Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Vilka rättigheter har man egentligen som passagerare i en situation som denna? Kan man kräva att bli ombokad till annat flygbolag på SAS bekostnad eller är man helt utlämnad till SAS godtycke?

Någon som t ex vet vad som skett med passagerarna på den inställda flygningen CPH-EWR? Ska nämligen flyga med den om några veckor och tyvärr får jag känslan att vi bara sett början på det här kaoset.

Det här kommer att lösa sig. Jag skulle inte vara orolig för en flight om några veckor...

Det här kommer att lösa sig. Jag skulle inte vara orolig för en flight om några veckor...
Det hoppas jag också förstås. Men är det vedertaget vilka rättigheter passagerarna har i liknande situationer? Eller kan SAS slå ut med armarna och åberopa någon form av force majeure klausul?

Då har jag tagit mig över Atlanten och hoppas att jag kommer hem imorgon.

Jag pratade med en i besättningen på väg över och det verkar vara 2 grupper. Han tyckte att man skulle ställa upp och flyga.

SFO gick med 6 CC och Washington med 6. Det stod mellan att ställa antingen IAD eller EWR och i sista stund (och tur för mig) så ställde de EWR med motiveringen att dit flyger de även från ARN och OSL.

Ni som har varit där nere - har alla longhaul som blivit inställda ställts in med kort varsel, dvs när man redan suttit vid gaten, eller har några ställts in mer längre framförhållning? (det har ju annonserats om ett antal flighter som inställda idag, men det har väl framförallt varit shorthaul)
Jag förstår ju att man i det längsta vill försöka hitta CC för att undvika att ställa in, men som anslutande pax så vore det ju onekligen bättre att få besked lite tidigare på dagen.
Jag ska flyga SK995 till Beijing idag, och startar resan på ARN. Skulle 995 bli inställd så skulle jag föredra att få stanna hemma en natt längre och åka ner till CPH imorgon (alternativt routas om t.ex. via CA-direktflighten) istället för att tillbringa en natt i CPH (borde ju bli billigare för SAS också om de slippar betala en hotellnatt).

Nåja, det är väl bara att åka ut till Arlanda och hoppas på det bästa. Kanske träffar jag några av er i loungen på CPH. :)

• Gilla
Reactions: pep
Thornado
Nu vet jag inte hur det kommer vara idag, men de två senaste dagarna har de försökt in i det sista. Ny info ges vid ny försenings timme.
Igår satt jag vid gaten när jag såg hunden åka tillbaka i ilfart till gaten, då förstod jag att det var över.

Pratade med kaptenen (Skåning) igår för 997 , man såg hur sjukt besviken han var. Det saknades 1 anställd för att komma iväg med minimum CC 6.
1 person!!!!

Kan nog bli slutet för SAS.
Om jag inte har helt fel så är Kastrup Danmarks största arbetsplats, detta kan bli så att många fler än SAS anställda ställs utan arbete att gå till.
Det er i hvert fald Danmarks største når man måler på antal ansatte på den samme lokation.

SAS har stämt berörd arbetsvägrande CAU personal inför arbetsdomstolen i Danmark. Målet får förtur i domstolen.
Jag hoppas domstolen dömer CAU personalen skadeståndsskyldig för den olagliga strejken och självklart ska personalen sparkas.
Arbetslös och skadeståndsskyldig resten av livet borde bli en lämplig läxa för allt besvär och kostnader man orsakar resenärer och arbetsgivare.

Er det stadig "Gardin-sagen" der påvirker hvilket personale der flyver hvor?

Ja det må give gode penge til SAS at en billet fra København i flere tilfælde koster mere i danske kroner end hvad en tilsvarende fra Arlanda koster i svenske kroner. Specielt også nu hvor den svenske krone er omkring 20% under den danske.

Fast den extra vinsten försvinner ju snabbt när CAU går ut i strejk när helst det passar...

Toppen