Senaste nytt

Optimera kortanvändning i Mexico - era ideer tack :)

Matore

Medlem
Ska strax iväg på resa och många ställen i Mexico tar inte kort, utan cash is king så det blir att springa till ATM rätt mycket som gäller, därav så många kort nedan för att slippa uttagsavgifter och valutapåslag. I plånboken ligger för mig och min sambo nu följande kort:
2 Curve
2 Revolut
2 Rocker
1 Rebilla
1 Amex Platinum
1 Amex Elite
1 SAS MC
1 Swedbank MC
Okej jag har kanske tagit mig lite vatten över huvudet här men behöver lite hjälp med hur jag ska tänka när jag använder korten, men så här är planen nu:
1 I första hand Amex Elite för jag behöver spenden till 241. Lite surt med valutapåslaget men så är det...
2 Betala allt annat med Rebilla för att få cashback, där de inte tar Amex (är det bäst att göra så?)
3 Om jag ska göra köp på helgen - då ska jag växla i Revolut och lägga det under Curve läste jag - men vad är vinsten med det istället för att använda Revolut direkt...? Det fattar jag inte
4 Ta ut cash på vardagarna så långt det går på Curve Revolut Rebilla och Rocker enligt gränserna
5 Ta ut cash på helgen - bäst med Rocker eller Rebilla som inte gör valuta mark up på helgerna - är det rätt uppfattat?

Jag hade med mig två kort för tänkt bruk, mitt Curve och Amex Plat som inte användes ( såg inga skyltar heller), plus USD i cash till Mexiko för någon vecka sedan. Visserligen en turistort så lokal valuta behövs säkert om Ni åker runt. Mitt Curve var då kopplat till ett USD-kort så växlades därifrån. Inga som helst problem. Bara plocka ut cash från din kortpluton ;) och passa på att njut i detta billiga land. Jag fick t ex min absolut bästa massage vid strandkanten någonsin. Maya indianskan hittade knutar under denna timme jag inte ens visste fanns. Kostnad 20USD i cash. :D

Last edited:
risken att förlora 11 kreditkort måste väl vara större än poängen du får på dina ATM uttag? Det är ju ett land som, iofs. inte är lika billigt som Asien men ändå är billigt.

Skall Ni på semester eller skall Ni ägna Er åt kortspel?
Givetvis ett skämt men ändå tänkvärt. Inte bara/direkt riktat till TS men jag tror det finns en och annan här som borde räkna på vad "sparade avgifter i kronor" kostar i "tid för administration/planering". Visst, har man det som hobby så men själv prioriterar jag nog semester när jag har semester framför att alltid i alla situationer spara några kronor.

@Delayed 100% enig. Vilket mörker att bli rånad/ficktjuvad i detta U-land med alla dessa kort och stressen som följer. Mest därför jag gillar mitt Curve med alla kort i ett förutom mina Amex då. Besparingarna brydde jag mig inte om direkt men visst, körde som alltid kort där det gick, och då sparades det väl någon dollar. Oavsett småpengar.

Mest därför jag gillar mitt Curve med alla kort
Kan man ringa någon och snabbt spärra curve kortet? Är man i ett land med dålig internetåtkomst så vill man ju ha ett hyfsat bra kort kopplat till curve som default och blir man av med curve då så är det ju inte så bra det heller..

Det var faktiskt en bra fråga. Nätet var inte stabilt och ofta ruskigt trögt för mig nere i Mexiko. Det kanske var ren otur men så var det. Oavsett är det iaf endast ett kort de kommer åt som är valt som underliggande. För extra säkerhet kan alltid ett top-up användas som fylls på med jämna mellanrum. En stor skillnad mot förr med alla bankkort jag gick omkring med. Väldigt bekvämt också med lätt klädsel.

Last edited:
Jag har en reglerad fundering, ska själv till Cancun om någon månad. När man googlar runt ser man ofta priser i dollar, säkert för att göra det lätt för amerikanska turister. Frågan är, debiterar de som tar kort i peso eller dollar? T ex hotell anger oftast priser i dollar, eller räknar de om till peso först? Tänkte mest vilken valuta man ska växla till på Revolut...

Toppen