Jag flög hem från Los Angeles till London i torsdags med BA280. Den flygs med en Boeing 787-9 i fyrklass-konfiguration, dvs First, Club World, World Traveller Plus och World Traveller. Jag satt på rad 7 i Club World, den lilla, främre Club World-kabinen.
Under flygningen testades det nya servicekonceptet för Club World som man tidigare i år började rulla ut på London-New York men som ännu inte är infört på andra långlinjer. Menyerna var (om man tittade noga) uppmärkta med trial och med på flygningen fanns personal som senare delade ut frågeformulär till vissa passagerare.
Till en början var det mesta sig likt. Det första jag noterade var att servisen var helt ny. Champagneglasen som användes till fördrinken var av en helt ny modell. Bättre och elegantare tyckte jag nog. Även menyerna var lite snyggare och större.


Beställning av huvudrätt togs upp i samband med beställning av fördrink. Dessutom ombads jag fylla i ett frukostkort där jag kunde välja på att väckas till en full frukost ca 1 timme och 35 minuter innan ankomst, snabb frukost 50 minuter innan med kaffe och något från Club World Kitchen eller maximal sömn och väckning först 40 minuter innan ankomst med frukost i ankomstloungen. Jag känner mig själv och vet att jag aldrig kan sova när de väl tänder upp och börjar gå runt i kabinen så valde att bli väckt till frukost.
Till fördrinken fick jag prova på en nästa del av den nya servisen. Jag valde The Glenlivet som jag gillar och fick den serverad i ett fint glas med nötter i en skål bredvid, utburet direkt från galley på en liten bricka. Nötterna var inte varma men en betydligt godare och roligare blandning än den klassiska ljusbruna påsen man brukar få.

Efter fördrinken kom brickan ut. Det är alltså fortfarande en bricka därunder men med ny duk och servett och ytterligare delar av den nya servisen. Bland annat en liten brödkorg i metall och nya salt och pepparkar i porslin.

Förrätterna serveras sen från en speciell vagn. Ursäkta fotokvaliten men fick fota lite i smyg genom dividern för att inte göra min stolsgranne för nervös. På vagnen finns alla förrätter på display och dessutom ett vinställ och en ganska stor vinkylare för vitt vin och champagne.

Jag valde laxen som var utmärkt god faktiskt. Jag noterade att cateringen ser ut att komma från Do&Co. Jag tror inte att Club World fick sin mat därifrån tidigare men vågar inte svära på det.

Till huvudrätt hade jag valt biff. Jag brukar ofta ångra mig när jag beställer biff, det är inte det lättaste att få till ombord, men den här var helt okej.

Efter middagen var det dags att sova. Enligt vad jag läst mig till så ingår en ny bäddmadrass och kudde i det nya servicekonceptet men det verkade inte ingå i testkörningen denna gång. Kan nog bli bra men jag undrar hur de ska få till bäddning etc. då det är trångt nog som det är. Speciellt i B787 där det inte finns något extra utrymme längs med fönstren som det gör både på A380 och åtminstone på övervåningen i B747.
Jag sov ändå helt okej och vaknade drygt 1 timme och 40 minuter innan ankomst. Frukosten serverades knappt 1.20 innan landning. Först en förrätt tillsammans med kaffe och smoothie. Jag hade gjort mina val redan på frukostkortet och fick hela brickan serverad direkt från galley. Notera de nya kaffekopparna som var riktigt fina. Bestickklämman känns igen men med en ny typ av servett.

Sen kom den varma rätten in, jag hade beställt Full English. Helt okej men inget man skriver hem om.

Ja, det var det hela. Den nya servisen var ett definitivt ett lyft och även maten kändes som om den låg på en snäppet högre nivå. Serveringen från den nya vagnen var betydligt trevligare än de gamla plåtvagnarna med brickor även om det blev lite ologiskt med vissa rätter som skulle förbeställas och andra som valdes från vagnen. Sammanfattningsvis ett lyft från nuvarande koncept och catering även om jag tillhör dem som tycker att BA på longhaul har en ganska väl fungerande meny som det är.
/johannes
Under flygningen testades det nya servicekonceptet för Club World som man tidigare i år började rulla ut på London-New York men som ännu inte är infört på andra långlinjer. Menyerna var (om man tittade noga) uppmärkta med trial och med på flygningen fanns personal som senare delade ut frågeformulär till vissa passagerare.
Till en början var det mesta sig likt. Det första jag noterade var att servisen var helt ny. Champagneglasen som användes till fördrinken var av en helt ny modell. Bättre och elegantare tyckte jag nog. Även menyerna var lite snyggare och större.






Beställning av huvudrätt togs upp i samband med beställning av fördrink. Dessutom ombads jag fylla i ett frukostkort där jag kunde välja på att väckas till en full frukost ca 1 timme och 35 minuter innan ankomst, snabb frukost 50 minuter innan med kaffe och något från Club World Kitchen eller maximal sömn och väckning först 40 minuter innan ankomst med frukost i ankomstloungen. Jag känner mig själv och vet att jag aldrig kan sova när de väl tänder upp och börjar gå runt i kabinen så valde att bli väckt till frukost.
Till fördrinken fick jag prova på en nästa del av den nya servisen. Jag valde The Glenlivet som jag gillar och fick den serverad i ett fint glas med nötter i en skål bredvid, utburet direkt från galley på en liten bricka. Nötterna var inte varma men en betydligt godare och roligare blandning än den klassiska ljusbruna påsen man brukar få.

Efter fördrinken kom brickan ut. Det är alltså fortfarande en bricka därunder men med ny duk och servett och ytterligare delar av den nya servisen. Bland annat en liten brödkorg i metall och nya salt och pepparkar i porslin.

Förrätterna serveras sen från en speciell vagn. Ursäkta fotokvaliten men fick fota lite i smyg genom dividern för att inte göra min stolsgranne för nervös. På vagnen finns alla förrätter på display och dessutom ett vinställ och en ganska stor vinkylare för vitt vin och champagne.

Jag valde laxen som var utmärkt god faktiskt. Jag noterade att cateringen ser ut att komma från Do&Co. Jag tror inte att Club World fick sin mat därifrån tidigare men vågar inte svära på det.


Till huvudrätt hade jag valt biff. Jag brukar ofta ångra mig när jag beställer biff, det är inte det lättaste att få till ombord, men den här var helt okej.

Efter middagen var det dags att sova. Enligt vad jag läst mig till så ingår en ny bäddmadrass och kudde i det nya servicekonceptet men det verkade inte ingå i testkörningen denna gång. Kan nog bli bra men jag undrar hur de ska få till bäddning etc. då det är trångt nog som det är. Speciellt i B787 där det inte finns något extra utrymme längs med fönstren som det gör både på A380 och åtminstone på övervåningen i B747.
Jag sov ändå helt okej och vaknade drygt 1 timme och 40 minuter innan ankomst. Frukosten serverades knappt 1.20 innan landning. Först en förrätt tillsammans med kaffe och smoothie. Jag hade gjort mina val redan på frukostkortet och fick hela brickan serverad direkt från galley. Notera de nya kaffekopparna som var riktigt fina. Bestickklämman känns igen men med en ny typ av servett.

Sen kom den varma rätten in, jag hade beställt Full English. Helt okej men inget man skriver hem om.

Ja, det var det hela. Den nya servisen var ett definitivt ett lyft och även maten kändes som om den låg på en snäppet högre nivå. Serveringen från den nya vagnen var betydligt trevligare än de gamla plåtvagnarna med brickor även om det blev lite ologiskt med vissa rätter som skulle förbeställas och andra som valdes från vagnen. Sammanfattningsvis ett lyft från nuvarande koncept och catering även om jag tillhör dem som tycker att BA på longhaul har en ganska väl fungerande meny som det är.
/johannes
Last edited: