Senaste nytt

Ombokning som inte fungerar

Mikeswede

Medlem
Hej, har en bokning med Lufthansa (business) på måndag 27/3 Göteborg (10.10) till Frankfurt samt tillbaka på Tosrdag 30/3.
Sent igår fick vi besked att måndagens flight är inställd och besked om ombokning skulle komma. För 1 h sedan kom ombokningen. Ombokad till tisdagen 28/3 06.10. Detta funkar inte alls då jag måste vara i Tyskland på måndag em/kväll. Att hitta andra flyg på måndag verkar lönlöst då det är strejk på flygplatserna 26-27/3. Vi kommer istället att åka bil.

- Finns det någon möljighet att f ersättning enligt 261 när LH inte kan erbjuda ombokning som funkar ? Kan man avboka flighten och sedan ändå få kompensation då LH inte kunde erbjuda något altternativ.

Måste ha haft tur då jag rest i över 30 år och detta är första gången det skiter sig på detta sätt?

Tacksam för alla råd hur jag skall hantera detta vidare.

MVH

Mikeswede
 

DRG

Medlem
Enligt EU regelverket har du rätt till ombokning eller avbokning om flighten ställs in. Det påverkar inte rätten till kompensation när flighten redan är inställd. Sedan om du får annan ersättning (EU ersättningen) för strejk är en annan sak och det lär du få driva själv eller via ombud, eftersom LH inte är så lätta att få ut pengar från. Men pengarna för biljetten får du.
 

mha321

Medlem
Eftersom det inte är Lufthansas egen personal som strejkar så får man väl inte kompensation. De kan ju inte påverka strejken, det är inte deras avtal. (de fall som finns där man gjort klart att kompensation ska utgå har så vitt jag vet handlat om att den egna personalen strejkat och att man då ansett att bolaget kunde löst det).

Pengarna tillbaka om man vill, eller ombokning on kan vill ta den, gäller dock alltid.
 
Toppen