Senaste nytt

Om Air France nekar ombordstigning, får man eu261 direkt?

Är på CDG och har placerats på standby (trots skyteam elite plus och EBD men det kanske dom struntar i).
OM jag inte kommer med och är berättigad till eu261, kan man kräva det direkt då så man slipper vänta på en lång utdragen process?

Något annat viktigt att tänka på om man blir strandad? Har haft tur och aldrig blivit det innan :)

Nej, finns inget som säger att den betalas ut "direkt".

Du får ansöka om det, och högst troligt hanterar ingen i gate eller service center ett sådant ärende.

Du har rätt till Duty of Care, så de kan ordna sig med mat och hotell direkt utan att du behöver ligga ute med pengarna. Speciellt på CDG med AF.

Kompensation? De sköts i efterhand när du kommit fram.

Är på CDG och har placerats på standby (trots skyteam elite plus och EBD men det kanske dom struntar i).
OM jag inte kommer med och är berättigad till eu261, kan man kräva det direkt då så man slipper vänta på en lång utdragen process?

Något annat viktigt att tänka på om man blir strandad? Har haft tur och aldrig blivit det innan :)

Air France skickar vanligtvis en icke-återbetalningsbar/återbetalningsbar kupong till mig via e-mail när jag har en felkoppling över natten enligt EC261/2004.

Air Frances airside-servicediskar på CDG kan hjälpa till att få e-postkupongen, men de hjälper mig alltid med ett hotell och mat (papperskuponger). Senare måste jag konvertera kompensationskupongen.

[I have one intra-Schengen route via CDG to CPH where at least 1 out of 3 times I miss the CDG-CPH flight due to late landing into CDG and the inconvenient bus use to get off and/or on planes at CDG.]

Last edited:
Ser mörkt ut. Har man rätt att kräva flyg utanför Skyteam för att komma snabbare hem imorgon när jag strax ska gå till servicedesken?

Ser mörkt ut. Har man rätt att kräva flyg utanför Skyteam för att komma snabbare hem imorgon när jag strax ska gå till servicedesken?
De kommer troligen inte boka dig utanför Skyteam. Det du kan göra är att spela in när de nekar dig, är det typ så att tex Norwegian har ett flyg 0730 och de erbjuder annat 1630 så har du teoretiskt rätt att få åka 0730.
Men du får lägga ut slanten, sen troligen bråka via ARN/tingsrätten eller vilket land nu som det gäller.

Om någon är intresserad av hur det gick:
Fanns direktflyg först på e.m. Höll god min och glatt humör och sa jag hittade en flight med Lufthansa på morgonen med byte.
”We don’t have agreement within that alliance”
- I know you don’t, but you still have to :)
Efter koll med supervisor bokade dom in mig på Lufthansa, 250€ istället för 400€ i voucher (dom hade bara mandat ge 250€ ist för 400€ så dom så resten fick man claima sen).

Toppen