Senaste nytt

[OFFICIELLT] Eurobonus-status i Skyteam när SAS går med!

Sen ska vi inte glömma att SAS har högre kostnader än AF-KLM.

Jag må kanske vara dum men kostnader bakar man väl in i priset på något? Det är ju inte som att priset är satt i sten.

Där sätter du fingret på en stor skillnad. AF/KLM har ett lågprisbolag som "tar hand om" de resenärerna. Där går du som af elite inte minsta lilla förmån, inget baggage, ingen lounge, etc.

SAS har valt att baka in lågprisbolaget i huvud bolaget (vem minns det mindre lyckade snowflake?). Och kallar det för go light. Sedan blir det lite mitt emellan eftersom det finns på samtliga linjer och inte som afklm bara på vissa. Men principen gäller, och gör att det inte rimligt går att jämföra rakt av.

Nja fast det håller nog inte riktigt jämförelsen ändå eftersom de delar upp segmenten och Transavia flyger leisure. Det flyger ju inte samma linjer och konkurrerar inte.

Konkurrensen består ju snarare av Easyjet, Vueling och Eurowings (och Ryan med såklart).

Jag må kanske vara dum men kostnader bakar man väl in i priset på något? Det är ju inte som att priset är satt i sten.
SAS är mestadels verksam inom kort och medeldistansflyg vilket är extremt priskänsligt. Kan inte alltid ta ut tillräckligt höga priser för att täcka sina kostnader. Om SAS nu hade gjort det flyr vissa kunder till konkurrenterna. Sedan blir detta 5ggr så värre för SAS pågrund av upptagningsområdet.

SAS är mestadels verksam inom kort och medeldistansflyg vilket är extremt priskänsligt. Kan inte alltid ta ut tillräckligt höga priser för att täcka sina kostnader. Om SAS nu hade gjort det flyr vissa kunder till konkurrenterna. Sedan blir detta 5ggr så värre för SAS pågrund av upptagningsområdet.
SAS kort- och mellandistansflygningar som jag ser nuförtiden är de dyraste jag någonsin sett dem under 25 år av att resa mycket i regionen. Långdistansflygen i ekonomiklass är nu ganska billiga. Och min referensvaluta är amerikanska dollar.

Kanske har jag bara otur med priser på SAS kort- och mellandistansflygningar eftersom mönstret förblir sista minuten-biljetter, men priserna på långdistansekonomiklass är relativt låga för mitt fortsatta bokningsmönster.

Personligen är jag ganska nöjd med att SAS är en del av SkyTeam och hur allianspartnerskapet fungerar för mig. Men det är bara för nu.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep
Om man diskuterar bagage på lågprisbiljetter kan det ju vara värt att notera att Norwegian Rewards har, som en av sina valbara förmåner när man kommer upp i nivå, gratis bagage på light-biljetter.
Norwegian matchade min SAS-status. Norwegian Rewards Priority-status inkluderar gratis incheckad väska, tidig ombordstigning, prioriterad säkerhet och andra sådana förmåner även på den billigaste typen av biljetter på Norwegian:

Free overhead cabin baggage
Free hot drink on board
Free Fast Track
Free checked baggage
Priority Boarding
Free reservation of any seat
Priority customer service

Norwegian matchade min SAS-status. Norwegian Rewards Priority-status inkluderar gratis incheckad väska, tidig ombordstigning, prioriterad säkerhet och andra sådana förmåner även på den billigaste typen av biljetter på Norwegian:

Free overhead cabin baggage
Free hot drink on board
Free Fast Track
Free checked baggage
Priority Boarding
Free reservation of any seat
Priority customer service
Även utan status match får man ju dessa efter 32 flighter på Norwegian vilket är snäppet enklare än sas på segment (som kräver 45). Däremot kan man ju inte få någon hjälp på vägen från kreditkort, hyrbilar och ullbollar.

I övrigt intressant att notera att förmånerna på en light biljett är snarlika mellan sas och Norwegian. Skillnaden är i princip att sas ger Lounge och Norwegian ger en incheckad väska. Och att sas förmåner som säte, lounge och FastTrack sträcker sig även till andra på samma bokning/gäst, medans Norwegian enbart ger det till den första resenären.

Men om något tycker jag det visar att sas go light och Norwegian low fare är rätt lika ur det perspektivet. Eurobonus däremot får ju klart större värde när man inte flyger på light biljetter och när kan flyger med partner.

Fråga gällande SAS Gold/skyteam elite plus.
Det ingår en extra väska som guldmedlem men behöver man anmäla det till flygbolaget innan flygning att man kommer ha med en extra eller räcker det att jag dyker upp vid inchekning och visar status? i detta fall så flyger jag med KLM och China airlines.

Första gången jag utnyttjar denna förmån så bäst att vara säker.

Tack,
P

Fråga gällande SAS Gold/skyteam elite plus.
Det ingår en extra väska som guldmedlem men behöver man anmäla det till flygbolaget innan flygning att man kommer ha med en extra eller räcker det att jag dyker upp vid inchekning och visar status? i detta fall så flyger jag med KLM och China airlines.

Första gången jag utnyttjar denna förmån så bäst att vara säker.

Tack,
P
bara att dyka upp och visa din statusnivå

Toppen