Senaste nytt

OM du flyger SAS, varför bokar du då via resebyrå?

Jag försöker att undvika att boka resor på en resebyrå så mycket som möjligt.
Det är inte kul att sitta på andra sidan av jorden och flygbolaget vägrar att boka om och hänvisar en till resebyrån när det är mitt i natten i Sverige.
Vår resebyrå har ett 24h nummer om det är utanför svensk kontorstid.

Jag har bara bokat en gång med resebyrån BIG under de senaste 6 mån och då bara för att de var 1000 kr billigare än SAS online.

Jag bokar i princip alltid via flygbolagets websida (oavsett bolag) om det går. Annars ringer jag deras kundtjänst och bokar. När jag ska resa med SAS går mina resor i princip alltid att boka via hemsidan. Vill helst undvika alla tredjeparter i mitt resande.

Jag försöker att undvika resebyråer så långt som möjligt, föredrar att boka direkt via flygbolagets hemsida. Dock har jag bokat bl a PEK-ICN med Asiana via Widerøe, eftersom Asianas websida är totalt värdelös och helt omöjlig att boka internationella resor med (den kräver Internet Explorer, plus att man installerar en hel hög med ActiveX-kontroller(!) som ändå inte fungerar....).

Om vi nu talar onlineresebyrå så händer det att jag bokar via en sån då man ofta kan få ner priserna ganska rejält, jämfört med om man bokar direkt från flygbolaget.

Jag har många gånger suttit med webben framför mig och American Express Travel Service i örat. Priserna på SAS är i princip de samma och att få en biljett så samma kärra som är hundralappar billigare upplever jag som svårt. Dessutom så är priserna i örat med SAS samma som jag kan se på nätet men jag handlar av en trevlig person som kan göra fel, det är ju inte jag som gör det vilket kan ske på nätet, och då har ju ett mycket trevligare läge.

99% onlinebokningar direkt på flygbolagets hemsida alternativt någon nätbyrå. Jag försöker undvika tredjepart så långt det går. Helt enkelt för att jag inte ser mervärdet och att jag inte vill blanda in fler potentiellt konkursmässiga företag än nödvändigt i en och samma bokning. Även om mina försäkringar täcker såna händelser så skapar det krångel som jag helst undviker.

Jag har försökt ge Amex Centurion U.K. chansen att visa vad de går för. De svarar alltid blixtsnabbt när jag ringer och är väldigt vänliga. Men kunskapsnivån på deras 24/7 resebyrå för Amex absolut viktigaste kunder är löjeväckande låg. En femåring ger mer matnyttig hjälp än dessa.

Amex Sverige och USA har däremot varit toppen de gånger jag tagit hjälp av de och på den tiden hade jag bara ett Amex Platinum!! Det är rätt intressant hur det kan skilja så mycket i servicekänsla mellan ett och samma företags olika kontor.

Jag brukar bara boka via en resebyrå när det inte går att boka via sas.se.

Man kan dock söka reor för att jämföra med sas.se på t.ex. alla flygbiljetter.se och då när man lägger på de ca 150 kr i avgift de har för att man betalar med kreditkort så ser man att det nästan alltid är billigare att boka på sas.se...

Online 9 ggr av 10 men alltid direkt av flygbolagen. Aldrig via resebyrån, inte ens på jobbet fast man ska det så fakturorna kommer in färdigpreppade.

Toppen