Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Nähä, och hur har dom tänkt sig att dom skall klara sig ur det då. Dom kommer att åka så det sjunger om det...
Gäller det även för dessa?

- Suspenderinger må stå sin prøve. Det viser sig, at SAS har suspenderet folk, som ikke engang har været i lufthavnen. De har suspenderet folk, der har haft barn syg, som slet ikke har været på den her side af Øresund. Det er nok mere et udtryk for at SAS forsøger at køre ”management by fear” (ledelse gennem frygt, red.) – det har de gjort før.

Strejkende SAS-ansatte: Derfor vil vi IKKE genoptage arbejdet | Nyhederne.tv2.dk
 
Gäller det även för dessa?

- Suspenderinger må stå sin prøve. Det viser sig, at SAS har suspenderet folk, som ikke engang har været i lufthavnen. De har suspenderet folk, der har haft barn syg, som slet ikke har været på den her side af Øresund. Det er nok mere et udtryk for at SAS forsøger at køre ”management by fear” (ledelse gennem frygt, red.) – det har de gjort før.

Strejkende SAS-ansatte: Derfor vil vi IKKE genoptage arbejdet | Nyhederne.tv2.dk
Har dom ingen del i det skall dom ju naturligtvis inte råka illa ut...
 
Gäller det även för dessa?

- Suspenderinger må stå sin prøve. Det viser sig, at SAS har suspenderet folk, som ikke engang har været i lufthavnen. De har suspenderet folk, der har haft barn syg, som slet ikke har været på den her side af Øresund. Det er nok mere et udtryk for at SAS forsøger at køre ”management by fear” (ledelse gennem frygt, red.) – det har de gjort før.

Strejkende SAS-ansatte: Derfor vil vi IKKE genoptage arbejdet | Nyhederne.tv2.dk

Å andra sidan ska man inte glömma att uttalandet är en partsinlaga. Det han säger om att "SAS varit för tuffa tidigare" är ju helt irrelevant i sammanhanget – gillar man inte läget har man all rätt att säga upp sig. Att suspendera någon kan ju ganska lätt "återkallas" (ledig dag med lön) medan ett inställt flyg är svårt att flyga i efterhand.

Höga beviskrav och stor noggrannhet, men givetvis ska alla som arbetsvägrat avskedas och skadestånd utkrävas. Har facket på minsta sätt stöttat har de delansvar. Inte rimligt att ägare, inklusive skattebetalare, står för notan.
 
Kanske en irrelevant frågeställning, men det är ju söndag. De som nu strejkar bryter ju uppenbarligen mot avtal och bryr sig inte om strejkrätt osv. Eftersom de så lättvindigt kan bortse från ingångna avtal så undrar man ju hur mycket de ser mellan fingrarna gällande andra saker. Såsom säkerhet osv. Vill man ha en person som så uppenbarligen ser till sig själv som den som skall leda i en nödsituation?
 
Å andra sidan ska man inte glömma att uttalandet är en partsinlaga. Det han säger om att "SAS varit för tuffa tidigare" är ju helt irrelevant i sammanhanget – gillar man inte läget har man all rätt att säga upp sig. Att suspendera någon kan ju ganska lätt "återkallas" (ledig dag med lön) medan ett inställt flyg är svårt att flyga i efterhand.

Höga beviskrav och stor noggrannhet, men givetvis ska alla som arbetsvägrat avskedas och skadestånd utkrävas. Har facket på minsta sätt stöttat har de delansvar. Inte rimligt att ägare, inklusive skattebetalare, står för notan.
Det är väl klart att det är en partsinlaga - precis som allt annat de flesta av oss läser om detta. Det var precis min poäng, tack.
 
Jag kan förstå att CAU och de som strejkar känner en frustration och ilska över förändringarna i anställningsvillkor. Däremot är det kontraproduktivt att visa det med en vild strejk. Fackföreningarna har sedan de startade för över 100 år sedan utvecklat mer konstruktiva sätt att ta tillvara sina medlemmars intressen än att bedriva aktioner liknande sabotage.
De som nu strejkar bryter ju uppenbarligen mot avtal och bryr sig inte om strejkrätt osv. Eftersom de så lättvindigt kan bortse från ingångna avtal så undrar man ju hur mycket de ser mellan fingrarna gällande andra saker. Såsom säkerhet osv. Vill man ha en person som så uppenbarligen ser till sig själv som den som skall leda i en nödsituation?
Om man ser det ur de vilda strejkandes synpunkt kan man hävda att de låter bli att arbeta med tanke på att de är för stressade, och därigenom håller de flygsäkerheten hög. Risk för att förlora jobbet, risk för stora böter (privatekonomiska förändringar), mindre lagförbrytelser ger rätt många stresspoäng och därigenom flygförbud. (47+38+11 = 96 stresspoäng)

flygstress.png
(Från Oxford Aviation Academys lärobok "Human Performance")
 
Last edited:
Jag kan förstå att CAU och de som strejkar känner en frustration och ilska över förändringarna i anställningsvillkor. Däremot är det kontraproduktivt att visa det med en vild strejk. Fackföreningarna har sedan de startade för över 100 år sedan utvecklat mer konstruktiva sätt att ta tillvara sina medlemmars intressen än att bedriva aktioner liknande sabotage.

Om man ser det ur de vilda strejkandes synpunkt kan man hävda att de låter bli att arbeta med tanke på att de är för stressade, och därigenom håller de flygsäkerheten hög. Risk för att förlora jobbet, risk för stora böter, mindre lagförbrytelser ger rätt många stresspoäng och därigenom flygförbud. (47+38+11 = 96 stresspoäng)

Visa bifogad bild 32450
(Från Oxford Aviation Academys lärobok "Human Performance")
Intressant synvinkel på det hela. Ditt resonemang känns mer applicerbart.
 
Jag kan förstå att CAU och de som strejkar känner en frustration och ilska över förändringarna i anställningsvillkor. Däremot är det kontraproduktivt att visa det med en vild strejk. Fackföreningarna har sedan de startade för över 100 år sedan utvecklat mer konstruktiva sätt att ta tillvara sina medlemmars intressen än att bedriva aktioner liknande sabotage.

Inte alla

SAS vilda strejker fram till 2007

Danska SAS-anställda har strejkat vilt hundratals gånger förut. Några exempel:
Januari 2007: 50 flygtekniker strejkar på grund av missnöje med schemaläggningen. Enstaka inställda flyg och stora förseningar.
Januari 2006: över 300 avgångar från Kastrup måste ställs in på grund av att de danska Sas-piloterna strejkar.
November 2004: den danska kabinpersonalen strejkar mot förmånliga villkor för den svenska personalen vid bolagiseringen av Sas. 140 avgångar ställs in.
Juni 2004: transportmedarbetare går ut i vild strejk. 65 flyg från Kastrup ställs in.
Maj 2002: över 100 flyg från Kastrup ställs in när flygplanstekniker strejkar mot ett förslag om deltidslag.
Mars 2002: flera hundra anställda på SAS Cargo på Kastrup strejkar vilt mot ett regeringsförslag om arbetstider. Flygtrafiken lamslås, ett hundratal avgångar berörs.
Januari 2001: ett 70-tal flygmekaniker strejkar vilt. Cirka 35 avgångar ställs in och resten av trafiken blir omkring två timmar försenad.
År 1990-2000: danska Sas-anställda strejkar vilt mer än 90 gånger under decenniet.
Under år 2006 beräknar Sas att konflikterna kostade koncernen 240 miljoner kronor bara i direkta kostnader, som ombokningar och hotellövernattningar för strandsatta resenärer. Då ingick också en norsk strejk. Varumärkesförluster är inte inräknade.

SAS-strejken över - Sydsvenskan
 
Toppen