[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Diamond-in-the-ruff skrev:Har inte EBS, SkyTeam Elite och EBG/EBD Skyteam Elite plus status???Hur kan de då neka "1 bag free of charge also on SAS GO light".Klicka för att utvidga...


Jo, men de exkluderar uttryckligen de kunderna i raden ovanför.



Som någon påpekat handlar det om pengar, och antagligen kan de behandla sina egna kunder som de vill, men inte andra Skyteamresenärer (typ som Delta gör med sina egna elites och loungetillgång). Hade de fått välja själva hade de garanterat tagit betalt av alla.
 
Diamond-in-the-ruff skrev:Har inte EBS, SkyTeam Elite och EBG/EBD Skyteam Elite plus status???Hur kan de då neka "1 bag free of charge also on SAS GO light".Klicka för att utvidga...


SAS värderar (frivilligt eller ofrivilligt) andra flygbolags status kunde högre än sina egna.
 
Mattias Holmén skrev:SAS värderar (frivilligt eller ofrivilligt) andra flygbolags status kunde högre än sina egna.Klicka för att utvidga...
Forstaar ikke det? Som EBG/EBD er man vel mindst Skyteam Elite? Dermed har man vel ret til sin ekstra baggage? Ellers sender SAS jo blot sine kunder i favnen paa AF/KL hvor man faar sin ekstra baggage selv paa Go Light (der tillader 0 indskreven baggage med mindre man har status)
 
pep skrev:Forstaar ikke det? Som EBG/EBD er man vel mindst Skyteam Elite? Dermed har man vel ret til sin ekstra baggage? Ellers sender SAS jo blot sine kunder i favnen paa AF/KL hvor man faar sin ekstra baggage selv paa Go Light (der tillader 0 indskreven baggage med mindre man har status)Klicka för att utvidga...




******

** SAS Go Light



EBS, EBG, EBD, members do not have extra baggage



SkyTeam Elite and Skyteam Elite plus, 1 bag free of charge also on SAS GO light

******



SkyTeam-regler tillåter SkyTeam-medlemsflygbolag att behandla sina egna programmedlemseliter sämre än allianspartnerflygbolagseliter.
 
Men det är väl bara på SAS flyg som detta gäller, på alla andra räknas ”vi” som eliten?

Intressant då hur det blir om man bokar code share ex via KLM där en sträcka utförs av SAS.
 
pep skrev:Forstaar ikke det? Som EBG/EBD er man vel mindst Skyteam Elite? Dermed har man vel ret til sin ekstra baggage? Ellers sender SAS jo blot sine kunder i favnen paa AF/KL hvor man faar sin ekstra baggage selv paa Go Light (der tillader 0 indskreven baggage med mindre man har status)Klicka för att utvidga...


Javisst, men SAS har bestämt att deras kunder betalar för bagage i för hög grad för att de också ska få gratis väska. Jag föreslår att du uttrycker ditt missnöje till SAS.




Fredah skrev:Men det är väl bara på SAS flyg som detta gäller, på alla andra räknas ”vi” som eliten?Intressant då hur det blir om man bokar code share ex via KLM där en sträcka utförs av SAS.Klicka för att utvidga...
I teorin är det ju numret som ska avgöra.



Men jag ska prova! Köpte C biljett med KL/VS/AF där ett av benen är med SAS men jag blev seatad i ekonomi. Dock ska jag ha 32kg bagage. Det tror jag inte gateagenten kommer gå med på för ingen i Go har så mycket bagage.



Ska iofs bara vara borta fyra dagar så 32 kg är kanske overkill. Men det märker vi.
 
guwonder skrev:SkyTeam-regler tillåter SkyTeam-medlemsflygbolag att behandla sina egna programmedlemseliter sämre än allianspartnerflygbolagseliter.Klicka för att utvidga...
Det är väl lika i alla allianserna? Åtminstone i star fungerar det ju likadant. Tydligaste exemplet är ju att United (och vad jag vet även American i one world väl) inte ger lounge till sina egna elites på inrikes men de är wg alliansen tvingade att ge det till partners.




Hachans skrev:Javisst, men SAS har bestämt att deras kunder betalar för bagage i för hög grad för att de också ska få gratis väska. Jag föreslår att du uttrycker ditt missnöje till SAS.Klicka för att utvidga...
Jag tror inte att det handlar om att deras kunder betalar för baggage i högre grad än andras. Det handlar helt enkelt om att de är fler. Sas har flera magnituder fler ebg/ebd än de har andra elites på sina flyg. Till största delen pga var de faktiskt flyger, men också på hur enkelt det är ett få ebg. Hur många ebg+ vs övriga skyteam Elite tror du det är på en typisk ARN-got tex?
 
mha321 skrev:Det är väl lika i alla allianserna?Klicka för att utvidga...
Ja. Julklapp från amerikanska flygbolag till flygbolagsallianserna — SkyTeam, Star Alliance och Oneworld. För att de ville sälja loungemedlemskap till sina egna programmedlemmar. Nu har vi SAS som använder samma alliansregler för att sälja bagageutrymme till sina egna programmedlemmar på Go Light-biljetter.
 
Ingen skillnad mot när SAS var med i *A. Bagage ingick inte då heller i Go Light för EBG etc. Lufthansa hade samma undantag. Skillnaden nu är att Skyteams två stora Europa-bolag AFKLM låter Skyteam Elit mfl checka in bagage gratis även på de billigaste Light-biljetterna. I konkurrensen förlorar SAS på detta, vilket borde fått dem att ändra sig.
 
mha321 skrev:Jag tror inte att det handlar om att deras kunder betalar för baggage i högre grad än andras. Det handlar helt enkelt om att de är fler. Sas har flera magnituder fler ebg/ebd än de har andra elites på sina flyg. Till största delen pga var de faktiskt flyger, men också på hur enkelt det är ett få ebg. Hur många ebg+ vs övriga skyteam Elite tror du det är på en typisk ARN-got tex?Klicka för att utvidga...


Men KL/AF ger ju extra bagage till sina egna elites. Platinum får till och med två extra väskor. Delta och AM ger också extra bagage på light fares till sina egna elites vad jag vet. Övriga bolag i Kina etc har jag inte koll på.



Men frågan är varför SAS då inte tycker det är värt det. Eftersom andra bolag är mer generösa så kan man nog utgå från att det inte är någon större kostnad. För då hade det nog varit mer restriktivt. Så jag lutar mer åt att det handlar om utebliven inkomst.
 
För att SAS är girig och har varit mer desperat efter pengar än AirFrance-KLM?



Av olika anledningar AF-KL-eliterna är mer geografiskt spridda än SAS-eliterna. Så på något sätt måste AF-KL vara mer konkurrenskraftig för att behålla AF-KL-eliterna på hamsterhjulet än vad SAS måste vara för att behålla de flesta SAS-eliterna.
 
guwonder skrev:För att SAS är girig och har varit mer desperat efter pengar än AirFrance-KLM?Klicka för att utvidga...
Eller för att sas största konkurrenter är/var Norwegian och Ryanair och då försöker man vara bättre (mindre dåliga) än dessa.



AF/KLM har helt andra konkurrenter de behöver matcha med för att vara bättre.
 
guwonder skrev:För att SAS är girig och har varit mer desperat efter pengar än AirFrance-KLM?Av olika anledningar AF-KL-eliterna är mer geografiskt spridda än SAS-eliterna. Så på något sätt måste AF-KL vara mer konkurrenskraftig för att behålla AF-KL-eliterna på hamsterhjulet än vad SAS måste vara för att behålla de flesta SAS-eliterna.Klicka för att utvidga...


Nja, den stora koncentrationen av FB elites är ändå Nederländerna och Frankrike.




palmen skrev:Eller för att sas största konkurrenter är/var Norwegian och Ryanair och då försöker man vara bättre (mindre dåliga) än dessa.AF/KLM har helt andra konkurrenter de behöver matcha med för att vara bättre.Klicka för att utvidga...


Möjligen försöker man komma undan med att göra samma saker som Norwegian och Ryan för det funkar för dem.



Men både AF och KLM var ju rejält med konkurrens från lågprisflyget också. De har ju till och med ett eget lågprisbolag.
 
guwonder skrev:USA:s konkursspel och ha en supersvag SEK och vag DKK har nite hjälpt SAS tillräckligt?Klicka för att utvidga...
Menade mer att SAS har tre hubbar som tillsammans har ett mindre upptagningsområde än Schiphol. Men nu verkar det bli ändring på det med CPH som ”riktig” hub. Sedan är det generellt en högre lönenivå.
 
Hachans skrev:Men både AF och KLM var ju rejält med konkurrens från lågprisflyget också. De har ju till och med ett eget lågprisbolagKlicka för att utvidga...
Där sätter du fingret på en stor skillnad. AF/KLM har ett lågprisbolag som "tar hand om" de resenärerna. Där går du som af elite inte minsta lilla förmån, inget baggage, ingen lounge, etc.



SAS har valt att baka in lågprisbolaget i huvud bolaget (vem minns det mindre lyckade snowflake?). Och kallar det för go light. Sedan blir det lite mitt emellan eftersom det finns på samtliga linjer och inte som afklm bara på vissa. Men principen gäller, och gör att det inte rimligt går att jämföra rakt av.
 
guwonder skrev:USA:s konkursspel och ha en supersvag SEK och vag DKK har nite hjälpt SAS tillräckligt?Klicka för att utvidga...
DKK är väl knuten mot EUR som väl är afklms basvaluta?



SEK har onekligen blivit betydligt billigare vilket torde dra ner kostnaden för svenska personalen. Men även intäkterna från svenska kunder går ner. Och priset på bränsle går upp. Överlag skulle what tro sas snarast har förlorat en hel del på den svaga kronan.
 
Back
Top