Senaste nytt

Ombokad till Air Baltic men behöver EBurobonuspoängen

Tur-Ture

Medlem
Skulle flyga HEL-ARN-VNO med SAS Plus i förrgår kväll med ankomst 21.30. Behöver EBG poängen (2500Bas + 2500qualifying/februari) för att behålla EBG med brytdatum 28/2.
Nu blev det första flyget så försenat att om jag tog det så skulle jag missa connection till VNO, nästa SAS arrival i VNO var 15.00 dagen efter, alltså ca 16 timmar senare än tänkt och två missade möten som följd, inget bra alternativ alltså.
Jag ringde SAS kundtjänst som sa att dom inte kan göra något när jag väl är incheckad utan tyckte jag skulle åka med till ARN så skulle dom få lösa det där, jag kunde också prata med personal på plats (finns ingen SAS-personal på HEL). När gatepersonalen kom så hade jag hittat att Air Baltic hade ett kvällsalternativ via Riga som skulle gör att jag skulle komma fram strax efter midnatt. Det var inga problem för dom att boka om till det alternativet och dom flygen gick smidigt (kom fram 2.45 försenad)

Mitt problem är att jag behöver dessa 5000 poäng för att behålla mitt EBG, har jag någon teoretisk chans att få dessa (har kvar det fysiska boardingkortet för SAS-flygen).

Jag borde väl också få för utlägg för maten när jag väntade på Air Baltic flyget som gick drygt 3 timmar senare än SAS flyget.
Dom serverade ju inget på Air Baltic så det var väl egentligen en downgrade också om man ska vara petig.
 

palmen

Moderator
Du kan kontakta SAS och begära Original Routing Credit, dvs att de ger dig de poängen som du skulle fått om du flygit det du bokat.

Det lär dock bli problem med detta då de högst troligt bara kommer ge dig poängen för ordinarie bokning och inga dubbla poäng. Det är relativt troligt att du kommer få argumentera både länge och väl för detta. Hör av dig till SAS snarast angående detta då det kan ta månader för SAS att svara på inskickade ärenden.

SAS är skydliga till duty of care, dvs man brukar får en matkupong av SAS som man kan nyttja vid försening och den brukar typ vara 150 kronor eller liknande.
Att de inte serverar någon mat på Air Baltid är ingen nedgradering i sig då en nedgradering enbart inträffar om du bokat en kabinklass och sen flyger i en lägre kabinklass. Vad som ingår hos olika bolag i olika bokningsklasser är inte relaterat till up/downgrade.
Beroende på hur sent du kom fram till Vilnius så kan du eventuellt få ersättning enligt EU261/2004.
 

sweflyer

Medlem
Jag hade samma problem under fyragångerskampanjen för ett år sedan. Poäng för originalbokning fick jag, men blev nej på att få mina 3X extra statuspoäng. Surt tyckte jag. Jag hade ju bokat SAS och hande liksom ingen önskan om att flyga något annat. Känns som en konstig policy av SAS att inte ge detta kan jag tycka.
 

Tur-Ture

Medlem
Har en ARN-CPH-ARN bokad i GO som kommer ge en del poäng (x2), sen har jag EB poäng som går ut 28/2, använder jag dessa till att köpa Bas-poäng och får 2500 av SAS (i tid) så är jag hemma med EBG för nästa år.
 

Tur-Ture

Medlem
Låter lovande, pratade med kundtjänst nyss, dom sa att det kan ta upp till 7 veckor för poängen att trilla in. Jag sa att det blir lite sent...men tydligen blir dom backdaterade till datum för flygningen så det skulle vara ok. Eftersom man har tre månaders graceperiod så ska det ju vara lugnt....om dom gör som utlovat...och jag får alla 5000 poäng.
Får hålla koll och se hur saldot ser ut i slutet av månaden helt enkelt.
 

airac

Medlem
Låter lovande, pratade med kundtjänst nyss, dom sa att det kan ta upp till 7 veckor för poängen att trilla in. Jag sa att det blir lite sent...men tydligen blir dom backdaterade till datum för flygningen så det skulle vara ok. Eftersom man har tre månaders graceperiod så ska det ju vara lugnt....om dom gör som utlovat...och jag får alla 5000 poäng.
Får hålla koll och se hur saldot ser ut i slutet av månaden helt enkelt.
Köpta poäng bakdateras också, bara som påminnelse om det skulle skita sig, måste dock handlas innan grace perioden tar slut. Det vore dock konstigt om du inte fick rätt, när det har gått lätt för min del vid flera tillfällen senaste åren. Dock kan ärende hamna bak i kö eller mellan stolarna, så håll koll. Frun fick nu i veckan besked i ett ärende från september...
 
Toppen