är i huvudsak en lugn semester vid stranden, gärna på någon "lyx-resort", men prioriterar även bra snorkling och dykning (tänker ta OW-cert på plats). För ett par veckor sedan slog mig att FRA-MEX kunde vara ett lämpligt val, med avsikten att fortsätta inrikes till Cancun/Playa del Carmen. Mexiko har länge legat på listan att besöka och då det tycks vara en bra destination för att hitta LH F kändes det som ett bra val.

Satt dock häromdagen och sökte runt lite och insåg då att det tycks finnas ett stort antal forumdiskussioner och nyhetsartiklar som diskuterar det nuvarande säkerhetsläget i regionen. Tydligen har drogrelaterade brott ökat lavinartat de senaste månaderna, något som jag dessvärre missat. Råden varierar från att helt undvika regionen till diverse lugnande besked om att det "förmodligen" går bra. Ofta brukar ju dylik problematik inte drabba turistområden/resorts i någon större utstreckning men i detta fall tycks det som att stränderna runt just Playa del Carmen och Cancun drabbats.

Ovan sammankopplat med vad som tydligen är en säsong med ovanligt mycket sjögräs/alg-problematik gör att man får en inte helt lockande bild gällande landet.

Då vi ännu inte har bokat något funderar vi nu på att överge Mexiko för Bali, och i så fall spara LH F till nästkommande år. Då Mexiko ändå någonstans känns mer spännande är jag ändå nyfiken om det finns några med erfarenhet kring detta - antingen specifikt för Mexiko den senaste tiden eller allmänt om Mexiko kontra Bali. Pendlar själv mellan att tänka att man är "överdrivet" orolig som tänker i dessa banor, eller att det är dumt att oroa sig för sådant på semestern och att man blir minst lika nöjd med det (dessutom billigare) Bali.
Förvisso var det några månader sedan jag var i Cancun men jag upplevde aldrig något hotfullt eller så. En bekant kom tillbaka för någon vecka sedan därifrån, och han hade inte heller upplevt något sådant. Turistområdena brukar vara lugna generellt sett.
Men tror inte att det går något Star Alliance-flyg mellan Mexico city och Cancun, så möjligtvis får du ta det på en separat biljett.

Jag har kunder i tidningsbranchen i Mexico. Tittar man i deras dagstidning så har de en hel sektion (den "röda" sektionen) som bara handlar om mord och kartellerna. Det är rätt brutala bilder som publiceras dagligen och går man enbart på det man ser där skulle man aldrig sätta sin fot i Mexico.

Grejen är dock den att kartellerna är mest ute efter att få pyssla med sin droghandel i fred. Vanligt folk som inte rör sig i dessa kretsar kan visserligen råka illa ut, men det är inte direkt vanligt.

Så om man håller sig på "vanliga" platser och inte letar efter problem så skulle jag säga att det är ganska riskfritt. Då är jag mer oroad över hur tillståndet i landet är efter alla jordbävningar - har orterna man tittar på att åka till drabbats och hur har de återhämtat sig?

Sen är ju inte Indonesien helt förskonat heller. Nu senast för några veckor sedan på Java med två sprängningar i kyrkor. Problemet är att de muslimska terroristerna inriktar sig på vanligt folk, dvs turister och andra icke-muslimer. Skulle inte förvåna mig om det snart smäller på Bali igen.

Sen är ju inte Indonesien helt förskonat heller. Nu senast för några veckor sedan på Java med två sprängningar i kyrkor. Problemet är att de muslimska terroristerna inriktar sig på vanligt folk, dvs turister och andra icke-muslimer. Skulle inte förvåna mig om det snart smäller på Bali igen.
Näe, det är nog tyvärr så. Problemet är ju att dessa organisationer har allt att vinna på att ge sig på vanligt folk medan knarkkarteller i Mexico bara vill vara i fred och att ge sig på vanligt folk skapar mer problem för dem.

Näe, det är nog tyvärr så. Problemet är ju att dessa organisationer har allt att vinna på att ge sig på vanligt folk medan knarkkarteller i Mexico bara vill vara i fred och att ge sig på vanligt folk skapar mer problem för dem.
Precis, så frågan är komplex. Jag skulle tro att Mexico är ett "farligare" land men Bali kan vara en större risk för turister.

Jag reser en del i Mexiko med arbetet och var i Playa del Carmen i Maj privat.

Upplevd risk är ju väldigt subjektivt, men till utpräglade turistorter skulle jag inte dra mig att åka dit
Polisen och landet är väl genomkorrupt men turismen är viktig och Knark-kartellerna har inget att vinna på att skärmma turister.
Det är nog mer troligt att bli rånad av en polis än att hamna i en knarkuppgörelse.

Du kommer se tungt beväpnad polis/militär patrullera staden stående på pickups, ser inte väldigt trevligt ut.
Annars läs gärna denna länken, De har val 1e Juli som det varnas om;

Allmänna säkerhetsläget - Sweden Abroad

Att jämföra Mexico generellt med Bali haltar rejält, om det däremot handlar specifikt om Bali vs Cancun så
har ju terroristerna inriktats sig just på turister och på Bali finns det gott om sådana.

Om turister blir dödade i Cancun handlar det oftast om collateral damage eller rån,
säkerheten har ökats rejält just i turistområden och kartellerna kan ju lika gärna ha sin uppgörelser på andra ställen.

från senaste veckorna
http://www.travelweekly.co.uk/articles/51685/terrorist-warning-issued-to-tourists-in-indonesia
Department of Foreign Affairs warns Aussie tourists of fresh Bali terror attacks | PerthNow
Warnings of more possible terror attacks in Indonesia - 7.30

Despite Violence, Tourism Is Strong in Mexican Resort Areas - The New York Times

Oavsett stad/semester så föredrar jag Mexico/Cancun framför Jakarta/Bali.
Visst måste man hålla lite koll i en mångmiljonstad men med sunt förnuft kommer man långt i Mexico, samma i Jakarta men det är lite trängre och fler möjligheter till felsteg i Jakarta är min bild.

Vill du ha ett helt tryggt ställe ska du nog undvika dessa länder och sikta på något mer exklusivt.

Toppen