Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Det har under helgen funnits CAU ansluten kabinpersonal som agerat som olagliga strejkvakter vid bla personalparkeringsplatser och utanför säkerhetskontroller vid CPH. Dessa har försökt att hindra SAS anställd kabinpersonal som inte vill delta i den olagliga strejken från att ta sig till jobbet.
Det har tydligen varit en mycket hotfull stämning och dansk polis har fått agera vid flera tillfällen.
De mest militanta CAU medlemmarna använder rena maffiametoderna.
SAS måste sparka dessa personer omedelbart från deras anställning...helt oacceptabelt att verbalt och fysiskt försöka hota personal som vill göra sitt jobb.
Jag hoppas det blir en polisanmälan också. Agerandet låter brottsligt i mina öron.

Har följt detta under helgen, ej berörd tack och lov. Lider med er alla som berörts, speciellt ni med husdjur, fy fan vad tungt det måste kännas att tvingas behandla sin vän så där.

Det här är som ovan nämnt helt farsartat, man undrar hur i hela friden man tänker som anställd när man riskerar hela sin framtid på en sån här aktion. De måste ju förstått att det bara kommer resultera i total anarki och kaos. Att utföra en vild strejk på nordens största Hub utan stöd från något håll.

Enda uppsidan jag kan se, om än en liten, att man drar sig för att försöka nått dylikt igen efter de represalier som kommer i kölvattnet

De räknar väl att med att de kan strejka som de vill och SAS ledning är för mesig för
att göra något drastiskt, lite böter är ju inget som avskräcker.

Derfor tager SAS nu skridtet videre og sender sagen for Arbejdsretten, oplyser selskabets kommunikationschef, Trine Kromann-Mikkelsen.
»Vi har et møde og har allerede fået en Højesteretsdommer til at komme ind, og det kommer til at ske klokken 11«, siger hun til Ritzau.
Arbejdsretten har mulighed for at pålægge strejkende at gå i arbejde igen. Fortsætter strejken alligevel, kan Arbejdsretten idømme en såkaldt skærpet bod.
Det kan også koste en fagforening en stor bod i Arbejdsretten, hvis fagforeningen økonomisk eller på anden vis støtter overenskomststridige arbejdsnedlæggelser.

Strejke tvinger SAS til nye aflysninger - Politiken.dk

Arbejdsretten= Arbetsdomstolen antar jag?

Jag skulle samtidigt vilja ge en eloge till de som faktiskt har "ställt" upp. Några av de som flög till IAD togs från andra flighter.

De blir ju satta i skiten. Igår var det som sagt 6 st CC. 2 st var konstant i C som hade 1 plats ledig! De övriga 4(!) ansvarade för en full SAS plus kabin och en full kabin i GO.

Ni kan ju med enkelhet räkna ut hur mycket "vila" det blev på en 8,5h dagflygning.

Alla måltider serverades dock blev det endast en dryckesrunda i Plus . De bad oss beställa så mycket som möjligt vid första rundan. Dryck serverades till alla måltider men det blev alltså ingen "separat" runda.

De som arbetsvägrat och deltagit i den olagliga strejken måste sparkas. Det bästa vore om de som deltagit i strejken blir skadeståndsskyldiga. Det kan bli miljoner i skadestånd per deltagande CAU anställd och livslånga skulder. En dyrköpt läxa förhoppningsvis.
Mitt råd till SAS är att endast anställa unga svenskar från skåne i fortsättningen till CPH basen.

Toppen