Senaste nytt

Ombokat flyg gör att vi missar connecting flight

Hachans

Medlem
Fritt fram att tycka så. Men varför skulle de följa egna regler som är mindre fördelaktiga än vad EU förordningen kräver.

Hur menar du att sas skulle låsa upp awards hos andra flygbolag när det inte finns några tillgängliga? Eller ska sas köpa revenue platser när andra flygbolag ställer in eller ändrar tider?

Jag vet inte hur de gjorde innan. Jag vet bara att när någon award blev inställd var det aldrig problem att bli bokad på närmaste flyg. Jag åkte till Amsterdam och blev ombokad till KLM. Jag skulle resa via Frankfurt till Boston och SAS flyget blev inställt, så jag blev ombokad till LH hela vägen.

Det är det enda jag vet. Det är också därför jag blev förvånad när folk inte längre blev ombokade för jag hade den trevliga erfarenheten. Jag antar att det kanske fanns några förmånliga ombokningsavtal bolagen emellan eller nåt. Jag är inte insatt i teknikaliteterna utan i resenärsperspektivet.
 

palmen

Moderator
Jag skulle resa via Frankfurt till Boston och SAS flyget blev inställt, så jag blev ombokad till LH hela vägen.
Detta är helt irrelevant för frågeställningen då det i detta fall är en sas flight som blivit inställd och då är sas skyldiga att boka om.
I ditt Amsterdam fall framgår inte vilket bolag du skulle flyga med till Amsterdam, men om det var med SAS är det också irrelevant då SAS var operating carrier och därmed också skyldiga att boka om.

Det som diskuteras i denna tråd är när en bonusresa bokas med eurobonus får ett inställt/ändrat flyg med TAP. Då är det TAPs ansvar att lösa detta, inte SAS. Precis som i ditt fall där SAS var operating carrier och därmed skyldiga att utföra ombokning en. Vem man bokat genom är irrelevant för vems ansvar det är att lösa ombokning, det är alltid utförande flygbolag som har denna skyldighet.
 

majoren

Medlem
I teorin ja. Det är fick här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.
Mästerlig sammanfattning av problematiken med awards där utställande flygbolag (i detta fallet SAS) inte är operating carrier. En award blir ju då som när man köper en flygbiljett via resebyrå.
 

Robe12

Medlem
I teorin ja. Det är dock här det blir krångligt, TAP är skyldig att lösa din connection men de kommer inte röra biljetten, det måste sas göra. Att få TAP och SAS att prata med varandra är typ omöjligt och som kund sitter man med moment 22.

Det är dock väldigt tydligt i EU261/2004 att det är utförande flygbolag som bär ansvaret, och inget annat.
Har nu pratat med SAS igen och SAS har pratat med TAP. TAP förstår ingenting hur detta kan ha skett och där fick dom inte mer information än detta.
SAS säger att vi kan åka på våra biljetter som vanligt men att TAP får lösa resan från LIS - ARN med risk för övernattning.

Ska se om jag kan lösa en alternativ route från LIS - BRU - BMA med övernattning i BRU.

Eller ska jag själv ringa TAP och se om jag kan göra något?
 

jerixon

Medlem
Det där från SAS kundservice skulle jag aldrig lita på och TAP's motsvarande är tyvärr sämst i klassen.
Skulle 100% kolla på andra alternativ.
Har nu pratat med SAS igen och SAS har pratat med TAP. TAP förstår ingenting hur detta kan ha skett och där fick dom inte mer information än detta.
SAS säger att vi kan åka på våra biljetter som vanligt men att TAP får lösa resan från LIS - ARN med risk för övernattning.

Ska se om jag kan lösa en alternativ route från LIS - BRU - BMA med övernattning i BRU.

Eller ska jag själv ringa TAP och se om jag kan göra något?
 

Robe12

Medlem
Det där från SAS kundservice skulle jag aldrig lita på och TAP's motsvarande är tyvärr sämst i klassen.
Skulle 100% kolla på andra alternativ.
Har kikat på andra alternativ men inte hittat något från den 29 april tyvärr..

Jag skulle bara åkt.. om jag inte hade barnen med mig :)
Det är precis det vi tänker göra! Bra eller dåligt, allt löser sig tänker jag.
 

Robe12

Medlem
Lite update gällande resan!

Gick in på SAS-appen och förvånad ser jag att det har lagts till ett nytt ben. LIS - ARN men på måndag morgon.

Har dock inte fått någon notis eller något gällande detta. Så får bli en övernattning i Lissabon som jag redan hade förväntat mig.

Skönt att slippa bråka med TAP kundservice när man har landat där allt kunnat hända.

Försökte dock lägga till platser men verkar inte som att jag kan göra det i SAS-appen eller TAPs Egna app. Någon som vet hur jag kan gå tillväga där?
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Lite update gällande resan!

Gick in på SAS-appen och förvånad ser jag att det har lagts till ett nytt ben. LIS - ARN men på måndag morgon.

Har dock inte fått någon notis eller något gällande detta. Så får bli en övernattning i Lissabon som jag redan hade förväntat mig.

Skönt att slippa bråka med TAP kundservice när man har landat där allt kunnat hända.

Försökte dock lägga till platser men verkar inte som att jag kan göra det i SAS-appen eller TAPs Egna app. Någon som vet hur jag kan gå tillväga där?

Har du inte fått ny biljett på mailen är du nog inte biljetterad än och kan därför inte boka. Hade samma problem vid ombokning vid brusten anslutning för någon månad sen.
 
Toppen