Senaste nytt

Ogiltig biljett med Turkish? Blir ingen resa?

Gus

Medlem
Flyger business till Galapagosöarna om två veckor, Eurobonuspoäng. Flyger först ARN-IST-PTY med Turkish. Försöker på det vanliga sättet boka säte via Turkishappen men möts av följande bild, att flighten är disrupted.

Screenshot_20230901_141957_Turkish Airlines.jpg

Ringer till Turkish och frågar vad som felas och får till svar att flighten IST-PTY i februari fick en ändrad avgångstid med 30 minuter, från 13.15 till 13.45. Turkish säger att SAS måste bekräfta denna ändring. Ringer till SAS som säger att de har godkänt ändringen och att allt ser bra ut. Har nu gjort detta två gånger, lite moment 22.

Kan man lita på SAS? Är nervös att det ska strula väl på Arlanda. Jag har svårt att helt och hållet förstå Turkishagenten i telefon (dålig linje och knagglig engelska) men jag tror att de säger att biljetten inte är giltig om inte SAS bekräftar den. Vi har e-ticketnummer samt platser på planet.

Turkish har tydligen egen personal på Arlanda i samband med deras avgångar. Måste jag åka dit? De har inget telefonnummer utan man måste besöka de på plats.

Om ni har fått e-ticket number och seat assignment skulle jag tro det är lugnt.

Lärt mig att inte lita för mycket på felmeddelanden i Turkish appen när man bokat via SAS.

Valde du säten via telefon eller tidigare via appen?

• Gilla
Reactions: Gus
Om ni har fått e-ticket number och seat assignment skulle jag tro det är lugnt.

Lärt mig att inte lita för mycket på felmeddelanden i Turkish appen när man bokat via SAS.

Valde du säten via telefon eller tidigare via appen?
Aha, det låter lovande. Du har alltså också haft strul med Turkish-appen? Jag valde säten i telefon med Turkish för några veckor sedan. I samma samtal som damen sa att min biljett var ogiltig så kunde jag samtidigt välja säte. Lite tvetydigt.

Någon mer som tycker det är svårt att prata med Turkish i telefon? Ringde till Copa Airlines idag och deras engelska är lika enkel att förstå som SAS svenska.

Turkish och SAS har olika bokningsnummer så man behöver ta reda på Turkish bokningsnummer och sedan även använda sig av e-ticket number för att kunna se bokningen samt välja säten i Turkish appen. Har aldrig fungerat för mig på Turkish webb.

Kommer inte ihåg om jag fått exakt den felkod du fått men det händer att man får lite olika felkoder, vilket inte nödvändigtvis betyder att något är fel utan snarare att Turkish system inte kommunicerar väl med SAS system och vice versa.

Om man råkar ha något segment med Lufthansa gruppen kan man ta fram lite mer info via Lufthansa, Austrian mm bokningssidor.

Hur kommer det sig att du ringer Copa Airlines?

Turkish och SAS har olika bokningsnummer så man behöver ta reda på Turkish bokningsnummer och sedan även använda sig av e-ticket number för att kunna se bokningen samt välja säten i Turkish appen. Har aldrig fungerat för mig på Turkish webb.

Kommer inte ihåg om jag fått exakt den felkod du fått men det händer att man får lite olika felkoder, vilket inte nödvändigtvis betyder att något är fel utan snarare att Turkish system inte kommunicerar väl med SAS system och vice versa.

Om man råkar ha något segment med Lufthansa gruppen kan man ta fram lite mer info via Lufthansa, Austrian mm bokningssidor.

Hur kommer det sig att du ringer Copa Airlines?
Att Turkish har ett annat bokningsnummer har jag koll på. Flyger med Turkish till Bangkok i december och där kan jag välja säte. Därav min oro eftersom jag aldrig tidigare haft problem med Turkish-appen.

Jag ringde till Copa Airlines eftersom jag flyger med dem ett leg i samma bokning. Bad om hjälp att välja säte.

Exakt samma sak hände mig när jag skulle till Bangkok på en biljett bokad via resebyrå. Jag kontaktade Turkish Airlines via Messenger och de sa att ändringen inte var bekräftad av resebyrån. Jag ringde resebyrån och de bekräftade ändringen omedelbart. Jag kontaktade Turkish Airlines igen och bad dem bekräfta att allt var frid och fröjd nu. Nej, biljetten var fortfarande inte bekräftad och jag skulle inte få checka in om resebyrån inte bekräftade biljetten. Jag ringde resebyrån igen och en annan agent svarade och hon såg att hennes kollega hade bekräftat biljetten, men sa att det tog lite tid för deras system att synka med Turkish Airlines system. Jag insåg att det inte skulle hjälpa att kontakta någon mer den kvällen (dagen innan avresa) utan bestämde mig för att åka till flygplatsen tidigt dagen därpå istället, trots att mitt flyg inte avgick förrän på eftermiddagen. Incheckningsagenten kollade på min bokning och sa att allt såg bra ut och det skulle inte vara några problem att checka in på eftermiddagen. På eftermiddagen checkade jag in som vanligt vid disk, men för säkerhets skull bad jag agenten att dubbelkolla så att jag inte skulle få några problem på hemresan. Allt såg bra ut, enligt agenten. Då bad jag honom specifikt att dubbelkolla segment 4, det segmentet skulle inte vara bekräftat pga schemaändring. Då äntligen hittade han problemet och fick gå och prara med en supervisor, som började knappa på datorn. Efter 5 minuter hos supervisorn kom han tillbaka och sa att problemet nu var åtgärdat och det skulle inte bli några problem att checka in på hemresan (vilket det inte heller blev).

Last edited:
Exakt samma sak hände mig när jag skulle till Bangkok på en biljett bokad via resebyrå. Jag kontaktade Turkish Airlines via Messenger och de sa att ändringen inte var bekräftad av resebyrån. Jag ringde resebyrån och de bekräftade ändringen omedelbart. Jag kontaktade Turkish Airlines igen och bad dem bekräfta att allt var frid och fröjd nu. Nej, biljetten var fortfarande inte bekräftad och jag skulle inte få checka in om resebyrån inte bekräftade biljetten. Jag ringde resebyrån igen och en annan agent svarade och hon såg att hennes kollega hade bekräftat biljetten, men sa att det tog lite tid för deras system att synka med Turkish Airlines system. Jag insåg att det inte skulle hjälpa att kontakta någon mer den kvällen (dagen innan avresa) utan bestämde mig för att åka till flygplatsen tidigt dagen därpå istället, trots att mitt flyg inte avgick förrän på eftermiddagen. Incheckningsagenten kollade på min bokning och sa att allt såg bra ut och det skulle inte vara några problem att checka in på eftermiddagen. På eftermiddagen checkade jag in som vanligt vid disk, men för säkerhets skull bad jag agenten att dubbelkolla så att jag inte skulle få några problem på hemresan. Allt såg bra ut, enligt agenten. Då bad jag honom specifikt att dubbelkolla segment 4, det segmentet skulle inte vara bekräftat pga schemaändring. Då äntligen hittade han problemet och fick gå och prara med en supervisor, som började knappa på datorn. Efter 5 minuter hos supervisorn kom han tillbaka och sa att problemet nu var åtgärdat och det skulle inte bli några problem att checka in på hemresan (vilket det inte heller blev).
Tack att du delar med dig! Det låter onekligen som ett liknande case!

Du provade inte att checka in online dagen före avresa? Undrar om det hade gått.

Om supervisorn inte hade rättat till problemet med segment 4, tror du då inte att du hade kunnat nyttja hemresan?

Frågan är om jag ska bege mig till Arlanda någon dag i veckan för att försöka få tag i en Turkish Airlines -medarbetare? Fast kan de kan göra så mycket mer än deras kundservice? I alla fall är det lättare att prata ansikte mot ansikte än i telefon.

Eller gör jag bara en höna av en fjäder? Hade jag inte ens haft Turkish appen och försökt boka sittplatser så hade jag inte ens vetat om mitt "problem".

Tack att du delar med dig! Det låter onekligen som ett liknande case!

Du provade inte att checka in online dagen före avresa? Undrar om det hade gått.

Om supervisorn inte hade rättat till problemet med segment 4, tror du då inte att du hade kunnat nyttja hemresan?

Frågan är om jag ska bege mig till Arlanda någon dag i veckan för att försöka få tag i en Turkish Airlines -medarbetare? Fast kan de kan göra så mycket mer än deras kundservice? I alla fall är det lättare att prata ansikte mot ansikte än i telefon.

Eller gör jag bara en höna av en fjäder? Hade jag inte ens haft Turkish appen och försökt boka sittplatser så hade jag inte ens vetat om mitt "problem".
Jag kunde checka in online på utresan, segmentet som inte hade bekräftats var på hemresan. Men jag behövde checka in en väska så det räckte inte att checka in online. Sedan vill de ju att man ska kunna uppvisa en giltig hemresa för att få lov att boarda, om man inte har visum.

Enligt kundtjänst på Messenger så skulle jag inte få checka in på hemresan om inte resebyrån bekräftade ändringen.

Jag vet inte vad jag ska råda dig att göra, eftersom det var så nära avgång för mig så var min biljett under s k "airport control" och då har flygplatspersonalen högre befogenheter att ändra biljetten än om biljetten inte var det, men din biljett är ju inte under airport control än.

Uppdatering i ärendet:

Besökte Bauhaus i Upplands Väsby igår och kom då på att jag var en kvart från Arlanda. Enligt Arlandas kundtjänst har Turkish kontor i Sky City öppet 2.5 h före varje avgång.

Väl på plats fick jag prata med en svensktalande Turkish-personal. Han ögnade igenom bokningen och sa att allt var okej. :) Det hela gick på under 1 minut.

När jag ändå var där passade jag på att beställa barnmat till vår Thailandsresan i vinter.

Toppen