Senaste nytt

Ordningen på stämplarna i passet...

I Asien nu, så har det klämt in så mycket som möjligt på förstasidorna i mitt rätt så nya pass. Vid sista inträdet i Bangkok så fick tjejen i kontrollen syn på nåt och började skratta. Vad det var? Jo, stämpeln från One Foot Island, Aitutaki, som ser ut som en vänsterfot med tår och allt! :-D
Australienarna har stämplat lite varstans. I Washington i fjol så var det absolut första sidan som gällde.
I nåt av mina gamla pass finns en sådär 3-4 stämplar från olika ryska gränskontroller, de flesta halvt oläsliga och längst bak i passet där de färgat av sig med rött till bakpärmen.

Tror inte ordningen har betydelse. Jag har alltid fått mina stämplar överallt. Enda som gäller är att in och ut-stämpeln e på samma sida.
Reste däremot med en Amerikansk bekant för några år sedan som lyckats stämpla sitt pass fullt. Han fick nya sidor inklistrat permanent på en ambassad. Vet inte hur Sverige gör dock..

OT: Reste många år på både arab-stater och Israel vilket gjorde att jag körde dubbla pass. Någon som har erfarenhet av vad som kan hända om man "råkar" bli påkommer med båda passen med sig?

Tror inte ordningen har betydelse. Jag har alltid fått mina stämplar överallt. Enda som gäller är att in och ut-stämpeln e på samma sida.
Reste däremot med en Amerikansk bekant för några år sedan som lyckats stämpla sitt pass fullt. Han fick nya sidor inklistrat permanent på en ambassad. Vet inte hur Sverige gör dock..
Det kan man göra med japanskt pass också. Det går även att tillägga extra sidor från början när man ansöker nytt pass.

För min del tar Schengen stämpel mycket plats. Det är max 5 Schengen stämplar per sida (om jag lyckas att få stämplarna på rätt yta).
Det var jobbigt när Schweiz inte var med i Schengen. Jag fick 4 stämplar när jag reste till Nice, Frankrike.

Angående ordning på stämplarna finns det ingen logik då många länder stämplar här och där.

Tack för informationen. Då behöver jag inte oroa mig för det.

När jag var i småbarnsåren så reste vi i Afrika en del. Då var det vanligt att man köpte pass med extra sidor eftersom många tjänstemän i Afrika stämplade hej vilt, gärna på flera sidor.

/LinuxSam

Usa stämplarna är helt utspridda random i mitt pass medan Asien är samlade på de första. Jag ser till att vika passet så att de får upp den sidan jagvill ha stämplen på men i USA fungerar det som sagt föga bra. Längst bak är det mina balkan, turkiet osv stämplar.

Jag har också fått stämplar i oordning. Bla en från marocko på sista sidan.
Appropå fler sidor så kanske fler länder ska göra som gränsövergången mellan norra och södra Cypern. Där fick jag en lös papperslapp som de stämplade på när jag gick fram och tillbaka.

För svenska pass så är det ett nytt pass som gäller när det blir fullt. Det kan bli
problem vid resor tillvissa länder som t.ex. Sydafrika där man redan i Frankfurt
kollar att det finns en helt tom sida. Fullt pass - ingen boarding ! Detta gällde
för två år sedan så det kan ha ändrats men det är väl alltid bra att ha någon tom
sida i sitt pass så man inte får problem.

Toppen