Senaste nytt

Ombokad på Turkish Airlines award.

Nja. När ofrivilliga ändringar sker mer än 2 veckor innan avgång behöver flygbolaget inte betala någon kompensation (om vi pratar om EU-rättigheterna, Turkiet har ett regelverk som nästan är en kopia av EUs). Flygbolaget har dock alltid skyldighet att erbjuda avbokning eller ombokning (resenärens val) plus mat/boende/kontakt i mån av behov.

Hur fungerar det då när Turkish ställde in min award-flight den 6e januari och bokade om mig på en flight med för kort transit-tid enligt SAS, men ej enligt TK (de verkar ha olika MCT för IST). Fanns inga vettiga alternativ att boka om till, då de endast vill boka om till andra award-platser och tillgängligheten är låg just den perioden. Kan jag kräva att de bokar mig på en annan flight ändå (vilken jag vill)?

Hade ett liknande läge för ett år sedan när jag skulle flyga dagflyg till Arlanda från Bangkok med Turkish. De hade ställt in sista flighten från Istanbul så jag skulle fastna i Istanbul men utgick ifrån att de där skulle hålla med hotell den natten. Vid incheckningen i Bangkok frågade jag för säkerhets skull men fick då beskedet att det gör de inte och när jag begärde fram en supervisor stod beskedet fast. Då krävde jag att de skulle boka om mig till annat bolag så jag kunde flyga hem utan Istanbul. Fick efter en längre diskussion ok på det så jag fick Thai till Frankfurt och därifrån Lufthansa, i business som jag hade på Turkish. När min biljett var ok hjälpte jag så två andra med exakt samma läge med hänvisning till min lösning och efter visst mutter gick de med på att ge dem detsamma, dock i ekonomi som de hade. Så för att slippa kostnaden för två hotellrum en natt i Istanbul köpte man hellre in tre biljetter av Thai/Lufthansa vilket borde ha blivit klart dyrare för dem o_O

Nyss hemkommen, från en under samma förutsättningar som Karlssonskan resa. Dvs TK ställde in sena flygningen till ARN och det blev flygning upp till ARN dagen efter (ARN-IST-HKT-IST-ARN). Var inga problem alls. Landade i IST, ut genom passkontroll mm, en stund senare i transferbuss till Hotellet.

Jag lyckades aldrig riktigt få fram vad som gällde egentligen med övernattning och Phuket var väl heller inte den flygplatsen som passade oss bäst. Så jag har med hjälp av Tallinn bokat våran hemresa med Thai istället och från KBV - BKK -ARN. Happy ending so far. :)

Toppen