Senaste nytt

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort)

SK989

Medlem
Det går att prissätta en biljett ARN-BOS // YHZ-ARN med SK, det kommer upp farebasis etc när man går vidare med en sådan bokning via travellink.se så det går säkerligen att boka via SAS telefonbokning, men då får man väl inte 30 poäng per 100 kr när man använder Amex - det gäller väl bara hemsidan?

Men det är ju hur som helst märkligt att man inte kan boka ens en vanlig t.o.r. ARN - YHZ på SAS hemsida då SAS har codeshare flyg dit.
 

Dr. Miles

Expert
Däremot går det att boka Stockholm-(via Düsseldorf)-Abu Dhabi // open jaw // Dubai-(via Frankfurt)-Stockholm.

Screenshot20160727 02 SK.png



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

SK989

Medlem
Tack för tråden om open jaw, Dr. Miles - den borde jag ju ha hittat. Men då verkar det ju inte finnas något hinder på SAS hemsida att boka open jaw med resa till ett land och hem från ett annat land. Att det inte funkar i mitt fall beror nog helt enkelt på att det inte går att boka biljetter till Halifax överhuvudtaget på SAS hemsida, trots att SAS har codeshare dit.
 

fly4fun

Medlem
Jag försökte boka openjaw på SAS.se för typ 2 år sedan
ARN-KEF
och
ALC-ARN
Det gick ej att boka. Ringde in och fick då besked att anledningen till att det ej fungerade var att "open jaw sträckan" alltså KEF-ALC var för långt i förhållande till den bokade sträckan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag försökte boka openjaw på SAS.se för typ 2 år sedan
ARN-KEF
och
ALC-ARN
Det gick ej att boka. Ringde in och fick då besked att anledningen till att det ej fungerade var att "open jaw sträckan" alltså KEF-ALC var för långt i förhållande till den bokade sträckan.
Ja, det förklarade jag i andra tråden.

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inlägg från: Now or never (ny kampanj) | Sida 107 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det blir lite för mycket off topic i Now or never tråden därför väljer jag att svara i den här tråden så att andra kan också hitta informationen på rätt plats.


Det är viktigt att komma ihåg att hur du reser mellan avreseort-destination A och destination B-avreseort är helt ointressant för att bedöma om Open Jaw är giltig eller inte.

Ett exempel:

Stockholm-London-Singapore-Bangkok-Tokyo
// open jaw //
Los Angeles-Mexico City-Frankfurt-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det som du behöver att tänka på i detta fall är:
  • Avståndet mellan Stockholm-Tokyo (som om det fanns direktflyg): 5.090 miles
  • Avståndet mellan Los Angeles-Stockholm (som om det fanns direktflyg): 5.541 miles
  • Avståndet mellan Tokyo-Los Angeles (som om det fanns direktflyg): 5.482 miles

I detta fall är längsta flighten mellan avreseort-destination A eller B (5.541 miles) är längre än avståndet mellan Open Jaw (5.482 miles), därför är det tillåtet att ha Open Jaw, så länge biljettregler tillåter det.


Exempel på SAS.se:

När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Hong Kong och Los Angeles, får man ett felmeddelande.



När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Tokyo och Los Angeles, kan man prissätta den.
 

fcx

Medlem
Det går att prissätta en biljett ARN-BOS // YHZ-ARN med SK, det kommer upp farebasis etc när man går vidare med en sådan bokning via travellink.se så det går säkerligen att boka via SAS telefonbokning, men då får man väl inte 30 poäng per 100 kr när man använder Amex - det gäller väl bara hemsidan?

Men det är ju hur som helst märkligt att man inte kan boka ens en vanlig t.o.r. ARN - YHZ på SAS hemsida då SAS har codeshare flyg dit.

Off topic, men Amex ger 30 poäng även på telefonbokning hos SAS (både på revenue- och awardbiljetter).
 

Gus

Medlem
Jag försöker förstå mig på det här med open jaw. Jag har snart två 2-4-1 vouchers. Kan jag med dessa boka dessa två open jaws?

1. Stockholm-Mahe (Seychellerna). //destination// Mahe-Kapstaden. Och i så fall alltså betala poäng för Sydafrika-zonen.

Open jaw sträckan, är det Stockholm-Kapstaden? Det är ju en väldigt lång sträcka, så då går det inte eller?

2. Kapstaden-Sydney //destination// Sydney-Stockholm. Och i så fall betala poäng för pacific-zonen.

Är open jaw i detta fallet Kapstaden-Stockholm? Den sträckan är ju kortare än Sydney-Stockholm, så det är tillåtet?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag försöker förstå mig på det här med open jaw. Jag har snart två 2-4-1 vouchers. Kan jag med dessa boka dessa två open jaws?

1. Stockholm-Mahe (Seychellerna). //destination// Mahe-Kapstaden. Och i så fall alltså betala poäng för Sydafrika-zonen.

Open jaw sträckan, är det Stockholm-Kapstaden? Det är ju en väldigt lång sträcka, så då går det inte eller?

2. Kapstaden-Sydney //destination// Sydney-Stockholm. Och i så fall betala poäng för pacific-zonen.

Är open jaw i detta fallet Kapstaden-Stockholm? Den sträckan är ju kortare än Sydney-Stockholm, så det är tillåtet?
Tror det finns någon regel om att Open jaw sträckan dvs start - slut inte får vara längre än någon av delsträckorna.
Har ingen erfarenhet av vad du försöker göra men den andra delen får du betala Europa - Australien för antar jag.

Jag skulle föreslå att du testar att boka och ser om det godkänns.
Någon med bättre kunskap om detta kanske har något svar dock.
Det har bokats västkust i USA till norra Asien och sen hem till Europa som Open jaw och det var tydligen ok.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen