Senaste nytt

Optimera mitt poängsamlande med AMEX

Cashback

Medlem
Själv kör jag på Amex Premium, SAS MC Premium och Norwegian Visa och tycker det funkar bra och att den totala årskostnaden på 2500 kr definitivt är värd fördelarna. Norwegian-kortet har jag sedan tidigare och använder det dels när jag bokar biljetter med Norwegian och dels när jag hyr bil då jag har deras hyrbilsförsäkring så jag haft nytta av när hyrbilen utsattes för inbrottsförsök och försäkringen då täckte självrisken minus 500 kr som är självrisken på själva försäkringen.
 
Känns som de flesta är inne på samma saker. Låter helt klart som ett Amex Premium (alt. Elit ifall du har så mycket poäng att du har nytta av 2 vouchers per år) och sedan ett MC. Eftersom MC är komplement o att Amex ändå är rätt gångbart i Sverige så tycker jag det räcker med det billiga (ej Premium). Fast vill man nyttja fly premium eller ifall man har mycket spend på det så är ju Premium bättre då det ger fler poäng. Exakt vilket av korten beror ju på din spend, hur mycket poäng du har och ifall du behöver 20k statuspoäng etc.
 

Thornado

Medlem
Som alltid i sådana här trådar så finns det många parametrar.
Några frågor som inte diskuterats ännu och som eventuellt skulle kunna ge värde i att skaffa ett Amex Platinum (+ett SAS MC såklart), trots att du redan sagt att du inte vill ha några kort för 4k+:
* Bor du på hotell i Sverige eller utomlands? Mer specifikt, hur stor del av din årliga spend har du i annan valuta än SEK?
* Hur många resdagar per år har du?
* Planerar du att göra någon resa med dina insamlade poäng de kommande 1-2 åren eller kommer du behöva ett par år för att få ihop nog med poäng för en bra award-resa?

När du ska använda poäng så är det som redan nämnts stort värde att ha en Amex-voucher som du bara kan få med ett SAS amex. Alltså bör du skaffa åtminstone ett SAS Amex Premium ett tag innan du har tänkt boka en award så att du hinner få en voucher. Om du inte planerar att boka någon längre awardresa inom den horisonten så har du dock inget behov av voucher och kan fokusera på att maximera poäng.

Om en stor andel av din spend är i utländsk valuta så ger Amex Platinum bättre utdelning till EB än andra kort (25p/100SEK utländsk spend) och ger dessutom flexibilitet att växla till andra program än Eurobonus också.

Slutligen, den viktigaste aspekten som eventuellt kan motivera ett Amex Platinum - hur många resdagar har du? Du skriver att du äter ute minst en gång per dag, och med ett Platinum så kan du äta gratis varje gång du reser (hos Pontus när du reser via Arlanda, i PP-lounger på andra platser), så om vi räknar med att du betalar iaf 100 kr för mat så går du plus efter 60 resdagar på ett år.
 

Samosaguas

Medlem
vad motiverar ett amex över ett sas mastercard?
Det finns massor av trådar om detta men den stora fördelen med Amex är den voucher som man får efter att ha spenderat 150000 kr med kortet och som gör att du kan resa på valfri bonusresa för halva antalet poäng för upp till två personer. Gället även för Star alliance.
 

squeezen

Medlem
vad motiverar ett amex över ett sas mastercard?
Läs tidigare inlägg ;)
Framförallt är det voucher som ger poängresa till halva priset (1 med premium vid 150k spend och 2 med elite vid 300k spend, första kommer vid 150k) samt att elite ger 20.000 statusgrundande poäng vilket kan vara viktigt om detta behövs.
 
Toppen