AABack2ARN
Medlem
Bil? Det låter jobbigt när man kan flyga
Biljetten som jag skrev om på förra sidan bokades i J, på mitt EB-konto har den krediterats som "Business Discounted" d.v.s. 1000 poäng, enda lyxet var att man fick checka in två bagage.
Biljetten som jag skrev om på förra sidan bokades i J, på mitt EB-konto har den krediterats som "Business Discounted" d.v.s. 1000 poäng, enda lyxet var att man fick checka in två bagage.
Får man poäng för att åka bil?
Precis, J är biljettens bokningsklass. J utläses som "Business Discounted". Biljettklassen heter å andra sidan "Economy Flex". Serviceklassen ombord är däremot Economy. En hel vetenskap detta.
Jag är glad att SAS har slopat ordet "Business" som produktnamn bland sina inrikesbiljetter och istället kör med detta lite krångligare utbud. Jag minns för några år sedan när SAS upptäckte att kunderna inte direkt jublade över att man sålde businessbiljetter och levererade ekonomiservice på inrikesflyget och skulle försöka sig på att åtgärda det. På sträckan Stockholm-Östersund bl.a. provande man ett "utökat servicekoncept" vilket innebar att man delade upp kabinen och bjöd businessresenärerna på kaffe och kanelbulle.
Jag blev så förbannad över att behöva bli uthängd inför andra passagerare som "en av idioterna som betalar tvåtusen spänn för en kanelbulle" att jag helt slutade köpa ombokningsbara biljetter och istället köpte ekonomibiljetter och i händelse av plötsligt ombokningsbehov helt enkelt köpte en ny ekonomibiljett. Många gånger blev det dessutom billigare att göra så. Det "utökade servicekonceptet" blev inte långvarigt, undrar varför
Nu blir jag lite förundrad. Skulle det vara någon skillnad att bli "uthängd" på väg till Östersund jämfört med på väg till Köpenhamn menar du? Personligen skulle jag uppskatta uppdelad kabin på inrikes och är en stor anhängare av förslaget om att man bör införa Eco Extra på inrikes. Fast det faller lite på att som tidigare skrivit på att man då bör vara fler kabinpersonal i planet (vilket man inte har råd med) för att hinna med ett helt serviceprogram, jag skulle dock uppskatta ett fjärdedels program också, eller bara något som uppskattning för att man betalar dyra pengar för just inget.
Det har inte med destinationen att göra utan att man helt enkelt erbjöd så lite extra service att det kändes pinsamt. Då tycker jag att det är bättre och ärligare som SAS gör nu att man kallar hela rasket för Economy och inte bryr sig mer om det, då kan jag köpa en ombokningsbar biljett just för att den är ombokningsbar och slippa halvhjärtade försök att lyxa till det.
Jag tycker också att det vore trevligt med Economy Extra på inrikes men då bör man som sagt göra det ordentligt.