Senaste nytt

Optimera poängintjäning vs. reseförsäkring - case

Jag har gett upp att försöka maximera kort och försäkringar precis överallt. Det blir för jobbigt och för många parametrar att hålla ordning på och när man väl sitter där, som jag gjorde exempelvis på EWR den 15 juni när ett Unitedplan hade kanat av landningsbanan och hela flygplatsen stängdes, då är man för trött/orkeslös för att börja läsa försäkringsvillkor. Sedan juni 2019 köper jag därför uteslutande mina resor på Amex Platinum och har lärt mig dessa försäkringsvillkor och dess ersättningsnivåer på en rimlig nivå. Numera är detta den enda reseförsäkring, vid sidan om min hemförsäkring och min särskilda reseförsäkring, som jag aktiv håller ordning på. Allt annat mer eller mindre ignoreras, det blir för jobbigt och "betalt per timme nedlagd tid" blir en otroligt liten summa - det är helt enkelt inte värt det!

Att börja mecka med nivåer på bagageförsening som ändå inträffar - i min värld - "relativt" sällan känns helt overkligt omständligt för min del. Mitt bästa tips blir istället att släppa det helt och köra allt på Amex Platinum som har en alldeles utmärkt reseförsäkring.
OT-fråga kanske: vad har du för särskild reseförsäkring och av vilket skäl?

Jag hade aldrig någonsin på några villkor betalat en resa med ett kort där jag inte fick poäng.

En lax hit eller dit extra för en eventuellt bortstrulad väska är därför totalt ointressant i min värld. Vad ligger er budget på? Möjligen ett poängvärde bara på denna resa som motsvarar hela Plat årsavgiften med lite optimering. Dessutom en mycket bra försäkring vet jag genom egna erfarenheter.

Håller 100 % med dig.

Personligen brukar jag räkna vad det kostar att betala med AMEX Platinum, inkluderat med deras valutaväxlingskomission (FI: 2,2 %, SE: 2 %), i fall det är frågan om stora köp i en annan valuta än euro och det är frågan om något sådant som jag inte behöver kortförsäkringen till.

Tills vidare har jag inte låtit bli att betala med AMEX, även om jag har kanske betalat tiotals eller t.o.m. hundratals euro extra, för 1) jag har haft då tillgång till reseförsäkringen och 2) Membership Rewards -poängena kan överföras under "AMEX FI-SE" (dessa två marknader är en och samma enhet inom AMEX S.A. som är registrerad i Spanien) till BAEC och Flying Blue. T.ex. med Finnair är det dyrare att betala med AMEX (gäller alla kreditkort hos dem, men AMEX och Diners är en aning dyrare än Visa och MC), men har inte en enda gång låtit bli att betala med AMEX och betalat med nätbank i stället, utan något påslag. Det är inte något jag behöver göra kalkyler om, eftersom t.ex. reseförsäkringen har änkom under 2019 sparat mig tillbaka 200-300 euro i hotellnätter utan avbokningsrätt när American Airlines har orsakat att jag t.ex. inte har kommit fram till Charlotte, NC, för min övernattning på Radisson (haha, tänkte av gammal vana skriva Radisson SAS), utan har flugit andra vägar.

Kombinerat med alla MR-poäng och loungebesök (både med själva AMEX Platinum och sammanhängande Priority Pass), så är det galant mera lönsamt att använda AMEX utan att besvära sig för några hundra kronor (eller motsvarande belopp i euro) för någon enstaka väska.

Sedan juni 2019 köper jag därför uteslutande mina resor på Amex Platinum och har lärt mig dessa försäkringsvillkor och dess ersättningsnivåer på en rimlig nivå. Numera är detta den enda reseförsäkring, vid sidan om min hemförsäkring och min särskilda reseförsäkring, som jag aktiv håller ordning på. Allt annat mer eller mindre ignoreras, det blir för jobbigt och "betalt per timme nedlagd tid" blir en otroligt liten summa - det är helt enkelt inte värt det!

Även här är jag 100 % av samma mening.

Betalar flyg, hotell, tåg, hyrbilar och övriga färdmedel alltid med AMEX, i fall AMEX godkänns av mottagaren, så att reseförsäkringens betalningskrav uppfylls. Har även privat reseförsäkring, men AXA har vissa fördelar. För övrigt försöker jag inte hålla koll på vad som lönar sig eller inte lönar sig, förutom större betalningar i en annan valuta än euro, i fall jag inte har någon försäkringsnytta av det.

Nu sitter jag i taxin i panama och orkar inte googla

Aha, besök hos Mossack Fonseca för lite affärer? ;)

(Jo, de har nog numera nog slutat sin verksamhet. Kunde inte bara låta bli... :oops: )

1 av 3 väskor kom inte med över Atlanten, tyvärr den väskan med shorts och piké/t-shirts till 3 av oss, den enda med full garderob var 8 åringen.

LH gav oss ett kort laddat med $50 som vi köpte hygienartiklar etc för, kläder till oss tre köpte jag på AMEX kortet. LH kompensationen har säkert voidat min rätt till ersättning enligt EC 261.

EK

EDIT: väskan till flygplatsen 24h efter ankomst och kreverades till mig på hotellet 52h efter ankomst.
LH höll mig uppdaterad via mail om status på bagaget.
Du har rätt till ersättning för skäliga inköp, enligt Montralkonventionen såsom @Tonton skriver. Lufthansas tolkning (och anmälningsblankett) finns på https://www.lufthansa.com/us/en/baggage-irregularities
OT. Jag hoppas verkligen inte att Lufthansa kreverade din väska.

Toppen