Senaste nytt

Ofrivilligt besök i Palanga

Nu har vi fått gå ombord igen. Och planet till Prag ser ut för att vara 3 timmar försenat, så just nu verkar det som om allt kommer att lösa sig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Eftersom det är ett mekaniskt fel hos Air Baltic, borde man inte kunna begära ersättning enligt EU-reglerna? Har aldrig testat det tidigare.
 
Eftersom det är ett mekaniskt fel hos Air Baltic, borde man inte kunna begära ersättning enligt EU-reglerna? Har aldrig testat det tidigare.

Intressant tanke. Orsaken till förseningen var ju att flygplatsen var stängd för trafik tillfälligt, vilket ju ligger utom ett flygbolags kontroll och vanligen faller under "extraordinära omständigheter". Men om man går en nivå djupare i orsaksanalysen så var det ju ett Air Baltic-plan som var orsaken detta och om det i sin tur inte var en extraordinär omständighet (Dash-8 har ju ett rykte...) så kanske det finns ett case?

Jag tror att Air Baltic kommer att neka dig men att det blir svårt att driva det längre, fast det är gratis att försöka.

Fortsätt gärna i Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Eftersom det är ett mekaniskt fel hos Air Baltic, borde man inte kunna begära ersättning enligt EU-reglerna? Har aldrig testat det tidigare.
Ditt plan hade inget mekaniskt fel, kommer bli oerhört svårt att få igenom det där om du inte tänker driva det hela vägen till domstol troligtvis.
Om det var ett SAS plan som gått sönder, skulle du då kräva sas på 261/2004 ersättning för samma sak?
 
Inte en chans i h-vete att man får igenom något sådant. Det är inte ett fel på din flight utan på en annan flight som i sin tur fick flygplatsen att stänga landningsbanan.
 
Toppen