Senaste nytt

Nytt pass vid borttaget mellannamn?

Något OT: Men jag var i kontakt med skatteverket senast idag - det finns numera fyra typer av namn Förnamn, Tilltalsnamn, Mellannamn, Efternamn.
  • Förnamn - Samtliga namn som inte är Mellannamn eller Efternamn
  • Tilltalsnamn - Det av Förnamnen du tilltalas med
  • Mellannamn - Numera är detta 'andra efternamnet' tex om du gifter dig och byter efternamn men vill behålla ditt gamla. Du behöver dock signera med både Mellannamn och Efternamn. Eventuell avkomma ärver inte Mellannamn.
  • Efternamn - Precis som du låter, du kan dock inte längre ha dubbelefternamn utan är då hänvisad till att använda Mellannamn.

Personligen har jag svårt att se hur denna struktur skulle vara bättre...

• Gilla
Reactions: Gus
Problemet som någon skriver är väl inte om flygbolaget tillåter dig att åka, utan mer om passet rapporteras som ogiltigt och därför inte är ok att använda vid gränsövergång. Men det måste man väl kunna ringa och fråga polisen vad som händer. Känns som att man får ett bättre svar där än här.

Det som gäller: Du ska skaffa dig ett nytt pass. Jag skulle rekommendera att du bokar tid direkt. Sedan får man ta ut hur många pass som helst (det finns ingen begränsning i Sverige), och den nya 5årsperioden gäller från och med det datum passet tillverkas.

Last edited:
Något OT: Men jag var i kontakt med skatteverket senast idag - det finns numera fyra typer av namn Förnamn, Tilltalsnamn, Mellannamn, Efternamn.
  • Mellannamn - Numera är detta 'andra efternamnet' tex om du gifter dig och byter efternamn men vill behålla ditt gamla. Du behöver dock signera med både Mellannamn och Efternamn. Eventuell avkomma ärver inte Mellannamn.
  • Efternamn - Precis som du låter, du kan dock inte längre ha dubbelefternamn utan är då hänvisad till att använda Mellannamn.

Så har det varit i evigheter. Jag är dock osäker på om tilltalsnamn faktiskt är en egen "typ" av namn - jag har fått för mig att det bara är en markering i deras databas om vilket förnamn du använder som tilltalsnamn.

Mellannamn faller också bort om det är så att det skulle vara platsbrist av någon orsak...

Funderar på att byta ut dotterns ena förnamn till ett annat (vi är inte riktigt nöjda). Hon har ett nytt pass sedan ganska nyligen så det vore lite skönt att slippa skaffa ett nytt pass. Någon som bytt ut ett förnamn och sedan inte bytt ut sitt pass? Jag tänker mig det kan bli problem på Arlanda när man ska åka utanför EU och kontrollanterna slår upp henne i datorn? Vid tex ankomst Thailand kan jag inte tänka mig det blir något problem eftersom Thailändska gränskonstrollen måste väl bli nöjd så länge dottern har ett giltigt pass? För inte blir väl ett pass ogiltigt/makulerat per automatik bara för att ett namnbyte sker?

Annars kan vi ju vänta med namnbytet till passet ändå ska bytas ut, alternativt fixa ett nytt pass direkt.

Annars kan vi ju vänta med namnbytet till passet ändå ska bytas ut, alternativt fixa ett nytt pass direkt.

Antar att barnet är litet så ni kan ju börja kalla barnet för något nytt men vänta med myndighetsförfarandet tills ni har tid att styra med pass o dyl.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen