Senaste nytt

Omboka/avboka Singapore Airlines rimlig kostnad?

Mediana

Medlem
Hej,

Måste få dubbelkolla en sak. Jag har köpt 2 biljetter från tredje part med Singapore Airlines. Har en tur och retur biljett som går Stockholm till Jakarta via Singapore i Business. Nu skulle jag behöva avboka sträckan Jakarta-Singapore och åka hem direkt från Singapore istället. Flyget från Singapore är densamma, så ingen ändring där. De vill ha $300 per person för att boka om alternativt stryka den sträckan. Rimligt eller ej?

Om du gör ändring i din bokning (oavsett hur) så får du betala ombokningsavgift, om det finns sådan på din fare.
Dessutom du har bokat genom en tredjepart, vilket kan leda till att den tredjeparten (t ex resebyrån) kan ta egen avgift utöver flygbolagets avgift.

Nu får du skåda den fula sidan av att boka genom tredjepartskanaler.
Rimligt eller inte, det är dessa villkor du gått med på när du köpte biljetten. Du kan tycka att de tär hur orimligt du vill men du har ett analogt val, ja eller nej. Det är tyvärr ingen basar där man kan "betala halva pris"...

Vid ändringar är det, som @Dr. Miles här ovan påpekar, vanligt att inte bara flygbolaget utan också tredjepartskanalen vill ha avgifter för att göra dessa ändringar. Tredjepartskanalen tjänar ju pengar, oftast en procentsats, på det totala bokningsbeloppet. Om du nu vill ändra och korta ned resan och få det billigare, så försvinner också en provisonsandel från tredjepartskanalen. Det gillar de inte och försvarar sig och sina intäkter genom att ta ut höga straffavgifter för att se till så att de får sitt ändå.

Ja, tredjepartbokningar är ingen hödjare.Jag lusläste villkoren noga och tredje part tar inte ut någon extra kostnad för om eller avbokning. Fick det också bekräftat via telefon nu. Kostnaden är enligt dem enbart Singapore Airlines. Saken är väl att när man bokar via tredje part så står det inte klart vad ombokningskostnaden kommer vara. Därav min fråga. Tyckte det lät mycket per person. Att man behöver betala för eventuell högre biljett är en annan sak. Detta gällde bara ombokningskostnaden.

Hej,

Måste få dubbelkolla en sak. Jag har köpt 2 biljetter från tredje part med Singapore Airlines. Har en tur och retur biljett som går Stockholm till Jakarta via Singapore i Business. Nu skulle jag behöva avboka sträckan Jakarta-Singapore och åka hem direkt från Singapore istället. Flyget från Singapore är densamma, så ingen ändring där. De vill ha $300 per person för att boka om alternativt stryka den sträckan. Rimligt eller ej?
Jag vet inte vilken fare du har bokat med men om det var Singapore Airlines Business Saver biljett mellan Stockholm-Jakarta T/R, får man betala 300 USD per gång vid ombokning.

Att du minskar antalet av flighten spelar ingen roll. Det är fortfarande ändring.

Kod:
CHANGES

ANY TIME
       CHARGE USD 300.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          BEFORE FIRST FLIGHT DEPARTURE - USD 300
          -----------------------------------------
          AFTER FIRST FLIGHT DEPARTURE - USD 300
Ja, tredjepartbokningar är ingen hödjare.Jag lusläste villkoren noga och tredje part tar inte ut någon extra kostnad för om eller avbokning. Fick det också bekräftat via telefon nu. Kostnaden är enligt dem enbart Singapore Airlines. Saken är väl att när man bokar via tredje part så står det inte klart vad ombokningskostnaden kommer vara. Därav min fråga. Tyckte det lät mycket per person. Att man behöver betala för eventuell högre biljett är en annan sak. Detta gällde bara ombokningskostnaden.
Om du tycker att tredjepartsajten inte presenterar om vad ombokning/återbetalning skulle kosta, tycker jag att du bör boka genom flygbolagets webbsida direkt.
Där står det ofta hur mycket man får betala vid ombokning/återbetalning.

Har man otur kan det dessutom vara mycket dyrare att flyga mer direkt än vad man ursprungligen tänkt så $300 för en ändring på en billig businessbiljett låter väldigt rimligt.

Toppen