Senaste nytt

Ombokad utan lounge?

Lite imponerad av att SAS bokade om dig till Finnair. Torde medföra en ganska liten extra restid beroende på var i Norden du skall jämfört med SAS.
 
Helt ok. Några timmar sen till CPH. Cabin crew på finnair sa att det var 60pers ombord som blivit ombokade från SK988. Dyrt för sas…
 
Helt ok. Några timmar sen till CPH. Cabin crew på finnair sa att det var 60pers ombord som blivit ombokade från SK988. Dyrt för sas…
Nu vet vi ju inte vad SAS fick betala men irrops blir gissningsvis oftas rätt dyrt. Bra löst av SAS att boka utanför alliansen! Tänker att det hade varit dyrt för Finnair om inte SAS hade köpt 60 biljetter. Måste ju ha varit rätt dålig kabinfaktor med så många lediga platser.
 
Helt ok. Några timmar sen till CPH. Cabin crew på finnair sa att det var 60pers ombord som blivit ombokade från SK988. Dyrt för sas…
Verkligen bra löst av SAS!

Normalt sett har bolagen IRROPS-avtal med varandra som i princip innebär:
1: vid IRROPS, boka om till samma kabinklass skriv om biljetten "utan avgift"
"DUE CNL SK988/12DEC". Biljettklass kvittar.
2: Mottagande flygbolag (Finnair) får "Face value" av biljetten, dvs vad biljetten faktiskt kostade när den köptes.

Dyrt för SAS? Ja, men inte så jävligt. Kostnaden för personal är ju förstås kvar. Men ingen kostnad för bränsle, slitage och undervägsavgifter vilket är tunga poster för en longhaulflygning. Och handlingavgifter slipper de också :)
Men förstås en utebliven intäkt för biljetterna som bokats om till andra bolag.


Detta gäller förstås bara om SAS och Finnnair har något form av IRROPS-avtal vilket jag antar att de har om de bokar om 60 pers hux flux.
Nu vet vi ju inte vad SAS fick betala men irrops blir gissningsvis oftas rätt dyrt. Bra löst av SAS att boka utanför alliansen! Tänker att det hade varit dyrt för Finnair om inte SAS hade köpt 60 biljetter. Måste ju ha varit rätt dålig kabinfaktor med så många lediga platser.
Ja, dyrare att ställa in i många fall! Även att väga in är kostnader för EG261/2004 och kost/logi.
Nu vet vi ju inte beläggningen på SAS-kärran men känns som att kanske 100 borde bokats om till andra flyg? Hörde du något om vilka andra resvägar som erbjöds? Korean till någon europeisk flygplats kanske?
Min (hyfsat kvalificerade) gissning är att man väljer att boka om så det blir hyfsat smidigt för resenärerna,
Viktigaste är ju att uppfylla kontraktet, dvs ta passagerarna från A-B på ett rimligt alternativ sett till kostnad och tid och platstillgång!
Varje fall är unikt men finns ingen fördel att skicka alla via Helsingsfors.
Säg att någon ska till SFO, då kan man lika gärna skicka andra hållet över Stilla havet.
Eller om någon ska till Amsterdam, skicka på direktflyget med Korean
Och för en tredje som bara skulle till CPH 2 dagar, kanske den passageraren vill ställa in sin resa helt och hållet.




Många flygbolag/handlingagenter tycker inställda flyg är skit, på min tid (10 år sen+) tyckte jag det var en rejäl utmaning att hitta kreativa lösningar!
 
Normalt sett har bolagen IRROPS-avtal med varandra som i princip innebär:
1: vid IRROPS, boka om till samma kabinklass skriv om biljetten "utan avgift"
"DUE CNL SK988/12DEC". Biljettklass kvittar.
2: Mottagande flygbolag (Finnair) får "Face value" av biljetten, dvs vad biljetten faktiskt kostade när den köptes.
Tack för en mycket bra förklaring!

Biljettklass kvittar, betyder det att man bokar in i lägsta tillgängliga klass först och går uppåt allt eftersom de tar slut eller tvärtom tar högsta klassen eftersom det ändå inte kostar?
 
Tack för en mycket bra förklaring!

Biljettklass kvittar, betyder det att man bokar in i lägsta tillgängliga klass först och går uppåt allt eftersom de tar slut eller tvärtom tar högsta klassen eftersom det ändå inte kostar?
Min erfarenhet är att det kan variera från agent till agent

Sist jag själv drabbades blev mitt sällskap (4 separata bokningar) som hanterades av 2 agenter precis så

2 i lägsta
2 i högsta


Kostnaden blir som sagt samma lika
 
För ett tag sedan var det ju en forummedlem som blev kreativt ombokad från SAS-award till Finnair-award av SAS när flyget ställdes in.
 
Toppen