Senaste nytt

Ombokning SAS pga inställt Air New Zealand flyg

Ja, och det kan jag tycka att SAS borde gå med på, men det är ju något som resebyrån får lösa med Air New Zealand och SAS.

Varför kan inte Air New Zealand bara boka om till Cathay Pacific som kör sträckan AKL - HKG. Be resebyrån ta den tanken med Air New Zealand. Det borde ligga på dom att lösa transport till HKG inte SAS.

Man får inte glömma bort att resebyråer verkar i en bransch med ytterst små marginaler och därför finns det inget utrymmer för goodwill. Mao är resebyrån helt utlämnad till hur flygbolagen agerar i frågor som dessa även om resebyrån är motparten i just det här fallet.

Håller tummarna för att det löser sig för dig

Bortsett från små marginaler så skall väl resebyrån ha den kompetens som gör att dom kan diskutera regelverk och se till att kunden får en korrekt resa. Det handlar inte om goodwill utan av att ställa upp och argumentera mot flygbolagen. Om inte en resebyrå klarar detta elimentära hanterande så är ju deras existens ännu mindre berättigad.

Min poäng är att det kostar att ta diskutuonen med flygbolagen i form av tid som skulle kunna gå till att sälja fler resor men självklart håller jag med om att dom skall ta resenärens ärende och lösa allt på bästa sätt. Tror dock att resebyråernas affärsmodell inte tillåter det...

Min poäng är att det kostar att ta diskutuonen med flygbolagen i form av tid som skulle kunna gå till att sälja fler resor men självklart håller jag med om att dom skall ta resenärens ärende och lösa allt på bästa sätt. Tror dock att resebyråernas affärsmodell inte tillåter det...

Men även om det är via resebyrå så bokar ju dom alra flesta via nätet och utan personlig hjälp så det köper jag inte. Vilka marginaler dom har ska ju inte vara grunden till om kunden får den hjälp han ska ha eller inte! Som sagts innan det gör det ju bara ännu tydligare att resebyråerna spelat bort sig själva. Byrån är ju i detta fallet en mäklare som borde vara lika tuff mot flygbolaget som resenären och kan man inte vara det är ju något fel. Det tar ju tid att diakutera med resenären också och den tiden kunde domlagt på flygbolaget och sen fått en nöjd kund som kanske återkommer nästa gång istället för att boka direkt vi flygbolag nästa gång.

För att förtydliga så ställde SAS upp och ville omboka. ANZ hänvisade till SAS. Om jag ville vänta en dag till i Shanghai så fanns det Z-klass. Men min irritation gäller ffa att man inte följer sina egna Condition of Carriage där det framgår klart att man ska erbjuda ombokning inom samma serviceklass och säger att detta helt plötsligt inte gäller resebyråbokningar - och det framgår inte någonstans av CoC. Dessutom hade SAS kunnat vara smidiga och ändra på allotmentet och flytta en plats från C till Z. Jag tycker SAS verkligen försökte hjälpa till men var oerhört rigida. Slutet blev att jag åkte hem på ny biljett via Singapore och förstår faktiskt inte varför SAS tyckte det var bättre att jag inte åkte med SAS! Och biljettpriset gick upp 10 tkr.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen