Senaste nytt

Ombokad Shanghai - Köpenhamn - Rätt till kompensation?

Jag har en bokning med SAS: ARN-CPH-PVG-CPH-ARN

Jag fick idag ett mail där jag ombedes kontakta SAS då det skett förändringar i tidtabellen.
Flighten mellan PVG-CPH är inställd den 9 januari och de föreslår en ombokning till den 10:e januari. Har jag i detta fall någon rätt att kräva någon typ av ersättning efter resan, med exempelvis kostnader för extra hotellnatt eller att jag måste ta ut en extra semesterdag osv.

En annan fundering är även om detta ger mig en möjlighet till att kanske få min PLUS biljett uppgraderad till Business?

Tack på förhand!

• Gilla
Reactions: Gus
När ändringen har meddelats så långt i förväg så har du inte rätt till någon kompensation. Däremot så har du rätt till att avboka resan och få pengarna tillbaka, och du kan även föreslå att få någon annan ombokning som passar dig bättre (t.ex. åka hem 8 januari istället eller kolla på möjligheter att få åka hem via Beijing eller Hong Kong). Ring SAS och prata med dem, men ha gärna ett konkret förslag på hur du skulle vilja bli ombokad innan du ringer.

@Thornado är spot on, kontakta sas och se vad de kan boka om dig till som passar dig. Att få gratis Business istället för det du köpt är det mikroskopiska chanser att få igenom
Gör som jag gjorde när dom ändra tidtabellen för HKG flighten vid flytt till CPH istället för ARN. Ring och byt datum, sen diskutera gällande dom extremt obekväma avgångstiden och att om jag åker hem den dagen måste jag åka Business. Dom gjorde ett undantag och gav mig Biz för 5000SEK på hemresan, rätt OK :D

Gör som jag gjorde när dom ändra tidtabellen för HKG flighten vid flytt till CPH istället för ARN. Ring och byt datum, sen diskutera gällande dom extremt obekväma avgångstiden och att om jag åker hem den dagen måste jag åka Business. Dom gjorde ett undantag och gav mig Biz för 5000SEK på hemresan, rätt OK :D
Som sagt ring och påtala problemet och föreslå förslag på lösningar som man själv tycker man tjänar på. Man kan inte få mer än nej, desto trevligare man är, destination större chans att få igenom sina önskemål.

Att tänka sig att man skulle få en gratis businessuppgradering, när man köpt och betalat för Plus, såhär fyra månader i förväg - nej. Då vill SAS naturligtvis hellre prova att sälja den platsen för ett antal tusenlappar till under de mer än 100 dagarna som är kvar tills flighten ska avgå.

Tack för era svar! Får bli en extra natt i Shangahi och flyg hem den 10:e helt enkelt, kommer från Perth den 7:e och endast en natt blir för kort och har redan två hotellnätter bokad. Får se om de kan erbjuda mig något när jag ringer och bokar om :rolleyes:

• Gilla
Att tänka sig att man skulle få en gratis businessuppgradering, när man köpt och betalat för Plus, såhär fyra månader i förväg - nej. Då vill SAS naturligtvis hellre prova att sälja den platsen för ett antal tusenlappar till under de mer än 100 dagarna som är kvar tills flighten ska avgå.
En dag till i Shanghai är aldrig fel!

• Gilla
Toppen