Senaste nytt

Omboka resa med SAS till billigare?

JockeS

Medlem
Bokade en resa för en tid sedan och såg nu att samma resa blivit billigare.
Vi har bokat SAS Go Smart där biljetten är ombokningsbar.

nu undrar vi om ifall vi ombokar till ett billigare flyg, vad händer med mellanskillnaden?
Brinner den inne eller får vi en återbetalning/voucher från SAS?

Är det ens möjligt att boka om till samma resa fast till billigare pris?
 

Senator

Moderator
Bokade en resa för en tid sedan och såg nu att samma resa blivit billigare.
Vi har bokat SAS Go Smart där biljetten är ombokningsbar.

nu undrar vi om ifall vi ombokar till ett billigare flyg, vad händer med mellanskillnaden?
Brinner den inne eller får vi en återbetalning/voucher från SAS?

Är det ens möjligt att boka om till samma resa fast till billigare pris?

Ni borde få en återbetalning ja om det finns en billigare avgång. Alternativt är att boka av helt och få pengar till kortet du betalt med (eller ta voucher) en boka en ny resa.
 

Piffsan

Medlem
Hej,
Om det är en resa utanför Sverige och som ni åtminstone delvis har betalat med pengar kan ni avboka och begära en voucher. (Tror det är vad @Senator syftar till också.) Är ganska säker på att de tillfälliga flexibla villkoren för avbokning och erhålla voucher omfattar även SAS Go Basic. Pengar kanske ni inte får däremot.
Den vouchern använder ni för att boka de lägre priset - OM platserna finns kvar och OM kampanjen finns kvar. Nuvarande kampanj sträcker sig till 26 sep så ni kanske inte får vouchern till dess?
Om det är stor prisskillnad och om ni planerar att flyga mer det närmaste året kan ni förstås boka de nya biljetterna, till det lägre priset och använda vouchern som betalning av resa längre fram.
Osäker på hur SAS villkor för ombokning är, särskilt till samma flyg…
 

JockeS

Medlem
Nu har jag pratat med SAS och följande gäller för SAS Smart GO och ombokning till samma flyg men som idag är billigare.

Det går inte helt enkelt.
För iom att Smart Go inte är återbetalningsbar-biljett, så kommer vi inte kunna få varken voucher eller pengar tillbaka även om vi bokar till en billigare biljett.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att ibland blir det såhär.
Vi är ändå rätt nöjda med vårat biljettpris som vi fick från första börjanö
 

igelkotten

Medlem
Nu har jag pratat med SAS och följande gäller för SAS Smart GO och ombokning till samma flyg men som idag är billigare.

Det går inte helt enkelt.
För iom att Smart Go inte är återbetalningsbar-biljett, så kommer vi inte kunna få varken voucher eller pengar tillbaka även om vi bokar till en billigare biljett.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att ibland blir det såhär.
Vi är ändå rätt nöjda med vårat biljettpris som vi fick från första börjanö

Vad händer om du byter till annat flyg, och sen byter tillbaka?
 

MrRob

Medlem
Någon som råkat ut att det är ganska mycket dyrare att boka om än vad hemsidan säger att de nya biljetterna kostar?

Familjen har tre biljetter från CPH till BCN i slutet av september som jag betalat totalt 3643:- för. De är ombokningsbara fram till 72 timmar innan avgång men inte återbetalningsbara. SAS bokar gärna om men ev. mellanskillnad till nya biljetter får man betala själv. So far so good!

Jag har hittat nya biljetter till oss i juni nästa år som kostar 3638:- enligt hemsidan. Perfekt tänker jag!

Men när jag ringer in till SAS (det står att mina biljetter inte är ombokningsbara på hemsidan utan att man måste kontakta kundtjänsten) så vill de ha nästan 3000:- i mellanskillnad för att boka om biljetterna för att deras system visar ett helt annat pris per biljett när de försöker boka om. Har pratat med två agenter, en igår och en idag, och de säger samma sak. De kan inte förklara varför dock..

Någon som varit med om samma sak?
 

MrRob

Medlem
Avbokar jag biljetterna så får jag tillbaka skatten (~400:- per person tror jag?) varför det gör det billigare att köpa nya biljetter själv.

Men det är högst märkligt att problemet uppstår. SK-IT? :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen