Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Ombokad via München imorgon!

Kom tillbaka till Hilton med Ester (hunden) så kom strejkledaren fram och fråga om de kunde hjälpa mig.

Jag sa som det va, brist på hundmat.

30 minuter senare kom denna bricka av 3 to be cimber employees.
Fint gjort!

Den vilda strejken har strandsatt mig här dock.

På bilden syns en Tuborg, var den till vovven? only in Denmark :p

Last edited:
Själv sitter jag fast i NYC, skulle åkt hem idag till Arlanda via Kastrup med SK910. Cancellerad, de lyckades ju köra Chicago-flighten men inte denna. Ingen flight till Arlanda på lördagar.

De har ju haft tidigare cancelleringar på NYC i veckan så tänkte att det är tight om plats så jag ringde snabbt som attan till "gamla guldnumret" och lyckades bli ombokad till SK904 direkt till Arlanda imorgon. 10 min senare var availability 0 i alla klasser på Expertflyer, inte så många platser tillgängliga via lufthansa heller jobbigt läge. Får hoppas att det löser sig imorgon och att de kan hålla igång intercont-linjerna i alla fall känns som de cancellerat t.ex Tokyo flera dagar på sistone?

Tror faktiskt inte att det blir så. Upptagningsområdet från Norra Tyskland är så mycket värt att det är en stor risk att flytta HUBben från CPH till ARN. Jag var på ett Pandionmöte där Rickardh pratade och han underströk då just detta som motargument.

Nu har jag inte rest jättemycket med SAS via CPH, men de gånger jag gjort det har jag upplevt att det enbart är skandinavier och personer som kommer från det land flighten går till. Jag har svårt att se att upptagningsområdet i norra tyskland kan vara så jätteviktigt i praktiken.

Nu har jag inte rest jättemycket med SAS via CPH, men de gånger jag gjort det har jag upplevt att det enbart är skandinavier och personer som kommer från det land flighten går till. Jag har svårt att se att upptagningsområdet i norra tyskland kan vara så jätteviktigt i praktiken.

Med tanke på nedanstående delar jag den bedömningen.
1. Att det finns ett annat bolag som är ganska stort i Tyskland
2. Att det bolaget i regel har mer attraktiva priser än SAS
3. Att man med fler avgångar samt JV:n ger bättre tidtabellsmöjligheter

Det ser tyvärr mörkt ut även för söndag.
Många CAU medlemmar kommer fortsätta vägra återgå till arbetet.
Man kräver att CAU ska få skriva avtal med Cimber för att återgå till jobbet.
Sannolikt ett helt oacceptabelt krav för arbetsgivaren SAS då Cimber redan har ett gällande fackligt avtal med ett annat förbund än CAU.
Eftersom det är en olaglig strejk som pågår hoppas jag SAS sparkar dessa personer för arbetsvägran.

SAS-personale pålagt at genoptage arbejdet - men gør det ikke | Nyhederne.tv2.dk

Med tanke på nedanstående delar jag den bedömningen.
1. Att det finns ett annat bolag som är ganska stort i Tyskland
2. Att det bolaget i regel har mer attraktiva priser än SAS
3. Att man med fler avgångar samt JV:n ger bättre tidtabellsmöjligheter

Jo, men du vet, tyskarna betalar gärna extra för att få flyga direkt från CPH med SAS och precis som i Disneyfilmer så pratar de alla svenska så att man inte märker att de är tyskar.. ;)

Jo, men du vet, tyskarna betalar gärna extra för att få flyga direkt från CPH med SAS och precis som i Disneyfilmer så pratar de alla svenska så att man inte märker att de är tyskar.. ;)

Tyvärr kräver ju SAS att man betalar med kort, så det är därför tyskarna håller sig borta. Inför kontanthantering på Kastrup så ska du nog se att Tyskarna strömmar till!

(Minns att man, för bara drygt tio år sedan, köpte SAS ungdomsbiljetter i automat ute på flygplatsen, och betalade med sedlar. Det var tider det...)

Vilka rättigheter har man egentligen som passagerare i en situation som denna? Kan man kräva att bli ombokad till annat flygbolag på SAS bekostnad eller är man helt utlämnad till SAS godtycke?

Någon som t ex vet vad som skett med passagerarna på den inställda flygningen CPH-EWR? Ska nämligen flyga med den om några veckor och tyvärr får jag känslan att vi bara sett början på det här kaoset.

Toppen