Senaste nytt

Nytt flygmönster, byta allians?

Järnhandlarn

Ny medlem
Halloj,

Jag har mestadels rest inom Europa och då med SAS och har nu EBG. Utöver det har det varit en del till Asien och då har det blivit med Finnair.

Nu kommer vi att etablera oss i USA och mest troligt i Florida. Hur ska man tänka här kring val av flygbolag och allians för att kunna dra nytta av det hela? Det kommer bli en hel del flänga fram och tillbaka så när jag menar dra nytta så tänker jag mest på att kunna få ihop poäng och uppgradera. Vi kommer flyga business i vilket fall som helst, men finns det pengar att spara på att kunna uppgradera med poäng så är det väldigt intressant. Det handlar inte om att maximera poäng jag intjänar i tjästen för att kunna nyttja privat.

SAS känns väl mest praktiskt eftersom dom flyger direkt till MIA från ARN men jag skulle inte ha något emot en mellanlandning om det innebär att man får åka med någon trevligare bolag som kanske ger fördelar även för flygningar inom usa. Kommer bli minst en tur och retur i månaden.

Kanske konstig fråga men jag har försökt titta så mycket jag bara kan och klickat med krokig på ita matrix för att se vad som kan vara lämpligt, men jag misstänker att det krävs lite faktiskt real world erfarenhet av liknande upplägg för att kunna ge något vettigt tips som fungerar?

En resa i månaden i Business till USA, då kommer du vara aktuell för Pandion. Kanske krävs 2 år dock för att komma över gränsen.

SAS känns ändå som ett bra val rent generellt. Annars är det kanske en idé att titta på några av de stora i Europa, British Airways, Lufthansa-gruppen eller Air France/KLM.

Nu har jag inte räknat på det, men det resmönstret borde även närma sig HON på Lufthansa om du håller i det igen två år. Någon med bättre koll kan säkert räkna på det.

Tack för rask input! Vet inte om det framgick men det vore även praktiskt om det flygbolag eller allians man nu väljer att ingå ett mentalt avtal med, även är något som går att nyttja för resor till Asien, främst då Shenzhen eller Guangzhou och Ningbo eller Shanghai. Begriper att det förmodligen inte går att hitta nåt som täcker allt.

Tittade en del på dom riktigt flotta, Ethiad, Emirates och Qatar, men hur man än vrider och vänder på den kakan blir det så kraftiga omvägar att även om dom bjuder på fint brännvin så känns det inte riktigt värt det.

En resa i månaden i Business till USA, då kommer du vara aktuell för Pandion. Kanske krävs 2 år dock för att komma över gränsen.

SAS känns ändå som ett bra val rent generellt. Annars är det kanske en idé att titta på några av de stora i Europa, British Airways, Lufthansa-gruppen eller Air France/KLM.

Nu har jag inte räknat på det, men det resmönstret borde även närma sig HON på Lufthansa om du håller i det igen två år. Någon med bättre koll kan säkert räkna på det.
@Tommy kanske har lite inputs här? :)

Om en mellanlandning inte är ett problem för dig så hade jag kanske kikat närmare på just Lufthansa eller alternativt Air France/KLM.

Med byte i CDG/AMS så blir du Flying Blue Gold efter två resor till Florida (90XP per resa, nivågräns på 180 XP) och Platinum efter fyra resor (90XP per resa, nivågräns på 300 XP). Blir det dessutom några flyg innan 30/6 så når du upp till dessa nivåer ännu snabbare tack vare pågående +50% XP-kampanj.

Air France/KLM har ett välfungerande upgrade bidding, bra tillgång till bonusresor och även ett brett nätverk till olika destinationer i Asien.

Vilken del av Asien tänker du flyga på? Om det är östra Asien så är det värt att titta även på västliga alternativ för att ta dig dit från Florida. Isf är det väl något av de amerikanska bolagen som är mest intressant.

När det gäller Asien är det främst Shenzhen/Guangzhou (spelar ingen roll vilken av dom, när vi besöker åker vi till båda), samt Ningbo/Shanghai och Xiamen. Samma där, vilken av orterna man åker till och från spela ringen roll då vi lika besöker alla tre när vi lika är i nejden.

Vi kommer mest troligt inte att åka Florida direkt till Kina utan det blir, i alla fall i nuläget med utgångsläge Norra Sverige.

Har som sagt full förståelse att det perfekta alternativet knappast existerar, men om det är möjlig att tänka till så man kanske får ut något mer av det hela än en renklämma och en chokladboll så är det väl lite åt det hållet jag tänker mig.

Har Finnair verkar ju bocka av en hel del av önskemålen förutom att biz i deras nuvarande skepnad känns lite... sliten? I alla fall Sverige-Kina, tror inte jag fått ett säte där fotstödet har suttit fast ordentligt en enda gång. Kanske den nya är bättre när den nu rullas ut på alla rutter.

Fundera på routingen till Asien. Min känsla är att luftrummet över Ryssland kommer att vara stängt minst ett år eller två till. Det innebär ju en saftig omväg hur som helst. Vi får se vad som händer först om Kina öppnar upp efter covid eller Ryssland tillåter västländska bolag igen.

Toppen