Senaste nytt

Nytt kreditkort för företag: SAS EuroBonus Executive Card

Jonas C

Medlem
Spännande kortlansering som sker i höst. EuroBonus Executive Card. Företagskort som ger dig möjlighet att tjäna EuroBonuspoäng. Mig veterligen har det inte funnits något liknande i Sverige, men väl välkommet för alla entreprenörer och småföretagare som vill tjäna poäng på sina inköp och slippa fippla med privata utlägg.

Kostar 599kr per månad. Inkluderar 20 000 level points per år, 25 EuroBonuspoäng per 100kr, ger tillgång till SAS Lounge, samt Priority Pass. Metallkort i tungsten (väger 22gram).

Fortfarande lite oklart hur poängen tilldelas, om de automatiskt går till kortinnehavaren/firmatecknarens konto eller om de kan disponeras fritt till valfritt EB-konto om man är flera i organisationen som använder kortet.

Kortet lanseras i höst, men man kan sätta upp sig på väntelistan redan nu. http://www.eurobonusbusiness.flysas.com/

IMG_1225.jpeg

Detta blir spännande!
Vad vet vi om nya Executive kortet?
Månadskostnad 599kr
Poängintjäning 25EB/100Sek
Perks: 20000 Nivåpoäng/år
Begränsningar: Kräver företagsavtal till en början.

Verkar inte alls anpassat för anställda utan endast folk som driver eget? Ser inte som att den kommer vara så bra ändå, kanske folk som vill komma åt 20k nivåpoäng som tidigare dock. 26000 nivåpoäng med detta + SAS MC Premium :p

En annan länk angav dessa förmåner:
  • 25 bonuspoäng per 100 kronor (högsta intjäningen på marknaden)
  • 20 000 nivåpoäng varje år
  • Exklusiva hyrbilsförmåner
  • Omfattande försäkring
  • SAS Lounge access
  • Priority Pass-medlemskap
  • Scandic: Exklusiva förmåner hos Scandic anpassade till din SAS EuroBonus-status.
    Som SAS Card-medlem får du statusmatch i Scandic Friends — med minst nivå 4 inklusive förmåner som tidig incheckning när tillgängligt upp till 25 % fler Scandic-poäng på vistelser samt exklusiva rabatter på hotell och mötesrum.
  • eSIM och NordVPN
  • Fysiska och virtuella kort
  • Kortet är tillverkat i metall
  • SAS Card App — utvecklad för att hantera kort utgifter kvitton och partnererbjudanden på ett ställe.

Illustrationsbilden i post 1 kunde ju varit lite roligare än att bara låta reportern ta en selfie med sina gamla guldkort...
Skärmavbild 2026-05-27 kl. 11.30.26.png

Jag hoppas verkligen på Flypremium så kan giriga SAS MC äntligen sägas upp omedelbart!
Jag är tveksam (men hoppas såklart också på det).
Flypremium "uppfanns" för SEBs kort för att ha något som liknade Amex 2-4-1 utan att vara exakt samma. Visst, funktionen finns nu och skulle med lätthet kunna integreras i detta nya kort men man kan ju tänka sig att SEB har någon sorts ensamrätt på den. Dessutom, det här kortet är riktat till företagskunder. Jag tänker att EB-förmåner och bonusresor är något man ligger lite lågt med just mot företag.

Är detta ett sätt att långsamt lämna Amex tro?
Listan på förmåner överlappar inte riktigt Amex, ser mycket mer ut som en match av Revolut, Klarna mfl som har knutit reserelaterade kringtjänster till sig (simkort, PP-lounge, VPN, hyrbilar)

Är väl lite av en mix av alla? Platinum, (gamla) Elite och MC med lite touch på vad för random förmåner andra kort (T ex Klarna) erbjuder. Jag är nyfiken på om folk kommer starta egna EF/AB för att skaffa detta för att få lite extra hjälp att nå EBG/EBD

Observera dock
...

Intressant att det inte görs med SEB eller Amex utan med Nordiska. Säkerligen bra för konkurrensen!
Observera dock att app och utläggshantering ska göras av https://cardlay.com/ i deras sk white-lable spend management, en generisk plattform som man sätter sitt varumärke på.
De listar SEB och Airplus som kunder, så om inte SAS gör en bättre implementation av plattformen finns det en risk att det kommer att suga...

Toppen