Till Eurobonus får man ju överlägset flest poäng per krona med kort, hur resonerar du kring att tjäna in till en "sämre kurs"? När är det relevant att göra det?
Jag förstår inte exakt vad du menar med "tjäna in till en sämre kurs". Jag tycker det ligger nära till hands att jämföra Miles & More Mastercard med SAS World Mastercard Premium eftersom båda är Mastercard och årsavgifterna är snarlika (1200 SEK vs 1495 SEK). Det är inte rättvist att jämföra med AMEX Elite eftersom AMEX inte accepteras hos alla ställen som Mastercard accepteras hos och årsavgiften är betydligt högre (4000 SEK). Om man bortser från köp hos SAS (jag förstår ändå inte varför man vill köpa SAS-biljetter hos SAS när man kan spara 50-150 SEK/segment på intra-Europabiljetter och upp till 500 SEK/t o r på longhaul hos fulresebyråer) och utlandsköp (där det så klart tillkommer valutaväxlingspåslag) så ger SAS-kortet 15 Eurobonuspoäng per spenderad hundralapp jämfört med 25 miles för Miles & More-kortet. Hur är det en "sämre kurs"? Nu påpekar säkert någon, "men man får ju Fly Premium med SAS-kortet". Ja, grattis, om ni har lyckats tjäna ihopa 200 000 Eurobonuspoäng under de senaste 12 månaderna kan ni boka hur mycket businessclass ni vill för ekonomiklasspris till Boston, Chicago och Peking, men lycka till att hitta tillgänglighet på andra longhauldestinationer när ni faktiskt vill resa. Miles & More erbjuder månatliga erbjudande (meilenschäpsen, se här
Lufthansa Miles&More Mileage Bargains | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor November 2018 kan/kunde man bl a boka följande från Köpenhamn i businessclass:
70,000M: Rio De Janeiro, Nagoya
55,000M: Chicago, Miami, New York (JFK), San Francisco, Washington (Dulles), Montreal
40,000M: Tunis, Riyadh
25,000M: Luxemburg
Det trevliga är att
det brukar finnas tillgänglighet även på populära restider, t ex i anslutning till helger så man kan utnyttja helgledigheterna maximalt. Nu säger någon säkert att skatter och avgifter alltid är så dyra på meilenschäpsen-erbjudande. Det stämmer inom Lufthansa-gruppen, men ibland finns det erbjudanden med Lot och då blir avgifterna lägre. Annars kan man så klart boka bonusresor utanför Lufthansa-gruppen till ordinarie miles-pris och då beror det på det aktuella flygbolaget hur mycket avgifterna uppgår till. Till exempel, för 52000 miles och $5,60 bokade jag Chicago-Köpenhamn med SAS enkel resa i businessclass och för 135000 miles och €118,15 bokade jag Köpenhamn - Thailand med Singapore Airlines/Thai i businessclass.
Ska jag åka förstaklass eller åka roliga routings använder jag mina Eurobonuspoäng och en AMEX-voucher, men om jag bara vill ta mig från A till B i businessclass använder jag mina Miles & More-miles.