Senaste nytt

Ombokning SAS Business Smart vid flygändring

Sennah27

Medlem
Hej, kanske en konstig fråga - men jag har en resa GOT-EWR med transfer i CPH på ditresan och i OSL på hemresan i augusti/september.

Nu idag blev min hemresa ombokad (troligtvis pga inställt flyg OSL-GOT) och jag har fått hela hemresan ombokad en dag senare.
Jag vill hellre flyga hem EWR-OSL-ARN-GOT på mitt ursprungliga datum. Kikade på priserna och det alternativet verkar också vara betydligt billigare än det som SAS automatiskt bokat om mig till, med flera tusen kronor.

Men... eftersom dagens nyhet med strejk gör att köerna för att boka om via telefon är galet långa tänkte jag acceptera ändringen med hemresa en dag senare, för att sedan boka om på egen hand online (borde inte vara några problem eftersom den föreslagna flygningen är betydligt dyrare än mitt föredragna förslag).
Låter det som en smart lösning eller har jag missat något helt?
Eller skall jag hellre ta tiden i telefonkön och låta SAS boka om mig? (Till saken hör också att jag bokat golfbag på flyget, den bokningen är också bekräftad på SAS förslag...)


Tacksam för svar även om jag förstår att det finns andra frågor som är mer prioriterade en sådan här dag...
 

Berglund

Medlem
Men... eftersom dagens nyhet med strejk gör att köerna för att boka om via telefon är galet långa tänkte jag acceptera ändringen med hemresa en dag senare, för att sedan boka om på egen hand online (borde inte vara några problem eftersom den föreslagna flygningen är betydligt dyrare än mitt föredragna förslag).
Låter det som en smart lösning eller har jag missat något helt?
Nu har jag inte biljettvillkoren i huvudet för SAS Plus Smart men om du accepterar den erbjudna ändringen så har du gjort ditt val. Då får du inte automatiskt att nytt ombokningsalternativ själv på nätet. Vad något flyg kostar har förvisso en korrelation till bokningsklasser men det har inte nödvändigtvis korrelation till vilken bokningsklass just du har på just din biljett. Att sista platsen ombord säljs jättedyrt betyder inte att du automatiskt kan byta din biljett på det flyget till ett annat där platserna säljs billigare än på ditt plan, så går det inte till.

Är det viktigt för dig att hamna på rätt plan, då får du ringa in och säga det. Att förlita sig på att SAS webbsida skulle fungera och klara av att byta flyg åt dig, i dessa tider, mitt under strejken som lär vara tillräckligt stökig som den är, det är nog att sätta alldeles för stor tilltro till webbsidan.
 

011430121

Medlem
Hej, kanske en konstig fråga - men jag har en resa GOT-EWR med transfer i CPH på ditresan och i OSL på hemresan i augusti/september.

Nu idag blev min hemresa ombokad (troligtvis pga inställt flyg OSL-GOT) och jag har fått hela hemresan ombokad en dag senare.
Jag vill hellre flyga hem EWR-OSL-ARN-GOT på mitt ursprungliga datum. Kikade på priserna och det alternativet verkar också vara betydligt billigare än det som SAS automatiskt bokat om mig till, med flera tusen kronor.

Men... eftersom dagens nyhet med strejk gör att köerna för att boka om via telefon är galet långa tänkte jag acceptera ändringen med hemresa en dag senare, för att sedan boka om på egen hand online (borde inte vara några problem eftersom den föreslagna flygningen är betydligt dyrare än mitt föredragna förslag).
Låter det som en smart lösning eller har jag missat något helt?
Eller skall jag hellre ta tiden i telefonkön och låta SAS boka om mig? (Till saken hör också att jag bokat golfbag på flyget, den bokningen är också bekräftad på SAS förslag...)


Tacksam för svar även om jag förstår att det finns andra frågor som är mer prioriterade en sådan här dag...
Jag skulle ringa SAS, du har möjlighet att få ombokningen ändrad inom 15 dagar efter du fick informationen om tidtabellsändringen, SAS är generös med möjligheterna att välja flyg vid ändringar de har gjort.
 

Sennah27

Medlem
Tack för feedbacken! Ringde in idag, efter en knapp timme i kö (engelskspråkiga supporten) så blev jag ombokad EWR-CPH-GOT.
Mitt val fanns inte valbart men nu kommer jag (förhoppningsvis) hem rätt dag iallafall.
 
Toppen